המכלול הפדגוגי

המכלול הפדגוגי הוא מטה מקצועי הייחודי לבית הספר הריאלי. ייעודו – להניע את ביה"ס למימוש חזונו ולטפח את העשייה החינוכית כמרכיב מרכזי בסדר היום הבית-ספרי. תפקידי המכלול הם:

  1. להמשיך וליזום מהלכי פיתוח המבוססים על מחויבות לחזון ולתפיסת ה'מארג' כמדיניות בית-ספרית, תוך אינטראקציה עם קהילת ביה"ס.
  2. ליצור מסגרות להובלה, להכשרה ולהתפתחות של הסגל.
  3. ללוות את המתרחש בביה"ס וללמוד ממנו באמצעות מהלכים של מדידה והערכה.

מבנה המכלול הפדגוגי נגזר מתפקידיו וכולל את המדורים הבאים: "פיתוח פדגוגי", "מחקר והערכה", "טיפול בפרט" ו-"תכניות בין-לאומיות". בכל אחד מהמדורים הללו מפותחות תפיסות, מטרות, עקרונות ואסטרטגיות המתוות דרכים לעיצוב סדר היום הבית-ספרי. בנוסף, אחראית הסמנכ"ל לפדגוגיה על מערך הגדנ"ע.

 פיתוח פדגוגי

הפיתוח הפדגוגי עוסק בעיצוב מתמיד של החשיבה הפדגוגית של ביה"ס על היבטיה השונים. הוא ניזון מלימוד תיאורטי ומעשי ותפקידו ליצור מהלכים המשלבים בין צרכי המציאות לבין הידע האקדמי תוך שיח עם הקהילה. אנשי הפיתוח עוסקים בהתוויית כיוונים להתפתחות פדגוגית תוך יצירה של כלים ושל מסגרות למימושם, וכן בהובלתה של תפיסת ה'מארג' ובעיצוב מסגרות פעולה עבורה. תחומי הפיתוח נגזרים מסדר היום הבית ספרי ומשלבים היבטים פדגוגיים של התחנכות ולמידה, של ארגון וקהילה, של ערכי מוסר ושל תפיסת הידע.

מחקר והערכה

מתוך תכנית האב של בית הספר שנכתבה בשנת ה-90 להיווסדו: "ויסות עצמי ורמת מודעות גבוהה הם תנאי בסיסי לקיומו האיכותי של כל ארגון ולהתקדמותו בעולם המשתנה. לפיכך נדרשים הערכה, רפלקציה ומשוב תמידיים אשר יאפשר את הוויסות העצמי ואת רמת המודעות הנדרשת ויקדמו את בית הספר באופן מתמיד". ההתייחסות אל מערך ההערכה הבית ספרי היא כאל מכלול של תהליכי התפתחות ולמידה שיטתיים וארוכי טווח, שתכליתם:

  • לכוון את תהליכי הניהול, החינוך וההוראה בבית הספר באופן ממוקד ומדויק ככל האפשר
  • לעצב תרבות ניהולית המבוססת על נתונים ולא רק על תחושות בטן כרקע ללימוד המצב ולקבלת החלטות
  • ללמוד נקודות הראויות לשיפור או לשימור הנוגעות לכלל האוכלוסייה בבית הספר, בחתכים שונים
  • להפיק לקחים ולגזור מהם תכניות עבודה

טיפול בפרט

מטרתו של הטיפול בפרט היא לתת מענה להטרוגניות של התלמידים ולתמוך בצרכים המיוחדים שלהם. אנו מבקשים להפוך את המערכת הבית-ספרית למתאימה יותר לצרכים של ימינו, ללמוד להתמודד עם אתגרים משתנים בעידן טכנולוגי – דחיית סיפוקים, דימוי עצמי נמוך, בעיות קשב וריכוז ולסייע בידי התלמידים לטפח תחושה של מסוגלות. מעבר לשעות השילוב שניתנות לילדים אלו, נבחנות תכניות לטיפוח כישורי חיים כמו: היבטי חיים בראי הקולנוע, העצמה לבנות הפנימייה הצבאית, קבוצות העצמה ללקויי למידה, טיפול באמצעות אמנויות לחימה וכדומה. לתלמידים מחוננים או מצטיינים ניתנות מסגרות העשרה – פעילות שבועית במדעטק, כיתה מתמטית, כיתה מדעית, השתלבות במוסדות אקדמיים כגון אוניברסיטת חיפה, הטכניון והאוניברסיטה הפתוחה וכדומה. צוות הטיפול בפרט כולל פסיכולוגיות, יועצות, מורות שילוב ומטפלים באמנויות.

פיתוח תכניות חינוך בין לאומיות

  • תכניות תאומות בשיתוף בתי ספר יהודיים בבוסטון, בקליפורניה, בניו-יורק, בלונדון, באתונה, במוסקבה ובבואנוס איירס בסוגיות של זהות ועמיות יהודית.
  • תכניות לימוד בשיתוף בתי ספר לא יהודיים בסוגיות של סובלנות וחתירה לשלום – על בסיס ערכים הומניסטיים אוניברסליים, שיש בהם חינוך לדמוקרטיה בעידן הגלובלי. קהילות בגרמניה, בפולין ובסלובניה.
  • תכניות גרשון אבנר לשגרירים צעירים – תכניות מנהיגות להכשרת קולות חדשים בתקשורת וקידום דיאלוג ושיח בין-תרבותי בסוגיות של זהות וציונות.

המכלול הפדגוגי

שושי עידן

שושי עידן

סמנכ"ל לפדגוגיה שליחת מייל 04-9110370
עירית אהרון

ד"ר עירית אהרון

פיתוח פדגוגי,
ראשת אשכול המדעים
שליחת מייל 04-9110376
לירז גרופמן

לירז גרופמן

מובילת מדעים בחטיבות הביניים שליחת מייל 04-9110362
אפי וולף

אפי וולף

מובילת מדעים בכיתות היסוד שליחת מייל 04-9110362
טל אורון

טל אורון

הערכה ומדידה שליחת מייל 04-9110367
נביט בן דוד

נביט בן דוד

מנהלת לשכה שליחת מייל 04-9110362
ניר זינגר

ניר זינגר

פיתוח פדגוגיה דיגיטלית-מתוקשבת שליחת מייל 04-9110369
סוניה חיון

סוניה חיון

מרכזת החניכה הריאלית שליחת מייל 04-9110362

עוזי רוזן

מוביל טכנולוגיה וקשרי חוץ שליחת מייל 04-9110362

ד"ר גלעד שפירא

פיתוח פדגוגי, ראש אשכול מדעי הרוח והחברה שליחת מייל 04-9110368
מעיין שקד

מעין שקד-שחר

עוזרת לראש אשכול מדעי הרוח והחברה שליחת מייל 04-9110362

הגדנ"ע

עומר

עומר יגאל

מנהל הגדנ"ע שליחת מייל 04-8146611

מורן שפירא

מזכירת הגדנ"ע שליחת מייל 04-8146611