החטיבה העליונה בבית בירם

בית הספר הריאלי העברי בחיפה
החטיבה העליונה בבית בירם
שד' אבא חושי 15, חיפה 3478620
טל: 04-8146600 אינטרפקס: 03-5212157
[email protected]

החטיבה העליונה בבית בירם

מנהל: מנדי רבינוביץ'

מסגרות חינוכיות

מסגרות חינוכיות-ערכיות

מחויבות אישית

בכיתה י' מחויב כל תלמיד  לקחת חלק בפעילות  למען  הקהילה במגוון  רחב של אפשרויות בהתאם לרצונותיו והתאמתו לפעילויות המוצעות. מטרת מפעל המחויבת האישית היא עשייה למען הקהילה. מפעל המחויבות האישית  החל בבית הספר הריאלי והפך לנחלתו של כל תלמיד בישראל.

מועדוני מעורבות חברתית

מטרת התכנית היא פיתוח החשיבה  וההבנה החברתית של התלמידים תוך פיתוח יכולות הדיון והחשיבה הביקורתית ותוך התמודדות עם אתגרים מחשבתיים. המועדונים מופעלים בכיתות י"א מציעים לתלמידים מגוון רחב של מועדונים  בין היתר עיסוקים בנושאים כגון  זכויות עובדים, הקולנוע ככלי לשינוי חברתי, התיאטרון ככלי לשינוי חברתי, מגדר, שנאת חינם, קיימוּת, "אל עמי" (יהדות וצדק חברתי), פרשנות פלורליסטית ביהדות (מרכז יעקב הרצוג) ומנהיגות והעצמה. את הפעילויות מנחים מורים מבית הספר ומומחי תוכן  מארגונים שונים.

סמינרים

בכל שכבת גיל מתקיימים סמינרים המהווים את שיא הפעילות החברתית השנתית.

  • תלמידי כיתות י' מקיימים סמינר בן שלושה ימים ברובו בגליל שנושאו החברה הישראלית "בין חיבור לשבר". מובילי הסמינר הם מחנכי השכבה.
  • תלמידי כיתות י"א מקיימים סמינר בן שלושה ימים שנושאו זהות יהודית בשיתוף עם תלמידים מישיבות ואולפנות מקרב הנוער הדתי לאומי.
  • תלמידי  כיתות י"ב מקיימים סמינר בן שלושה ימים שרובו מתקיים בירושלים, העוסק במתח שבין הציונות לדמוקרטיה. מובילי הסמינר הם מחנכי השכבה.

סל תרבות

תלמידי בית בירם נהנים ממופעי תרבות מגוונים מתוחמים רבים על פי הנושא החברתי שנקבע לשכבה, התלמידים צופים בהצגות בבית הספר ובתאטרון במופעי מחול, קולנוע, אמנות פלסטית, מוסיקה וכן מפגש עם יוצרים, סופרים ומשוררים.

כנסים

בבית הספר מתקיימים טקסים סביב אירועים כגון חגי תשרי, יום הזיכרון לזכרו של יצחק רבין ז"ל, יום השואה והגבורה ויום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה. כל טקס מתקיים בהובלת שכבה אחת ומשתתפים בהם מספר רב של תלמידים ומורים. כמו כן, אנו מקיימים כנסים סביב סוגיות על סדר יומנו.

ימי עיון

ימי עיון בנושאים שונים מתקיימים בבית הספר, כדוגמת יום העיון לזכר ברוך כהן ז"ל, העוסק במחויבות מדינת ישראל לביטחונם של יהודי התפוצות.

חינוך חברתי

בשיתוף יועצות השכבות ולעתים בהובלתן, כל שכבת גיל עוסקת במהלך השנה בלימוד חוויתי של נושאים על פי חלוקה שכבתית נושאים אילו מועברים בשעות המחנך וכן בימי עיון, סדנאות והרצאות.

  • בכיתות י' עוסקים בהיכרות וגיבוש, התבוננות אישית (רפלקציה), מחויבות אישית (התנדבות בקהילה), זהות אישית, העצמה אישית, החברה הישראלית, שסעים ומתחים בחברה הישראלית, מניעת שתיית אלכוהול ושימוש בסמים, בחירה מושכלת בדרך לקבלת החלטות.
  • בכיתות י"א עוסקים בהכרות עם המכינות הקדם צבאיות ושנת שירות, הכנה לקראת שירות משמעותי בצה"ל, זהות אישית ,זהות יהודית, זוגיות, זהירות בדרכים.
  • בכיתות י"ב עוסקים בלקחי המסע לפולין, בהכנה לשירות משמעותי בצה"ל, בנהיגה בטוחה, בערכי הציונות והדמוקרטיה והמתח שביניהן, ובפרידה המתקרבת מבית הספר.

המסע לפולין

בסיום כיתה י"א  יוצאים תלמידי השכבה המעוניינים, אשר עמדו בתנאי הקבלה  למסע בן שמונה ימים בפולין. מסע זה כרוך בהכנה קפדנית, הכוללת פעילות ב"יד ושם"  ובבית לוחמי הגטאות, וסדנאות הנערכות בבית הספר. התהליך החינוכי עוסק בעיצוב זיכרון השואה, כפי שאמר המשורר והלוחם בנאצים אבא קובנר "לזכור את העבר, לחיות את ההווה, להאמין בעתיד".

מהלכים פדגוגיים ומפעלים מיוחדים

למידה משולבת פרויקטים

  1. למידה משולבת פרויקטים מותאמת למבנה ההוראה בחטיבה העליונה, מתקיימת בכל הכיתות, במסגרת 30%- הערכה חלופית וחלקה במסגרת יחידות חקר לבגרות.

הפרויקטים נערכים הן במקצועות הליבה והן בחלק ממקצועות הבחירה.

  1. המרה – בבית בירם מתקיימות תכניות להמרת מבחני הבגרות ה"שגרתיים" במבחנים "פנימיים" ועבודת חקר/פרויקטים. יחידות ההמרה מתבצעות עפ"י הנחיות המשרד וביזמות עצמאית ויצירתית של מורינו.


קשר עם אוניברסיטת חיפה

אנו ממשיכים לקדם את הקשר האקדמי עם האוניברסיטה. השנה, תלמידי מסלול גאוגרפיה הלומדים במסלול התמחות של אזורי אסון, לומדים בקורס מטעם החוג לגאוגרפיה בנושא זה.


תכניות העשרה למצוינות מדעית ולמצוינות הומניסטית

קבוצת תלמידים רחבה (לומדי אקדמיה, הכיתה המתמטית, כיתת המתמטיקה המועשרת ונוספים) זוכה למפגשים עם דמויות מופת בתחומם.

במקביל לקבוצה זו, פועלת קבוצת תלמידי מחשבת ישראל ותלמידים המתעניינים בתחומי ההומניסטיקה. קבוצה זו נפגשת עם אנשי רוח מובילים בתחומם.


עבודות גמר

עבודת הגמר היא מטלה לימודית המאפשרת לתלמיד לימוד נושא וחקירתו על-פי בחירה ועניין אישיים. המטרה המרכזית היא להביא את התלמיד לידי השלמת פרויקט מחקרי, שגובש והוכן על-פי קריטריונים אקדמיים. העבודה מקנה לתלמיד דרכי חשיבה, הרגלי למידה, שיטות למיון ידע ולארגונו, מיומנויות כתיבה, הבעה ועריכה של מאמר מדעי.

וגם-מקנה אפשרות ללמידה אחרת: למידה מעמיקה שאינה מוכוונת בחינת בגרות אלא התעניינות אישית, אתגר בהתמודדות עם נושא נחקר מחוץ למסגרת הכיתה ואפשרות לפגוש איש מקצוע הבקיא בנושא והמלווה את העבודה.

ניתן לכתוב עבודות גמר בתחומים מגוונים כמו היסטוריה, היסטוריה צבאית, תנ"ך, ספרות, אזרחות, מדעי החברה, כימיה, פיזיקה, ביולוגיה ותחומי ידע נוספים. לכל תלמיד הכותב עבודה מוצמד מנחה שמלווה את התלמיד בכתיבת העבודה. בבית בירם שני מרכזים לעבודת גמר- בתחום מדעי הרוח והחברה ובתחום מדעים מדויקים, שתפקידם ללוות את התלמיד בבחירת נושא לעבודה, בחיפוש מורה מנחה, בכתיבת הצעת המחקר לאישור משרד החינוך ובשמירת קשר רציף הן עם התלמיד והן עם המנחה. דוגמאות רבות ומגוונות של עבודות הגמר מוצגות בתערוכה ייחודית ספריית בית בירם.

ביה"ס קיבל אישור מיוחד מהפיקוח על עבודות הגמר להתחלת כתיבת עב' גמר במדעי הרוח החל מכיתה יוד. (זוהי השנה הראשונה).


אולימפיאדה ואקדמיה

תלמידים מצטיינים משתתפים באופן קבוע באולימפיאדות ארציות ובין לאומיות לכימיה, ביולוגיה, פיזיקה ומדעי המחשב ובתחרויות ארציות שונות (חידון התנ"ך, פרויקט כספות).

כ-60 תלמידי החטיבה העליונה לומדים במסגרות אקדמיות באוניברסיטה, טכניון ואוניברסיטה פתוחה.


פורום מרכזי המקצוע

פורום מרכזי המקצוע מתכנס אחת למס' שבועות בהובלת מנהלת הפיתוח הפדגוגי למפגש הפרייה הדדית, סנכרון ולמידה.


למידת עמיתים

אנו פועלים לעידוד נרחב של מורינו לביקורים בשיעורי עמיתיהם במטרה לרכוש מיומנויות הוראה מגוונות ולהעשירן.


הנכחת והגברת מדעי הרוח

אנו פועלים להנכחת, הרחבת והעמקת לימודי מדעי הרוח.

בכל רחבי בית בירם הונכחה – השירה העברית בפרויקט "שירחוב", "שירבנין", "שירת היום" ופרויקט 929 (פרקי תהילים בציור).

השנה נפתחו מסלולי תנ"ך מוגבר וספרות מוגבר (בשכבת י"א).

מתקיים חידון התנ"ך הבית ספרי (3 שלבים) בו משתתפים כל תלמידי בית בירם בשלב הראשון.

יוזמות פדגוגיות חדשות תכנית ייחודית באנגלית לתלמידים מתקשים. באזרחות, גיאוגרפיה, תקשורת והובלת פרויקטים חדשנים במסגרת 30% בתחומי הלימוד השונים.

עיצוב סביבות למידה– לימודים בסביבות למידה ייעודיות, השנה בהיסטוריה, מזרח תיכון, בנין מדעים, תנ"ך.

סיורים לימודיים והרצאות מומחים– בעיקר במקצועות הבחירה כחלק מחיבור התלמידים לאקדמיה, לתעשייה, למוסדות ולחברה הישראלית.

תשתיות תומכות

לאחר השקעת משאבים ניכרת בעיצוב סביבות הלמידה הפיזיות ברחבי הקמפוס בשנת תשע"ג, השלמנו השנה את תקשוב כל הכיתות והשבחנו את סביבות הלמידה במתמטיקה.

במקביל, הצבנו בפני מרכזי המקצוע דרישה להנכחת תוצרי הלמידה בסביבות הלמידה בשנה"ל תשע"ד והגברת ההשקעה בשייכות המורים והתלמידים לסביבות הלמידה בתחומי הדעת השונים.