יסוד אחוזה - בי

בית הספר הריאלי העברי בחיפה
יסוד אחוזה – בי"ס למדעים ולמנהיגות
קריית ספר 25, חיפה 3467644
טל: 04-8243937 פקס: 04-8260337
[email protected]

יסוד אחוזה - בי"ס למדעים ולמנהיגות

מנהלת: איילה יהודה

מסגרות חינוכיות

מסגרות חינוכיות-ערכיות

1. תכנית לימודים ייחודית במנהיגות:
התכנית לתלמידי כיתות א'-ו', מלמדת את התלמידים להנהיג את עצמם, להיות חברים שותפים בצוות ולהוביל פרויקטים בבית הספר ובקהילה.
בית הספר יצר מסגרות שבהן ניתנות הזדמנויות ללקיחת אחריות ולמימוש המנהיגות מתוך טיפוח מעורבות חברתית:
• בביה"ס פועלת מועצת תלמידים בתחומים שונים למען תלמידי ביה"ס למען הסביבה והקהילה.
• מתקיימות בחירות דמוקרטיות לוועדות.
• פעילות של ועדות בית-ספריות, שבראשן מורה מתנדב, כמו: ספורט, גישור, ספריה, מנהיגות סביבתית ועוד.
• פעילות של ועדות כיתתיות – מנהיגות כיתתית.
• בכל כיתה בביה"ס מתקיים פרויקט של תרומה לקהילה: "בית ספר גיל", גן הילד, בתי אבות" "שמע", אימוץ פנימיה, שיתוף פעולה עם "בית ספר אחווה" ועוד.
• הוראת עמיתים – ילדים מלמדים ילדים (מסגרות של שעת סיפור, בוגרים מול צעירים).
• מעורבות התלמידים בתהליכי הלמידה שלהם ואף לקיחת אחריות בתחומי ההוראה.
מעורבות ההורים בתכנית המנהיגות: ההורים הם צלע שותפה ופעילה במשולש החינוכי. המסגרות שבהן פעילים ההורים הן למשל: ועדי הורים כיתתיים, ועדות משותפות להורים, מורים ותלמידים כמו: תרומה לקהילה, "והצנע לכת", ועוד.

2. "והצנע לכת" – נימוסים והליכות, ערך דו שבועי
מדי שבועיים מועלה לבמה ערך או כלל המטופל במהלך השבועיים במסגרת כיתתית ובית ספרית: "ואהבת לרעך כמוך", "תודה, בבקשה, סליחה", "חיים ומוות ביד הלשון", ועוד.

3. המנון ושירים ישראלים:
בכל יום ראשון נפתח השבוע נפתח במסדר בית-ספרי בו שרים כלל תלמידי בית הספר את ההמנון וכן שיר ישראלי שנלמד באותו שבוע בכיתות.

4. חינוך גופני:
אנו מעודדים פעילות גופנית מתוך הכרה בחשיבותה ומתוך ההבנה שהיא חיונית לשמירה על אורח חיים בריא, לפריקת מתחים, לשמירה על רמת ריכוז גבוהה, לשיפור יכולתו של התלמיד בתחומים רבים, ולהנאה.
מסגרות הפעולה הן:
• "שבוע הבריאות והחינוך הגופני", שעוסק בנושאים כמו: "חכם בשמש", התייחסות נכונה לשמש ולנזקיה, הרגלים נכונים לתזונה, טיפול בבריאות השיניים.
• הפסקות פעילות סביב נושאים מיוחדים.
• הפסקות ספורט שבהן תחרויות של משחקי כדור בין הכיתות, הגביע היוקרתי ביותר הוא גביע ההגינות.
• מסדרי ספורט קבועים בבוקר אחת לשבוע.
• ימי ים שכוללים פעילות להורים ולילדים.
• ימי ספורט.
• ימים מרוכזים של פעילויות ספורט מגוונות ושל פעילות ספורט אתגרית.
• פעילות ועדת בריאות, מנהיגות סביבתית וועדת ספורט.
• חוגי ספורט.
• הפסקות אוכל מסודרות.

5. אומנות:
הפעילות האמנותית המתקיימת בבית הספר מאפשרת לתלמיד ביטוי עצמי, מעלה את רמת הריכוז, משפרת את יכולתו הלימודית של התלמיד, גורמת להנאה רבה ומחזקת את המיומנויות של המוטוריקה העדינה. כמו כן, קירות בית הספר משקפים את הפעילות הבית-ספרית ואת הנלמד בכיתות. ועדת אומנות פעילה ביותר עבור חזות בית הספר ועבור התלמידים.

מהלכים פדגוגיים ומפעלים מיוחדים

1. איכות הסביבה כאורח חיים:
קיום מודעות ליחסי הגומלין שבין האדם לסביבה באמצעות מנהיגות ואחריות:
• בחירה של מנהיגות צעירה בתחומי האקולוגיה והחברה.
• בית ספר ירוק, ביה"ס מקדם בריאות באמצעות: צמצום משאבים, מיחזור, חסכון במים, ארוחות בקופסה, פינת חי והיגיינה.
• טיפוח גינות לימודיות: גינה "תלויה" מעציצים שעשויים מבקבוקים ממוחזרים; גינה לזכרו של סגן אילן שפירא ז"ל; גינה לזכרו של תומר אלמוג ז"ל, שהיה תלמיד כיתה ג' במותו; גינה לזכרו של דין לוי ז"ל שהיה תלמיד כיתה ז' במותו.
• פינת חי.

2. הרחבת תחום המדעים:
• שיעור מדעים ואקטואליה, העוסק בחידושים כגון: פרסי נובל, תגליות בעולם, מציאת תרופות חדשות ועוד.
• טיולי טבע וסיורים לימודיים במוזיאונים.
• היכרות עם עבודה במעבדה ועריכת ניסויים מדעיים.
• למידה מתוקשבת.

3. מייקרים
מייקינג – יצירה טכנולוגית רב-תחומית שיתופית המשלבת את כל תחומי המלאכה, העיצוב והיצירה עם העולם הדיגיטלי.
"כל ילד וילדה רוצים להרגיש שיש ביכלתם לשנות את העולם" (סילביה מרטינז, 2014)
השנה הקמנו קומת מייקרים, שבה עובדים התלמידים במגוון טכנולוגיות. מרחב המייקרים מאפשר לתלמידים להוציא אל הפועל מיזמים חברתיים העונים על צרכי הקהילה הקרובה והרחוקה. התלמידים עובדים במתחם המייקרים במגוון טכנולוגיות: תכנות, תלת מימד, פוטושופ, נגרות, תפירה, בישול ועוד. התלמידים לומדים את מגוון המיומנויות ובעזרתן יוצרים פרויקטים למען הקהילה, למשל: במסגרת התנדבות במועדונית לילדים, מכינים עבורם משחקים.

4. למידה משולבת פרויקטים:
יישום למידה מיטבית ע"י מהלכי עבודה על מטלה ארוכת טווח, המכוונת ליצירת תוצר ולהצגתו
בפני קהל יעד רלוונטי. הלמידה היא רב-תחומית וחוצה תחומי דעת.

5. שעות רוחב:
שעות שבועיות בהן נמצאות שתי מורות בו זמנית בכיתה. שעות אלו מוקדשות לעבודה בקבוצות
קטנות או עבודה פרטנית לחיזוק או להעשרה, לעבודה, הן בתחום הלימודי והן בתחום החברתי.

6. תשתיות תומכות: 

  • מעבדת מדעים, שתי מעבדות מחשבים, עגלות מחשבים ניידים, פינת חי.
  • התחדשנו בבניין חדש "היכל אליהו", שהתווסף לבניין הוותיק. בבניין לומדות כיתות ה', ו'. כמו כן, יש בבניין מעבדה טכנולוגית, חדרי ישיבות ומפגשים, חדר יועצות, חדר מוזיקה ועוד.
  • בנוסף הקמנו קומת מייקרים, שבה עובדים התלמידים במגוון טכנולוגיות.

7. לוח השנה העברי:
טיפול מעמיק בחגים ובלוח השנה העברי באמצעות הצבת שאלה אנושית העומדת במרכזו של
כל חג:
• ראש השנה – "עוד שנה או עת שינוי?": סדר ראש השנה משותף לכל בית הספר.
• סוכות – "הכנסת אורחים – נתינה או קבלה?"
• חנוכה – "המפגש הבין-תרבותי – איום או משאב?" , כולל מלחמת השפות והקמתו של בית הספר.
• פורים – "מסכות או לגלות?!" קרנבל פורים ססגוני.
• פסח – "אגדה או הגדה?!" והגדת לבנך את החירות: סדרי פסח קטנים עם גדולים, יציאת מצרים.
• יום השואה ויום הזיכרון – "לזכור ולשכוח – מה נותן לנו כוח?!" טקסים מיוחדים.
• שבועות – "סלינו על כתפינו – מה בסל ושל מי האחריות?!": מבכורנו עד תינוקות שנולדו לסניף במהלך השנה.
8. עידוד קריאה ופיתוחה של ספריה פעילה:
• שעות סיפור: תלמידים מהכיתות הבוגרות המכינים פעילות לתלמידי הכיתות הצעירות. כל תלמיד בוגר מאמץ תלמיד צעיר, מכין עבורו פעילות ומעביר אותה אחת לשבועיים-שלושה.
• שעות קריאה בספריה.
• מפגשים עם סופרים, מספרי סיפורים.
• פעילות מורחבת של "מצעד הספרים" ב"שבוע הספר".
• סדנאות יצירה בקשר לספרים וסופרים.
• ספריות כיתתיות.

מועדונית הסניף

מועדונית הסניף "עלתה קומה" והיא ממוקמת בקומת הכניסה לביה"ס. במועדונית אוכלים ארוחה חמה, משתתפים בחוגים ומכינים שיעורי בית, תוך שימת דגש על יחס אישי לכל תלמיד. מנהל המועדונית הוא ניר פרקש, מחנך וחבר בצוות הניהול של בית הספר.