יסוד הדר למדעים ולאמנויות

בית הספר הריאלי העברי בחיפה
יסוד הדר (א'-ו') – בי"ס למדעים ולאמנויות
קסל 5 פינת שמריהו לוין, חיפה 3306532
טל: 04-8620659 פקס: 04-8626967
[email protected]

יסוד הדר למדעים ולאמנויות

מנהלת: ליאת דלל-מזרחי

מסגרות חינוכיות

מסגרות חינוכיות-ערכיות

תכנית העבודה שלנו מבוססת על עקרונות למידה והתחנכות וממומשת בשלושה מישורים: מישור אישי, מישור חברתי ומישור הדעת.

במישור האישי:

"עלינו לומר לכל אחד מהם… בכל העולם כולו אין עוד ילד אחד בדיוק כמותך… אתה פלא, טמונה בך היכולת לכל דבר". פאבלו קאזאלס

דיאלוג תלמיד- מחנך

יחס אישי ומתן אמון בילד הם המפתח לכל. המחנכות מקפידות לקיים דיאלוג אישי, תמידי עם התלמידים. הילד משתף את המחנכות בנושאים אישיים, ולמחנכת יש הזדמנות להכיר אותו טוב יותר.

  • לכל התלמידים שעת חברות במערכת. במסגרת זו, המחנכות מקיימות עם התלמידים שיח אישי.
  • בסיום רבעון ראשון ושלישי, מתקיים דיאלוג של המחנכת עם התלמיד ועם הוריו, במסגרת יום הורים. בשיחה אנו דנים בתחום האישי, הלימודי והחברתי. משקפים את המצב הנוכחי של התלמיד ומחליטים על מטרות ודרכי פעולה להמשך הדרך.
  • בסיום רבעון שני ורביעי מתקיים "שבוע דיאלוגים" במהלכו נפגשת המחנכת עם תלמידיה לדיאלוגים אישיים לסיכום הרבעון.

מעגלי שיח

אחת לשבוע התלמידים נפגשים ב/מעגל שיח'. כל אחת מכיתות ד'-ו' מחולקת לשתי קבוצות. קבוצה אחת מנחה המחנכת ואת הקבוצה השנייה מנחה יועץ חינוכי. מעגלי שיח מתקיימים גם בכיתות א'-ג'.

מעגלי השיח מאפשרים לילדים ללמוד מיומנויות חברתיות, לברר קונפליקטים ולהעלות פתרונות, לשתף את חבריהם בעולמם האישי ועוד. היועצים החינוכיים והמחנכות מזהים גם נושאים לעבודה שעלו בסקר אקלים שתלמידי הכיתה ענו עליו בשנה שעברה ומכוונים את השיח לנושאים הללו.

מעגלי השיח מהווים מקום בטוח וסביבה תומכת עבור הילדים, לשיתוף ולדיון חופשי בכל נושא אישי וקבוצתי הרלוונטי לחייהם. המנחים שמים דגש על יצירת אווירה נעימה, מקבלת ומאפשרת, שיש בה הקשבה, שוויון וכבוד הדדי, במטרה לתת לכל הקולות המגוונים בקבוצה להישמע, וללמוד לבסס שיתופי פעולה ויחסים חברתיים מיטביים.

שעות רוחב בכיתות א'-ג', במהלך 3 שיעורים בשבוע, ובכיתות ד'-ו' במהלך 2 שיעורים בשבוע, שני מורים מלמדים בכיתה. מסגרת זו מאפשרת למורים לתת מענה טוב יותר לצרכיהם השונים של התלמידים. בכיתות א'-ג', בעיקר בחשבון ובשפה. בכיתות ד'-ו', במתמטיקה ובאנגלית. בשעות הללו אנו מחזקים מיומנויות מרכזיות בתחום הדעת.

במישור החברתי:

"מטרת החינוך צריכה להיות: אנשים המצטיינים בעצמאות – במחשבה ובמעשה – ועם זאת רואים בשירות למען הכלל את משימת חייהם העיקרית". אלברט איינשטיין

במטרה להפוך את הילדים למעורבים בנעשה סביבם, לטפח את יכולת ההתמודדות שלהם והאמונה בכוחם, אנו מעודדים את כל התלמידים לגלות מעורבות חברתית במעגלים שונים –אישי, כיתתי, בית ספרי.

תפקיד לכל ילד: תלמידים מקבלים על עצמם תפקיד וממלאים אותו – תפקיד בכיתה ו/או חברות בוועדה כיתתית.

לדוגמה- נאמני הסעות: תלמידים מכיתות ה- ו אחראים להתנהלות שקטה ובטוחה של התלמידים בזמן ההסעות לבית הספר בבוקר, ומבית הספר לבתים בצהרים. הם נפגשים פעם בחודש עם רכזת ההסעות. בפגישה מעלים נאמני ההסעות קשיים ומקבלים עליהם מענה.

'חֶבְרוֹת ילדים': בבית הספר פועלות 11 'חברות ילדים'- 3 חברות של ילדי כיתות ד', ו-8 חברות של ילדי כיתות ה'-ו'. בכל חברה כ- 15 ילדים, ואת החברה מלווה מורה. הילדים מנהלים את עצמם כחברה שמכוונת לפעול גם למען הקהילה.

התלמידים, בעזרת הצוות החינוכי, מזהים בעיות אותנטיות בבית הספר או בקהילה. כל ילד בוחר בחברה אליה הוא רוצה להשתייך על פי הנושא בו היא עוסקת. כל חברה מתמקדת בבעיה במציאות שהיא רוצה להתמודד איתה. הילדים בחברה מתמודדים עם הבעיה האותנטית עליה בחרו לעבוד, באמצעות מודל 'אוריינות אזרחית' שפיתחה ד"ר דבורה קלקין, מאוניברסיטת חיפה – הם משוחחים על המציאות הרצויה, מחליטים על משימות לשיפור המציאות, ממשים אותן, ומבצעים תהליכי הערכה ובקרה.

נושאים של חברות בשנה"ל תשע"ח: 'שעות חיברות', 'עומס לימודי', 'איכות הסביבה', 'ספורט', בעלי חיים', 'הנהגת תלמידים', אקלים בית ספרי.

פרויקט חונכות: פרויקט החונכות מושתת על מפגשים אישיים בין תלמידי הסניף, במטרה להדק קשרים בין ילדים, לטפח אצלם ערכים כמו: אחריות, ויתור, דוגמה אישית ועוד.

במסגרת פעילות החונכות, מתקיימים מפגשים לאורך השנה. לקראת כל מפגש החונכים מכינים פעילות על פי מטרת המפגש. בסיום הפעילות, הם מקבלים משוב מהחניכים ועורכים רפלקציה למפגש.

המפגשים מתקיימים בין שתי שכבות גיל: תלמידי כיתות ו' חונכים את תלמידי כיתות ג', תלמידי כיתות ה' חונכים את תלמידי כיתות ב' ותלמידי כיתות ד' חונכים את תלמידי כיתות א'.

 

מפגשים חברתיים של תלמידי הכיתה / השכבה

לכל כיתה ולכל שכבה, תכנית למפגשים חברתיים של התלמידים והוריהם. את התכנית יוזמים ומממשים ההורים  בשיתופה של המחנכת. המפגשים מתקיימים בעיקר מעבר לשעות הלימודים. במסגרת זו מתקיימות פעילויות שונות, כמו: טיולים, משחקי חברה ועוד.

'שעות חִבְרוּת': בתהליך החִברוּת (סוציאליזציה), הילד לומד היות להיות חָבֵר בחֶבְרָה, מעורב ומשפיע מתוך אחריות. מה הילדים עושים זמן חִבְרוּת? למשחק יש מקום מרכזי בשעה זו בשל תרומתו החשובה לתהליך החברות. דרך המשחק הילדים משפרים את כישוריהם החברתיים, תוך שמירה על ערכים-כמו כבוד הזולת, חוקים ונורמות התנהגות. בנוסף, בשעה זו מתקיימים מפגשים חודשים של חונכים-חניכים, ובמשך השנה מתקיימות פעילויות למען הקהילה אותן יוזמות 'חברות ילדים'.

לכל כיתה שעות חִבְרוּת במערכת השבועית. ככל שהשכבה צעירה יותר יש לה יותר שעות חברות במערכת השבועית: לכיתות א'- 6 שעות, לכיתות ב' – 5 שעות, לכיתות ג'-ד'- 3 שעות, לכיתות ה'-ו'- שעתיים.

חיואר" ו"ריאלי" – שכנות טובה / "حوار" و "الريئالي" جيرة طيبة

בית ספר יסודי חיואר ממוקם בשכנות לבית ספרנו. השכנות הפיזית מזמינה אותנו להעמיק את ההיכרות עם "האחר" במפגשים סביב נושאים שהתלמידים והמורים מוצאים בהם עניין משותף.                                   בכיתות א' ו-ב' קוראים התלמידים סיפורי ילדים בעברית ובערבית ומשחקים במשחקים. 'חברות הילדים' הרב גילאיות בסניף, נפגשים עם תלמידי חיואר סביב מהלך חברתי- לימודי אותו הגו, תכננו ומימשו.

במה לכישורי תלמידים

כנסי בוקר וטקסים הם במה מצוינת להבלטת כישורים מגוונים של הילדים. כך מתקיים "בוקר מוזיקלי"- תלמידים מנגנים ושרים בפני הקהילה, תלמידי כיתות ו' שלומדים דרמה, מיטיבים להעביר בכנסים מסרים באמצעות משחק. עבודות אומנות של התלמידים מוצגים תדיר על כתלי בית הספר, ובתערוכות לאורך השנה. במשך השנה מתקיימות פעילויות למען הקהילה אותן יוזמות 'חברות ילדים'.

מהלכים פדגוגיים ומפעלים מיוחדים

במישור הדעת

"הדבר הכי חשוב, הוא לעולם לא להפסיק לשאול שאלות" אלברט איינשטיין"

במסגרת תכנית הפיתוח הפדגוגית – ה'מארג' – אנו עוסקים בלמידה מיטבית, אשר במהלכה, התלמידים מעורבים בתהליך הלמידה ומגלים הבנה בהכנת תוצר. להלן מסגרות ללמידה מיטבית:

למידה משולבת פרויקטים: הוא דגם המאפשר למידה מיטבית. היא מתקיימת בכיתות ד', ה', ו'.

התלמידים לומדים לשאול שאלות ומחפשים מענה לשאלה פורייה- שאלה מערערת, הדורשת חקר ממושך. כמו כן, לומדים התלמידים מיומנויות חשיבה ומיישמים אותן. הם לומדים לבחור ולווסת את התנהלותם בלמידה יחידנית ובלמידה שיתופית. לומדים, הלכה למעשה, שהקבוצה מהווה מקור כוח אם עבודת הצוות מאופיינת בהקשבה, שיתוף, חלוקת עבודה בהתאם לכישורים האישיים, פתרון מחלוקות, אחריות ומחויבות. ללמידה השיתופית בשילוב תהליכי משוב-תיקון-והעשרה יש פוטנציאל לקידום ההישגים של כלל התלמידים.

כל תהליך הלמידה מכוון לפרויקט/תוצר למידה ידוע מראש. בשלבי ביניים ובסוף תהליך הלמידה, התלמידים משקפים את ההבנה שלהם בתוצרי למידה. באמצעות תוצר הלמידה/הפרויקט הם משתפים את קהילת הלומדים, ההורים ומומחים, בידע שלהם.

המורה מנחה את הלמידה לאורך כל הדרך. סביבת למידה מתוקשבת מלווה את תהליך ההוראה-למידה.

ניצני פרויקטים: ניצני פרויקטים מזמנים לתלמידים הצעירים בכיתות א'-ג', התנסות במציאות למידה, הדומה לאופן בו לומדים תלמידי כיתות ד'-ו'  ב"למידה משולבת פרויקטים". כך ניצור רצף במאפייני תהליך הלמידה בכל כיתות היסוד. בדומה ללמידה משולבת פרויקטים, ניצני הפרויקטים רותמים את המיומנויות וכישורי החיים לטובת הלמידה בכיתה: סקרנות, ניסוי וטעייה, למידה באינטראקציה… ומאפשרים ללומד להיות פעיל בתהליכי הלמידה ולגלות הבנה בתוצר משותף.

למה "ניצנים"? הילדים מתנסים בתהליך למידה מיטבית, ורוכשים בהדרגה את המיומנויות הנדרשות ללמידה מיטבית.

הוראת מיומנויות חשיבה: במסגרת הלימוד אנו מציידים את התלמידים ב"ארגז כלים"- אוסף מיומנויות חשיבה, כמו: מיון, סיווג, השוואה, כתיבת תשובה ופסקה, הפקת מידע מתמונה ועוד. בעזרת מיומנויות אלה יוכלו התלמידים להפוך מידע לידע וללמוד באופן עצמאי.

הוראה גמישה: במטרה לתת מענה לשונות בין התלמידים ולהקנות להם כלים ללומד עצמאי, לומדים התלמידים בגישה של הוראה גמישה.

במסגרת זו, התלמידים בוחרים משימות לימודיות, בחלקן הינן משימות חובה וחלקן רשות. התלמידים עובדים לעיתים באופן עצמי, לעיתים בזוגות, או בקבוצות. חלק מהמשימות נבדקות בעזרת עמיתים.

באותה עת, המורה מתפנה לתרגל נושא לימודי עם קבוצות תלמידים, להעשיר אותם או לסייע לאלה המבקשים עזרה.

במהלך הלמידה, התלמידים מתקדמים ממשימה למשימה באופן עצמאי. לעיתים הלמידה מתבצעת גם מחוץ לכיתה, כאשר יש צורך להיעזר במשאבים נוספים לביצוע המשימה, כמו: מחשבים או ספרייה.

הערכה: תהלכי ההערכה מאופיינים בהערכה מעצבת ובהערכה מסכמת.

הערכה מעצבת –הינה הערכת תהליך הלמידה האישי. הערכה מסכמת – הינה הערכת תוצרי למידה.

ההערכה המסכמת והמעצבת, מסייעות למורה לבנות תכנית למידה אישית וכיתתית. כך למשל אנו מקיימים  במהלך השנה מבחני מיפוי בשפה, מתמטיקה ואנגלית. באמצעות המבחנים המורה מזהה נושאים שיש לחזק ובונה תכנית לימודים בהתאם.

הוראת המתמטיקה: לימודי המתמטיקה מושתתים על עקרונות ודגשים המכוונים לטיפוח החשיבה: פיתוח תובנה חשבונית וגיאומטרית, התמודדות עם משימות חקר והבנת תכונות של צורות גיאומטריות, הבנת מושגים והקשרים ביניהם.

מבנה תכנית הלימודים מדגיש את הספיראליות שבלמידה ואת בניית הקשרים שבין הידע האינטואיטיבי לידע הפורמאלי ובין תכנים שונים שבתוכנית. כמן כן הוא מאפשר הוראה מכוונת לחשיבה ולהבנה. כל זאת, לצד הדרישה לשליטה במיומנויות מתמטיות הדורשות תרגול ושינון.התלמידים לומדים באמצעות תכנית "שבילים.

'שעות העשרה': מתקיימות בכיתות א'-ג'. הלמידה היא בנושאים שאינם נלמדים בתכנית הלימודים. הילדים נהנים מצורת הוראה-למידה אינטימית יותר מאחר שהם לומדים בקבוצה קטנה, מה שמאפשר להם להיות יותר מעורבים, פעילים ויצירתיים.
כל תלמיד בוחר נושא העשרה ללמידה, לומד בפורום של חצי כיתה עם תלמידים מכיתתו ומכיתה מקבילה. במחצית השנה התלמיד בוחר נושא אחר להעשרה.

עידוד קריאה: מתוך מודעות לחשיבות קריאת ספרים, ולאור העובדה שילדים כיום קוראים פחות ספרים מאשר בעבר, אנו מעודדים במודע את הקריאה. כדי להנגיש את הספרים לילדים יש  ספריות משנה במסדרונות ביה"ס, בנוסף לספרייה.
אנו עורכים פעילות יזומה בנושא קריאת ספרים: עשר דקות קריאת ספר בכיתה במהלך היום, שעת ספרייה הכוללת החלפת ספרים, שיחות/המלצות על ספרים, היכרות עם סוגי ספרים וסופרים. בנוסף, שמנו לב שכאשר תלמידים בוגרים מציינים בפני תלמידים צעירים שהם קוראים, הקריאה הופכת לפופולארית יותר. לכן, נערכות מגוון פעילויות המזמנות מפגש בין השכבות השונות, סביב עידוד הקריאה.
הפעילויות בספרייה ובאתר ביה"ס מתבצעות ע"י הספרנית ועל ידי נאמני הספרייה. נאמני הספרייה דואגים לתחזוקתה השוטפת של הספרייה, השאלת ספרים והחזרתם וסידור הספרייה. כמו כן הם מובילים את תחרות הסופר הצעיר, עורכים טקסים בנושא, מקיימים שוק ספרים- "שוק קח תן" ועוד. כמובן שאנו אנו נוטלים חלק גם בפרויקט "מצעד הספרים" של משרד החינוך. הפרויקט כולל קריאת ספרים, פעילות יצירתית בעקבות הקריאה ובחירת הספר האהוב על התלמידים.
בשנים האחרונות זכינו בציון לשבח על פעילותנו ובמענק כספי לרכישת ספרים חדשים לספריית ביה"ס.

סל תרבות: במסגרת סל תרבות התלמידים מקבלים העשרה במהלך השנה בתחומים שונים: תיאטרון, מחול, מוסיקה, מפגש עם סופר וביקור במוזיאונים.

טיולים: הטיולים נועדו להכרות עם הטבע ונוף הארץ, להמחשת נושאי לימוד שונים ולהנאה.

כיתות א'-ה' יוצאות לשלושה יעדים שונים במהלך השנה וכיתות ו' יוצאות לשני יעדים ולמסע בן שלושה ימים. את הטיולים מנחים מדריכי הגדנ"ע של בית הספר. חלק ממסלולי הטיולים מכונים להעמקת הלמידה של נושאים הנלמדים במדעים.

מוזיאון ה"המדעטק" והמכון הביולוגי: הנושאים הנלמדים ב"מדעטק" ובמכון הביולוגי, הם בזיקה לנושאי הלימוד המתקיימים בשיעורי המדעים. מורי המדעים בסניף, והאחראים על הלמידה במוסדות המצוינים, בונים את התכנית במשותף לקראת תחילתה של  שנת הלימודים (על נושא זה תקראו בהרחבה בפרק בא).

במישור הדעת – על מדעים טכנולוגיה ואומנויות

בסניף יסוד הדר יש מקום מיוחד לשלושה תחומי דעת: מדעים טכנולוגיה ואמנויות. אנו מאמינים, שתחומי דעת אלה הם בעלי חשיבות רבה בטיפוח אדם חושב ויוצר. מחד גיסא אנו מטפחים ילד בעל מיומנויות חשיבה וידע בתחום המדע המאפשרים לו להבין טוב יותר את העולם. מאידך גיסא, אנו מטפחים ילד בעל מבע אישי עשיר ובעל כלים המאפשרים לו להביע את עצמו ואת המציאות בדרך יצירתית- חווייתית.

מדעים

"חינוך מדעי אינו פריווילגיה. הוא זכות בסיסית,

משום שידע מדעי וטכנולוגי הוא מפתח לחיים המודרניים". פרופ' צפרא לרמן

לימודי המדעים מבוססים על תפיסת המדע כמכלול הידע על הטבע, והוא מייצג את כלל המאמצים, הממצאים, ההבנות והחוכמה שפיתח המין האנושי אודות היקום. באמצעות גלויים אלו משפיע המדע על כלל היבטיה של ההתפתחות האנושית, על הקיום הפיסי החברתי והתרבותי.

בלימודי המדעים נחשפים התלמידים לעולם הזה, מפתחים את יכולת ההסתכלות וההכרה שלהם בפלאי העולם הסובב אותנו. זאת, במטרה לטפח את יצר הסקרנות הטבעי, המצוי בילדים בגילאי ביה"ס היסודי, וע"י כך לעודד אותם לשאול שאלות כל הזמן ובכל נושא- שאלות אלה מטפחות את האדם החושב והיוצר.

אנחנו מלמדים באמצעות תכנית לימודים מגוונת הפותחת בפני התלמידים צוהר למגוון מדעי הטבע: מדעי החומר, מדעי החיים ומדעי כדור הארץ והיקום.

בכל אחד מנושאי הלימוד מושם דגש על פיתוח מיומנויות חקר וחשיבה ובתוכם חשיבה יצירתית, חשיבת מתמטית, חשיבה ביקורתית, חשיבה רפלקטיבית ומיומנויות טיפול במידע במטרה לטפח לומד עצמאי בעל אוריינות מדעית.

תלמידי בית הספר מתנסים בחקר מדעי הנע על הרצף של חקר מובנה על ידי המורה, לחקר פתוח המתוכנן והמבוצע באופן עצמאי בהנחיית המורה. ההתפתחות על הרצף נעשית בצורה מדורגת לצבירה של הצלחות ולהגברת תחושת המסוגלות של התלמידים. הנושאים נלמדים במסגרת למידה סביב פרויקטים, למידה המטפחת סקרנות, עצמאות, רכישת ידע מדעי ויישומו.

לאורך השנה התלמידים מבקרים בסביבות הלמידה של "המדעטק" והמכון הביולוגי, שם הם מעמיקים את הבנתם בנושאים הנלמדים בכיתה, תוך התנסות במעבדה והפעלת דגמים שונים בתערוכות.

בנוסף למעבדות ולביקורים בתערוכות במדעטק, מורי המדעים מלמדים שיעורי מדעים במדעטק. במשך חודש – חודשיים רצופים, כיתה מגיעה למדעטק מידי שבוע – שבועיים לשיעור בנושא הנלמד, בהנחיית המורות שלנו. הביקורים מסייעים בהפיכת המובן מאליו, לתופעה מסקרנת. "מעגל הלמידה" נפתח כאשר הילדים מתנסים ומשחקים ללא הכוונה במוצגים במדעטק.  תוך כדי משחק הם שואלים שאלות, מניחים הנחות ומגלים בעצמם חוקיות. הבניית הידע והרחבתו מתרחשת במהלך השיעורים בבית הספר-בכיתה ובמעבדה.

לכל כיתה גם מנוי חצי שנתי למכון הביולוגי ולגן החיות. במהלך השנה מתקיימים במכון ובגן החיות ביקורים לימודיים, בזיקה לנושא הנלמד.

נושא שאנו מקדמים בסניף הינו גינון עירוני. גם מסלולי הטיולים הם בזיקה לנושאים הנלמדים.

אמנויות

"ציור הוא אמנות לעיוורים. הצייר מצייר לא מה שהוא רואה כי אם מה שהוא מרגיש, מה שהוא אומר לעצמו שראה". פבלו פיקאסו

אנו רואים את האמנות כתחום דעת, המסייע בהתפתחותו של הילד הצעיר להיות אדם שלם, ושמים דגש על פיתוח דרכי הביטוי: פיתוח הדמיון, פיתוח יכולת להתבוננות לעולם הפנימי והחיצוני לצד פיתוח יכולות טכניות בתחום.

במסגרת שיעורי האמנות לומדים התלמידים את שפת האמנות הלכה למעשה: מרכיבי היצירה, דרכי ביטוי מגוונות, טכניקות, חומרים ומאפייניהם. כל זאת, לצד דרכי התבוננות ופרשנות של יצירות, יוצרים וזרמים באמנות. כמו כן התלמידים לומדים מושגים, מיומנויות ועקרונות מתחום האמנות.

התלמידים עוסקים בשיח אמנותי, המאפשר להם ליצור דיאלוג עם המציאות החיצונית והפנימית ולראות את הסובב אותם בזווית שונה, מקורית ולא רק שיפוטית.

לעתים, התוצר של התלמיד הוא אישי, ובאופן זה ניתנת לו הבמה ליצור יצירה אינדיווידואלית ובאמצעותה לתת לו מקום לביטוי אישי. לעתים, התוצר נעשה בזוגות או בקבוצות, כשהדגש הוא על עבודת צוות, תרומה אישית וכיבוד המרחב האישי והמשותף. התלמידים מתנסים ביצירה ספונטאנית לצד יצירה מונחית.

בנוסף ללימוד האמנות כתחום דעת, התלמידים לומדים אמנות גם במסגרת הוראה רב תחומית, כאשר האמנות מציגה פן רלוונטי לנושא הנלמד.

בשיעור האומנות יש מקום נכבד לאומנות הפלסטית. בנוסף, בכל שכבה יש התנסות בסוג אומנות מסוים: מוסיקה-נגינה ושירה (כיתות א'-ה'), דרמה וצילום (כיתות ו'). מתקיימים גם שיעורי מלאכת היד. שיעורי מלאכת היד מאפשרים הכרות עם מיומנויות, חומרים וכלים אשר לרוב אינם באים לידי ביטוי במסגרת שיעורי האמנות הפלסטית. במסגרת שיעורי תיאטרון בובות ילדינו יוצרים בובות ומציגים הצגות (כיתות א'-ב'), לומדים לרקום (כיתות ג'), ומתנסים בעבודות בעץ (כיתות ה').

ליצירתם של התלמידים מקום מרכזי בחיי הסניף. דבר הבא לידי ביטוי במרחבי התצוגה השונים, המציגים את יצירותיהם ובמתן במה ליכולותיהם בתחום התיאטרלי והמוסיקאלי.

התלמידים נחשפים לתחומי האומנות השונים גם מחוץ לכותלי בית הספר. לאורך השנה התלמידים מבקרים במוזיאונים, בהצגות ומופעים.

אומנות, מדעים וטכנולוגיה. מה הקשר?

"כל התקדמות גדולה בשטח המדע, נבעה מהעזה חדשה של הדמיון" (ג'ון דיואי)

ילדים יבינו טוב יותר את המושג תנועה בדיסציפלינות שונות מתוך ה STEAM – מדעים, טכנולוגיה, הנדסה, אמנות ומתמטיקה- כשמאפשרים להם למידה רב-תחומית.

כך לדוגמה, כאשר מורה לפיסיקה ומורה לצילום, משתפים פעולה, ילדים בעלי נטייה המדעית מפתחים יצירתיות רבה יותר, וילדים בעלי הנטייה האמנותית 'נפתחים' לעולם המדעי. זאת ועוד, העיסוק בטכנולוגיה, מפתח את תהליכי החשיבה המובילים ליצירה מתוכננת כמענה לצורך או בעיה מוגדרת. השימוש בטכנולוגיה מאפשר חופש לילדים ולמבוגרים לממש ולהוציא לפועל את הרעיונות, היצירות, הניסויים והפרויקטים שאותם הם ייזמו.

תלמידי כיתות ד'-ו', לומדים את שיעורי 'יוצרן דיגיטלי' במעבדת הפאב לאב שבמדעטק. התלמידים נהנים מסביבת למידה המאפשרת למידה חווייתית בתחום הטכנולוגיה. בשיעורים הם  מפתחים חשיבה עצמית, יצירתית ומקורית, ועובדים בשיתוף, במטרה לפתח דור יוזם. כיצד? הם מתכננים 'מוצרים' ולשם כך לומדים מיומנויות טכנולוגיות שונות (שרטוט, העברה מדו מימד לתלת מימד וההפך, חיתוך בלייזר).  פרויקט הסיום שלהם הוא תכנון מוצר שמשקף עיקרון מדעי אותו למדו בשיעורי המדעים. את הלמידה מנחים ארבעה מורים מקצועיים המעניקים יחס אישי לכל תלמיד. ולאן אנו עוד מכוונים? ליצירת שילוב בין טכנולוגיה לתחומי דעת מגוונים עם הפנים לתרומה לקהילה.

תלמידי כיתות ד'-ו' לומדים גם שיעורי תכנות. הם לומדים את עקרונות התכנות ומיישמים אותם בשפת סקראץ'  ובסנאפ. דרך זאת, הילד לומד את דרך החשיבה המיוחדת של שפת התכנות. הסנאפ יעזור לנו במעבר לרובוטים, בכך שהוא מאפשר להמיר את הפעלת הדמויות הגרפיות (שמאפיינות את סקראצ') לסביבה טכנולוגית של ארדואינו (בקר מתוכנת פופולרי המאפשר חיבור של מגוון עצום של חיישנים, מנועים, נורות ומפעילים שונים). פרויקט הסיום שלהם הוא תכנון משחק לילדים צעירים.

ומה בשנה הבאה? השכבות הצעירות ילמדו שיעורי טינקרינג. טינקרינג הוא זרם חינוכי ואמנותי בינלאומי, שרואה ביצירה בחומרים ובמכשירים דרך להבנת העולם "דרך הידיים". בסדנא יעמדו לרשותם חומרים מגוונים ומוצרים למיחזור ליצירת מוצרים, וכלי עבודה כמו מלחמים, חיישנים, אקדחי דבק חם, כלי נגרות.