יסוד הדר למדעים ולאמנויות

בית הספר הריאלי העברי בחיפה
יסוד הדר (א'-ו') – בי"ס למדעים ולאמנויות
קסל 5 פינת שמריהו לוין, חיפה 3306532
טל: 04-8620659 פקס: 04-8626967
[email protected]

יסוד הדר למדעים ולאמנויות

מנהלת: ליאת דלל-מזרחי

תוצרי פרויקטים

פרויקט במוח"א לכיתות ד' – "סמלים מספרים יישובים"

נושא הפרויקט: היישוב שלי

השאלה הפורייה: כיצד הסמל מספר את מאפייני היישוב שלי?

הרציונל: במסגרת שיעורי מוח"א אנו עוסקים בנושא היישוב שלי וזאת בכדי להכיר את הסביבה בה אנו חיים, שנדע להתמצא בה ונרגיש הזדהות ושייכות למקום בו אנו גדלים.
נלמד על היישובים דרך היכרות עם מיומנויות המפה, עיון בטקסטים שונים וסיורים בשטח.
בפרויקט זה, נעסוק תחילה במאפייני העיר חיפה, העיר בה מצוי בית הספר, ולאחר מכן כל תלמיד יתמקד במאפייני היישוב בו הוא גר ויחקור על הסיפור שמספר סמל היישוב.
הסמל יבטא את חזון היישוב ואת מאפייניו.

התוצר: תכנון, עיצוב והפקת סמל לייצוג היישוב שלי המתאר את סיפורו של היישוב.

מורים מובילים: קרן פיליבה ובינה איש שלום.

פרויקט בלשון לכיתות ה' – "מילים מילים - זהות לאומית ותצורת מילים בשפה העברית"

נושא הפרויקט: דרכי תצורת מילים בשפה העברית וזהות לאומית

השאלה הפורייה: האם שילובן של מילים משפות אחרות בשפה העברית מאיים על מקוריות השפה העברית?

הרציונל: מהלך זה נוצר בכדי לתת לתלמידים במה להביע באמצעות התוצר, הנאום המוצג בדיון, את הנושאים השונים שלמדו בלימודי השפה והרטוריקה.
הילדים יתייחסו לדרכי תצורת המילים שנלמדו בשיעורי השפה: גזירה מסורגת – תבניות ומשקלים, גזירה קווית, בסיס + צורנים, ראשי תיבות ושמות עצם השאולים משפות זרות. עליהם להתייחס לשימוש במילים אלה בחיי היום יום, ולזליגת מילים מלעז לשפה העברית. זאת ועוד, עליהם להתייחס לפועלו של אליעזר בן יהודה, מחייה השפה העברית, ולשלב את פועלו בתוצר בכדי לחזק את טענתם. לבסוף, עליהם לבנות את הנאום, התוצר, לפי העקרונות שלמדו בתורת הרטוריקה: מבנה הנאום, אמצעים רטוריים ועוד.
כל זאת מתוך מודעות לכך שהשפה היא חלק מהזהות הלאומית שלנו.

התוצר: הכנת דיבייט שנותן מענה לשאלה הפורייה

מורים מובילים: נעמה גולן, אסופית אזולאי , דורית צינובוי

פרויקט רב תחומי-חברה, שפה, צילום, לכיתות ו'- "המחאה שבאחריותי"

נושא הפרויקט: מחאה

השאלה הפורייה: מי אחראי על האחריות?

הרציונל: הצורך בבחינת הקשר בין המחאה לבין האחריות עולה מחיי היומיום שלנו בשל האתגר שהמציאות הסובבת אותנו בכיתה, בביה"ס, בארץ ובעולם מציבה בפנינו. ניתן למצוא נקודות דמיון בין אירועי מחאה שהתרחשו בעבר לבין אירועי מחאה אקטואליים. עיסוק בשני הנושאים הללו מאפשר לנו לטפח אחריות אישית במעגלי ההשתייכות השונים ולשפר את המציאות.
לפיכך אתם מוזמנים להביע את מחאתכם בנושאים חברתיים שונים ולהציע פתרונות אפשריים באמצעות הצילום. כך תהיו מעורבים ומשפיעים בקהילה.

התוצר: תערוכת צילומים המביעים מחאה בנושאים מגוונים.

מורים מובילים: קרן הרשקו פיליבה, בינה איש שלום, ניר ליאון, תמי שטרנבך

פרוייקט באסטרונומיה לכיתות ה' – חקר חלל, מערכת השמש וטכנולוגיות חלל

השאלה הפורייה: "השמיים הם הגבול?"

הרציונל: במהלך שיעורי מדעים אנו עוסקים בהכרת מבנה היקום, המרכיבים שבו ובטכנולוגיות אשר משמשות לאדם להשגת המידע אודות היקום.

בפרויקט זה, נעסוק תחילה נכיר את מבנה היקום, גופי השמיים הנמצאים בו, התופעות האסטרונומיות המתרחשות בו וכן הגילויים המדעיים שהאדם הצליח להגיע אליהם במשך ההיסטוריה ועד עכשיו. התמקדנו במרכיבי מערכת השמש, תנועת הגופים, סדרי הגודל והמרחק בין כוכבי הלכת, תוך התנסות במוזיאון המדע 'מדעטק'.

ביצענו תהליך חקר במוזיאון, בו כל קבוצה הכינה כרטיסיית מידע על כוכב לכת ובנתה מפה המייצגת את המרחקים בין הכוכבים. בנוסף ביקרנו בתערוכת החלל ולמדנו על רובוטים – כך נחשפו לטכנולוגיות חקר חלל שונות. כל קבוצה בחרה לייצג טכנולוגיה שתרמה לחקר החלל או משחק העושה שימוש במושגים שנלמדו.

התוצר: כרטיסיית מידע על כוכב לכת, מפת קנה מידה, דגם או משחק על טכנולוגיית חלל.
מורה מובילה: אביטל פיטסון

פרויקט בחומרים לכיתות ד' – הכרת חומרים, תכונותיהם, מיונם ושימושים בהם

השאלה הפורייה: "כיצד ידע מדעי נולד?"

רציונל: פרויקט המשלב בין פיזיקה לכימיה. בפרויקט נחשפנו לתהליך החקר, דרך תכנון, ביצוע ותיעוד ביומן החוקר. כמו כן, נחשפנו לסוגי מחקר בסיסיים: מחקר כמותני ומחקר איכותני. עסקנו בתכונות הדרושות לחוקר: סקרן, בעל דמיון מפותח, מוכן להתנסות, בעל יֶדַע בסיסי, מעניק כבוד והערכה, אומר את האמת ורק את האמת, מתמיד, שומר על ראש פתוח, מוכן לשתף אחרים, שלם עם עצמו. המושגים נלמדו באמצעות למידה התנסותית המתאפיינת במעורבות ישירה של הלומדים בתהליך הלמידה. הלמידה התרחשה תוך כדי ביצוע ניסויים מגוונים, המלווים במעורבות קוגניטיבית, פיזית ורגשית של הלומדים.

התלמידים היו צריכים להעלות שאלות בעצמם. מכאן, היה על התלמידים לתכנן חקר אישי כך שיענה על שאלתם בצורה הטובה ביותר.

התוצר: יומן חוקר, המראה כיצד הידע המדעי שלהם נולד. הלומד משקף את תובנותיו לגבי הנושאים הנלמדים בפרט, ולגבי תהליך החקר בכלל.
המורות: אביטל פיטסון, עדי שמילה

פרויקט באקולוגיה לכיתות ד' – מערכות אקולוגיות – המגוון הביולוגי

השאלה הפורייה: "איך חי פה?"

הרציונל: הפרויקט עוסק במבנה גופם, התנהגותם, צורכיהם, סביבתם ומאפייני מחלקות של בעלי חיים. במסדרת הפרויקט, הכרנו את מגוון היצורים ומורכבות עולמם. התעסקנו במאפייני סביבות שונות והתאמת בעלי החיים לתפקוד בסביבה. הלמידה נעשתה תוך ביקור בגן החיות בחיפה, כאשר התלמידים מתנסים במיומנויות ביצוע תצפיות ואפיון. התחלקנו לקבוצות, כאשר כל קבוצה בחרה בעל חיים המעניין אותה, אספה מידע אודות מאפייניו וסביבתו ובנתה כרטיסיית מידע המסכמת את המידע. בשלב הבא, כל קבוצה תכננה סביבה מלאכותית המדמה את סביבתו הטבעית של בעל החיים, תוך שהיא בוחנת מענה על צורכי הקיום שלו.

התוצר: בניית סביבה מלאכותית.
המורות: אביטל פיטסון, עדי שמילה.

פרויקט במערכות פיזיולוגיות לכיתות ד' – מערכות השלד ושרירים

השאלה הפורייה: "כיצד נשמור על יציבות תוך כדי תנועה?"

הרציונל: במהלך שיעורי מדעים אנו עוסקים בנושא השלד והשרירים וכחלק מיחידת הפרויקט – התלמידים חוקרים מתקנים ממוזיאון המדע 'מדעטק'. במהל הפרויקט הסתובבנו בחצרות 'פארק נובל אנרג'י למדע' המציע מגוון מתקנים שונים. התנסינו במתקנים השונים והתלמידים הצטרכו לבחור ע"י מיומנות בחירה נבונה מתקן המעניין אותם לביצוע תהליך חקר. במהלך החקר התלמידים בחנו את הרכיבים השונים הקיימים במתקן ובדקו כיצד מבנה השלם עובד – כפי שקורה בגופנו: מערכת השלד והשרירים מורכבת מעצמות ומשרירים שונים אשר כל אחד מהם אחראי על פעולה מסוימת וכולם ביחד מתפקדים לשם אותה מטרה.

בנוסף, התלמידים למדו על עקרון המנוף ותוך כדי למידת העיקרון הם חקרו וגילו את פעולת המנוף במתקנים השונים, כפי שבגופנו מתרחש.

התוצר: חוברת תיעוד התנסויות, סיפור מתקן תוך אנלוגיה בין רכיבי המתקן לרכיבים במערכות השלד ושרירים.
המורות: אביטל פיטסון, עדי שמילה.

פרויקט בתנ"ך לכיתות ה' – "ספר יהושע ומה שבתוכו – תמונות מספרות..."

השאלה הפורייה: "כיצד הקורא בספר יהושע מבין את מורכבות האירועים בדרך להתנחלות העם בכנען?"

הרציונל: פרויקט זה מהווה למעשה סיכום ללימודי ספר יהושע, ומהווה מיזוג בין שלושה אשכולות דעת שונים, אותם אנו לומדים: אמנות, עברית ותנ"ך הבאים לידי מיזוג וביטוי בתוצר. במסגרת שיעורי התנ"ך נערכה היכרות מעמיקה עם ספר יהושע, שהוא הראשון מספרי נביאים ראשונים. הספר המספר אודות תולדותיו של דור אחד, דור הבנים של מי שיצאו ממצרים. דור שחצה את הירדן וזכה להיכנס בראשותו של מנהיגם יהושע לכנען, לכבוש אותה, להתנחל בה ולהתיישב על אדמתה. דור הבנים שהחל את דרכו בספר זה  בהתגבשותו כעם ועד להתנחלותו של כל שבט בנחלתו, הוא זה שזכה לראות בהתגשמותן של כל ההבטחות שניתנו לאבות האומה, כפי שכתוב בספר יהושוע פרק כ"א, פסוקים 41-43.

הפרויקט: כל צוות בחר באירוע אחד מורכב ומשמעותי מתוך ספר יהושע ובו בדק מיהן הדמויות המשמעותיות באירוע ופירט אודות היבטיו השונים.

עם השאלה הפורייה התמודדו התלמידים בשני מישורים: הן בתכנון היצירות האמנותיות  והן בטקסט, המלווה כל יצירה ויצירה.

מורות מובילות: איריס בויום, איריס שליט

פרויקט בגיאוגרפיה לכיתות ה'- "אנו בונים מפה" - המפה ומאפייניה

השאלה הפורייה: כיצד משפיעים התנאים הטבעיים הסביבתיים על הגורם האנושי?

במסגרת הפרויקט התלמידים יכירו את מבנה המפה ומאפייניה וכן ירכשו מיומנויות שונות בנושא המפה כגון: קריאת מפה, הפקת מידע ממפה ומאטלס.

בנוסף, הילדים יכירו וישתמשו במושגים מתום הדעת כמו: צפיפות אוכלוסין, מקרא, סולם צבעים, טופוגרפיה ועוד.

התוצר: בניית מפה דמיונית המבוססת על הידע שנרכש במסגרת לימודי הגיאוגרפיה בנושא המפה ומאפייניה. המפה תבטא את הקשרים בין התנאים הטבעיים – הסביבתיים לבין הגורם האנושי  איך האדם מנצל את נתוני הטבע לתועלתו / למחייתו?).                                           לצד המפה יכתבו הילדים פסקת מידע אשר תסביר את הדגם / המפה ותענה בצורה סבירה על השאלה הפורייה.

מורות מובילות: קרן פיליבה, בינה איש שלום.

פרויקט בשפה לכיתות א – "מילים וצלילים"

השאלה הפורייה:  איך תנועה אחת קטנה משנה את המילה?

הרציונל:  במסגרת שיעורי שפה אנו עוסקים בנושא קריאת מילים חדשות. למדנו שהתנועה יוצרת הבחנה סמנטית בין מיליםמילים שנכתבות אותו הדבר אינן נשמעות אותו הדבר ויש להן משמעות אחרת בזכות התנועות. לדוגמא המילה חֶבֶל ו – חַבַל

התוצר:  מאגר של אוצר מלים. באמצעות כל תנועה חדשה שנלמד,  יצרנו מילים חדשות על בסיס מלים קודמות.

מורה מובילה:  עינב זנה-יונה

פרויקט בשפה לכיתות ב' – " סוגות קריאה"

השאלה הפורייה:  מה קורה למי שקורא?

הרציונל: למדנו ורכשנו את יסודות הקריאה וקריאתנו מבוססת. כעת, אפשר להמשיך ללמוד ולהכיר סוגות-צורות ספרותיות שונות כדי שנדע לזהות ולהפיק מידע.

התוצר: תכנון, ועיצוב מהלך כתיבה על פי הסוגה שנבחרה.

מורים מובילים: יעל פלוטניק, אופירה מנו-מאיר.

פרויקט בשפה לכיתות ג' - עשר המכות

השאלה הפורייה: כיצד נביע בצורה אמנותית את עשר המכות?

הרציונל:  עשר המכות הן חלק מההיסטוריה שלנו כך נדע על קורות בני ישראל במצרים, מהי הסיבה שהגיעו לשם ומהי הסיבה שנשארו שם.

התוצר: ייצוג ויזואלי של אחת מעשר המכות. ייצוג זה ייתן מענה לאפיון המכה לרציונל שלה ולדרך בה החליט ה' לבצע אותה.

מורה מובילה: אמירה דנציגר.

פרויקט במוח"א לכיתות ג' - "מעגלי שייכות"

השאלה הפורייה: נעים להכיר!?

הרציונל: החיים ביחד – בחברת הילדים, בקהילה, ביישוב , במדינת ישראל – מחייבים הבנה והטמעה של עקרונות ושל ערכי יסוד, כגון: ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, היכרות וסובלנות ל'אחר',פשרה, הידברות, כבוד, שוויון, מעורבות חברתית ועזרה הדדית .

בפרויקט זה אנו נחזק אצל הלומד את תחושת השייכות לצד חיזוק ה'אני', מתוך הבנה כי רק איזון בין 'אני' ל'אנחנו ' יתרמו לחברה בריאה וחזקה הן במעגל הקרוב והמצומצם של התלמיד – משפחה, חברים, כיתה , והן במעגלים הרחבים יותר – יישוב, מדינה .

התוצר: תעודת זהות אישית באמצעותה הכותב מציג את עצמו משפחתו ואת היישוב בו הוא גר.

מורה מובילה: מירב אייל.