מנהיגות ומדעים – בתיכון אחוזה

שבוע מנהיגות
בחודש נובמבר התקיים בשכבת ט' שבוע מנהיגות – אירוע שיא, שהוא המשך ישיר לתוכניות המנהיגות השוטפות בתיכון אחוזה.
את השבוע פתח המנהל הכללי של בית הספר – ד"ר יוסי בן-דב, בהרצאה בה דיבר על מדינת ישראל וייחודה כמדינה של זוכי פרסי נובל, פורצי דרך בתחומים שונים.
בנוסף, דיבר על מנהיגים גדולים כמו בן גוריון, בגין ורבין, תוך שהוא מדגיש שמנהיג קורא את הסביבה אבל דבק בדרכו ועודד את התלמידים לא לפחד מכישלונות, כי מהם אנו צומחים.
בהמשך השבוע שמעו התלמידים הרצאות מאנשי מעשה בחברה הישראלית המגיעים ממספר תחומים ומייצגים קבוצות חברתיות מגוונות: מר לואי חאג', בוגר בית הספר ומנכ״ל נכסים ותפעול פיתוח אפל ישראל וגרמניה, שסיפר לתלמידים על מסלול חייו המרתק, על תחילת דרכו בריאלי, כנער ערבי שהגיע לביה"ס יום-יום מעכו, על הקשיים שבדרך ועל האופטימיות, ההתמדה והרצון להמשיך קדימה, שהביאו אותו למקום בו הוא נמצא כיום.
על מנהיגות בספורט שמעו התלמידים מגב' בת אל גטרר, ספורטאית אולימפית בטקוונדו, תוך הדגשת ערכי הכבוד והחברות אשר עומדים בבסיס ענפי הספורט השונים.
על מנהיגות צבאית שמעו התלמידים מאל״מ במיל. דורון זוננשיין, ששוחח עמם על חשיבות ההחלטה של מנהיג צבאי שחיי אדם תלויים בו, ועד כמה חשוב לסמוך עליו.
כמו כן נפגשו תלמידי השכבה עם מר פסקל לוי, מדען בכיר ברפאל, שסיפר על ילדותו בצרפת, על קהילה יהודית פלורליסטית ומלוכדת ועל הזרמים השונים. התלמידים שמעו על הקשר לישראל, שהתבטא בין השאר בלהקשיב לרשת ב' בזמן מלחמת ששת הימים, או לצאת להפגנות לשחרור אסירי ציון, על העלייה לארץ ועל ההשתלבות ברפאל עם חינוך דור העתיד של המהנדסים שם.

חלק מהפעילויות שהתקיימו בשבוע זה היו באחריות קבוצות המנהיגות הפועלות בסניף: קבוצת "פרקי דורות" ו"החממה השכבתית" של שכבת ט'. חברי קבוצת "פרקי דורות" הנחו דיונים מעמיקים במעגלי שיח בנושאים הנמצאים על סדר היום הציבורי. המנחים חשפו את התלמידים במעגל למידע רלוונטי לבעיה והעלו בפניהם דילמות העולות בדרך למציאת פתרון.  הדילמות בהן דנו התלמידים היו אלימות נגד נשים, חלוקת תקציב המדינה ושירותי הבריאות הפרטיים בישראל.

אחד מימי השיא של השבוע היה "יום בעולם האמתי". תלמידי השכבה ייצאו למקומות עבודה של הורים בשכבה, במטרה לחוות ולהתנסות ביום שבשגרה של אדם מבוגר ולגלות שתכונות המנהיג באות לידי ביטוי גם שם.

השבוע ננעל בלילה לבן, שמטרתו הייתה גיבוש וסיום חוויתי לשבוע, בהשתתפות כל תלמידי השכבה. את הלילה הלבן יזמו וארגנו חברי "החממה השכבתית" החל מהפעילויות, דרך לוח הזמנים ועד לניקיון ולאוכל. תלמידי השכבה השתתפו תחילה במסיבת אוזניות שקטה ושמחה, שהסתיימה בארוחת לילה. בהמשך צפו יחד בסרט שנבחר מראש על ידי השכבה ובסיומו נהנו התלמידים מזמן חופשי בו יכלו לשחק יחד משחקי קופסה, להירגע בחדר הרוגע או להעביר את הזמן בשיחות נפש מתמשכות. לקראת השעה ארבע התכנסה השכבה לפעילויות ספורט ואתגר באולם הספורט. הלילה הסתיים בארוחת בוקר עשירה ואסתטית.

יום מדעים
לקראת סיום המחצית התקיים בתיכון אחוזה יום מדעים, שהיה חגיגה מדעית אמיתית בהשתתפות הורים רבים וכמובן תלמידי תיכון הסניף. ביום זה התלמידים הציגו את תוצרי הפרויקטים שלהם במדעים, צפו בתוצרים של חבריהם לשכבה והשתתפו בהרצאה מדעית מרחיבת אופקים. הבוקר נפתח בכינוס חגיגי באולם הכנסים בניצוחו של דוד לוי, מוביל המדעים בסניף, שבמהלכו הדגים מספר תופעות פיזיקליות מעניינות ולאחר מכן כל שכבה פנתה ללוח הזמנים המיוחד שלה.

במהלך היום שמעו התלמידים הרצאות מרתקות. לשכבת ז' ניתנה הרצאה בנושא מיקרוביולוגיה של מזון על ידי ד"ר רינת טרדי-עובדיה, סגנית מנהלת המעבדה לבריאות הציבור בחיפה ומנהלת היחידה למיקרוביולוגיה. שכבת ח' השתתפה בהרצאה בנושא ערפיליות פלנטריות שהעביר פרופ' חבר מוחמד עכאשה, אסטרופיזיקאי מהטכניון, ותלמידי שכבת ט' שמעו על  מועדון האורניום של גרמניה הנאצית, הרצאה ששילבה היסטוריה ומדע, מפי ד"ר אסף עילם. בנוסף להרצאות השונות, התלמידים הציגו את תוצרי הלמידה וצפו בהם. תלמידי ז' צפו והציגו תוצרי למידה בביולוגיה ובגאוגרפיה, תלמידי ח' בפיזיקה ובגיאוגרפיה ותלמידי ט' בפיזיקה, בביולוגיה ובנוסף הקימו תערוכה בכימיה על יסודות ותכונותיהם.

הפרויקטים באשכול המדעים היו מגוונים ועשירים:
בכיתות ז' – בביולוגיה, התלמידים הכינו והציגו תוצר ביוטכנולוגי שמשלב מיקרואורגניזמים וחקרו את התהליכים הביולוגיים שחיידקים ושמרים מעורבים בו.
בפרויקט בגיאוגרפיה כל קבוצה "הקימה ארגון" הפועל בהיבט ההגירה במדינות השונות והציגה אותו בפלטפורמת WIX באינטרנט.
בפרויקט אחר בגיאוגרפיה התבקשו התלמידים לחקור מדינה על פי מדדים לפי ספר העובדות העולמי ולשווק אותה בהיבט תיירותי.

בכיתות ח' – בפיזיקה, כל קבוצה תכננה והציגה דגם של מכונית אוטונומית הפועלת ע״י מנגנון מכני וניתחה את התנועה של המכונית בהתאם לכוחות הפועלים עליה. במסגרת הצגת הלמידה התקיימה גם ״תחרות מכוניות״, שבחנה איזו מהמכוניות שנבנו ע"י התלמידים היא המהירה ביותר וביכולתה להגיע למרחק הרב ביותר.
בגיאוגרפיה, בפרויקט בנושא "אסונות טבע" יצרו התלמידים משחקי חברה המשקפים את הידע שרכשו במטרה "להעבירו הלאה", העלאת המודעות של האוכלוסייה לאסונות טבע וכיצד ניתן להתמודד מולן – מצילה חיים!

בכיתות ט' – בביולוגיה, התלמידים התנסו בחקר מחלה תורשתית מסוימת וניתחו את הסיכונים ללידת ילד שיחלה בה תוך התמודדות עם דילמות מוסריות – ערכיות.
בכימיה התלמידים התמקדו בהיבטים הקשורים לכימיה אי-אורגנית ובמספר יסודות המשחקים תפקיד חשוב בתחומים שונים של חיינו, ובנו תערוכה הממחישה את המאפיינים של היסודות השונים.
בהצגת הלמידה בפיזיקה התלמידים תכננו ובנו דגם של תנור סולארי, ביצעו עליו ניסויים כדי להעלות את הנצילות של השימוש באנרגית השמש, הציגו אותו ואת תוצאות ומסקנות מחקרם, שנידונו בדיון מדעי סביב שולחן עגול.

היה זה יום מורכב שביטא למידה משמעותית, עשיר בתוצרים ומעשיר בידע.

פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *