חקר ומדעים – באשכול הגנים הירוק

חקר ומדעים בגן חורש
מתוך הרצון לשים דגש על פיתוח מיומנויות חקר אצל הילדים, צמח בגננו מרכז חדש, המוקדש כולו לנושא החקר ובו נמצאים ניסויים שערכנו עם הילדים.
בנוסף, אנו מקפידים לשלב בגן דרך קבע את נושא "החקר", בהתאמה לנושאים הנלמדים ולאירועי לוח השנה. כל חודש טומן בחובו נושאים מיוחדים ומעניינים שמלווים אותנו, ובעקבותיהם אנו מתנסים יחד בחקירת תופעות ובעריכת ניסויים.
לצד אלה, חשוב לנו להקשיב לדברי הילדים, להבין מה מעניין ומעסיק אותם ולפעול מתוך היוזמות שלהם, שהן החשובות ביותר. אנו מאמינים כי פיתוח חקירה מתוך עניין אמתי של הילדים, מקדם למידה משמעותית וחוויתית עבורם.
להלן חלק מהניסויים שערכנו בגננו יחד עם הילדים: כיצד נוצרים עננים? (עם בוא הסתו); השקיית צמחים – כיצד המים מגיעים אל הצמח? (במקביל להקמת הגינה שלנו); תכונות השמן והמים (סביב חנוכה); איזון ושיווי משקל (בעקבות השיר "נד נד" של ח.נ ביאליק) ועוד.

נביטת זרעים בגן בהדרים
בגן שלנו גינה לימודית אקולוגית מרהיבה. במהלך טיפוח הגינה, ראינו שהצמחים גדלים, וחלק מהזרעים שזרענו נבטו. החלטנו לערוך ניסוי נביטה בתוך מנבטות שהכנו בעצמנו מבקבוקים (שימוש חוזר בחומרים ומוצרים). בניסוי רצינו לבחון את שלבי הנביטה של הזרע וכן האם כל הצמחים צומחים לאותו הכיוון. הילדים העלו השערה, שחלק מהזרעים צומחים לצדדים, או אפילו למטה ומכיוון שזה קורה מתחת לאדמה איננו רואים זאת. חילקנו את הילדים לזוגות וכל זוג הכין את המנבטה, המאפשרת צפייה בתהליך הנביטה כאילו אנחנו מתחת לאדמה.
לאורך התהליך התבוננו במנבטות, ראינו את הגחת השורשון והנצרון ושמנו לב שכל הנצרונים מנסים לטפס מעלה, בעוד השורשים יורדים מטה.
כחלק מהתיעוד הילדים ישבו וציירו מידי שבוע את המנבטה שלהם. לאחר כשלושה שבועות השכבנו את המנבטות וראינו כיצד הצמחים משנים את כיוון הצמיחה כלפי מעלה.

החלל בגן ניצנים
למרות הגיל הצעיר, הילדים מאוד הסתקרנו לדעת מה קורה בשמיים.
כשלמדנו על מערכת השמש בנינו דגם שלה מפלסטלינה, יצרנו כל כוכב בנפרד וכמובן גם שמש וירח.
לפני שבנינו מפלסטלינה את כוכב כדור הארץ, התבוננו בגלובוס והבחנו כי הצבעים השולטים הם ירוק ובעיקר מים והגענו למסקנה שמרבית כדור הארץ מורכב ממים.
גם בעזרת הגוף הילדים המחישו את מערכת השמש ועבור כוכב שבתאי נעזרנו בחישוק.
הכרנו את הסיפור "החייט והירח" מאת חגית אילן: הירח ביקש מהחייט שיתפור לו חליפה אך החייט לא ידע מה לעשות כי צורתו של הירח כל הזמן משתנה. הילדים המחישו באמצעות גופם את גודל הירח. בהמשך למדנו על אייזיק ניוטון שגילה את כוח המשיכה. זרקנו כל מיני חומרים שונים – צמר גפן, כדור, נייר, מטבעות וכו' וגילינו שכל החומרים נופלים על הרצפה ושהכבדים מביניהם מגיעים ראשונים לרצפה. לבסוף, למדנו על מקצוע האסטרונאוט, ראינו כיצד חיים האסטרונאוטים בחללית ומתמודדים עם היעדר כוח המשיכה בחלל. מובן שהזכרנו את האסטרונאוט הישראלי הראשון, אילן רמון ז"ל.
זאת הייתה למידה חווייתית ומשמעותית.

פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *