פעילויות ביסוד הדר

  • סדנת אמן לכיתות ו' עם האמנית : טל אמיתי-לביא
    טל אמיתי-לביא, ילידת ישראל, 1969, אמנית רב-תחומית היוצרת ברישום, בציור, בפיסול ובמיצב. עבודתה של אמיתי-לביא נעה בגבול שבין דו-ממד לתלת-ממד, ומאופיינת באהבה למלאכת היד, בעמלנות, ברגישות לפרטים ובחיפוש אחר חומרי יצירה לא שגרתיים (חוטי תפירה, חוטי דיג, מלח, אבקת סודה לשתייה ועוד).
    במסגרת סדנת האמן התלמידים צפו בסרטון קצר של יצירות קודמות וכן יצירות עכשוויות. מתוך ההתבוננות והדיון ביצירות עלה הנושא של סוגי החומרים והעיסוק בהם ביצירות שלה, נושא המתכתב עם תקופת הילדות בה סיפרה שמאד אהבה לגעת וליצור מחומרים שונים כמו למשל, חול ומים. בנוסף ציינה שאוהבת כיום ליצור מחומרים שאינם קונבנציונליים כמו: חוטי דייג, סודה לשתייה, חול ועוד.
    מפגש זה הינו ראשון מסוגו עבור הילדים אשר לאורך כל השנים ביסוד מבקרים במוזיאונים ונחשפים ליצירה האמנותית המקומית והבינלאומית. מפגש זה פתח צוהר הן ליצירה של האמנית טל אמיתי-לביא והן אפשר הצצה והכרות אינטימית יותר עם האמן שמאחורי אותן יצירות המוצגות במוזיאונים.
    מיצירות האמנית:

יצירות מתערוכה המתקיימת בימים אלה בגלריה "בסיס" בהרצליה הנקראת "ירוק בחוץ אדום בפנים":

  • מפגש במתמטיקה: פרויקט התנדבות בשיתוף פעולה עם תלמידי חטיבת הביניים
    מזה מספר שנים מתקיים פרויקט משותף של יסוד והחטיבה סביב תחום הדעת – מתמטיקה. פרויקט זה הינו חלק מפרויקט ההתנדבות והתרומה לקהילה של תלמידי הכיתה המתמטית שבחטיבה. במסגרת זו, תלמידים נבחרים מהיסוד, נפגשים פעם בשבוע עם תלמיד/ה מהחטיבה מהכיתה המתמטית. במפגש, התלמידים הבוגרים מעשירים את ידיעותיהם של הילדים הצעירים. כל זאת בתיאום עם מורת המתמטיקה של הכיתה.
    השבוע התקיים מפגש הסיום, בו התמודדו הילדים עם חידות מתמטיות ודברי פרידה.
    מרגש היה לראות את הקשר שנוצר בין הבוגרים לצעירים. מצפים להמשך שיתוף פעולה פורה עימם גם בשנה הבאה.
    תודה לכל המורים למתמטיקה ביסוד הדר שדאגו למשימות עבור התלמידים, לד"ר זפקוביץ יעל מורת הכיתה המתמטית, ולכל התלמידים.

  • טקס יום הזיכרון לחללי צה"ל ולנפגעי פעולות איבהכמידי שנה, ב- ד' באייר, התכנסו תלמידי בית הספר, משפחותיהם, עובדי בית הספר ובוגריו בבית בירם והשתתפו בטקס המסורתי לזכר מאות חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות איבה, שנמנו על משפחת בית הספר הריאלי.
    על פי המסורת, צעדו ועמדו לזכר הנופלים מאות מתלמידי כיתות ט'-י"ב. בטקס שהתקיים השנה צעדו על המגרש גם חבריה לשכבה, של שירה צור ז"ל בוגרת מחזור צ"ה, שנרצחה בהיותה בקורס קצינות, בפיגוע קטלני בירושלים בתאריך 8.1.17. יהי זכרה ברוך.

"הצבי ישראל על במותיך, חלל
איך נפלו גיבורים"(שמואל ב' פרק א', י"ט)

בתום הטקס עסקו בכיתות במשמעות יום הזיכרון כיום המעצב את הזהות האישית והלאומית.

  • תכנון יחידת לימוד על פי מודל מעגל הלמידה

בכיתה ה'1 התחלנו לעבוד על הנושא "מיהו גיבור?". לשם כך נבנתה יחידת לימוד על פי מודל מעגל הלמידה ושולבו בתוכה גיוון בדרך ההוראה והלמידה. תחילה, הוצגו לילדים תמונות של גיבורים שונים, דבר שעורר סקרנות ועניין בקרב הלומדים. התלמידים היו צריכים לזהות מה מאחד את כל התמונות ומה משותף להן.
לאחר מכן, עסקנו במושג "גיבור". הילדים השתמשו בטלפונים ניידים באפליקציית הסל"ב (= סלולר בכיתה) וכתבו הסבר למושג. לאחר שנחשפו כל הסברי התלמידים, ועל סמך הידע שיש ברשות הילדים, הם נתבקשו לכתוב הסבר למושג (כאן קיימת הבניית ידע). שמענו הסברים שונים למושג מפי התלמידים ולאחר מכן ערכנו אימות מילוני. בהמשך, עבדו התלמידים בצוותים. כל קבוצה קיבלה מידע אודות גיבור מתחום אחר וכרטיסיית משימה. דוגמאות לגיבורים: חנה סנש, סופרמן, רועי קליין ז"ל, הרקולס, גיבור בסיפור חברתי, דוד המלך וכו'. הילדים היו צריכים לבחון את דמות הגיבור, מעשה גבורתו ולזהות מאפיינים של הגיבור. כל קבוצה הציגה במליאה את הגיבור ומאפייניו. ריכזנו יחד את המאפיינים וזיהינו שיש מאפיינים משותפים לכל הגיבורים. ערכנו דיון מעמיק בנושא והגענו להכללות שונות בנוגע ל"מיהו גיבור?". ראינו שיש סוגים שונים של גיבורים, מתחומים שונים: גיבור מקראי, גיבור בשדה קרב, גיבור מיתולוגי, גיבורי על וכו'. בנוסף, עסקנו בביטוי "איזהו גיבור? – הכובש את יצרו". הנושא נלמד בהקשר לכישורי חיים. אנחנו ממשיכים לעסוק בנושא ולקשרו לפן החברתי ולחיי היום יום של הילדים. אין ספק שהילדים גילו עניין, הנאה ושיתפו פעולה היטב במהלך תהליך הלמידה.

  • מבחני מיפוי בשפה

במהלך חודש מאי התקיימו מבחני מיפוי בשפה בכיתות ב, ג, ד, ומבחן מיצ"ב (פנימי) בשפה לכיתות ה'.
מבחני המיפוי הם כלי עבודה, שקיים בידי המורה, לצורך מיפוי צרכים של תלמידים בודדים ושל קבוצות לימוד בכיתה, ולכן חשוב לנו למפות את הנתונים הכיתתיים. ריכוז הנתונים הוא בטבלת אקסל כיתתית לפי כל רכיבי המבחן.
המבחן כלל קטעים ברמות קושי שונות ופריטים, שבודקים רמות הבנה שונות.
מבחן המיפוי שהתקיים בחודש זה, התקיים בפעם השנייה במהלך השנה וזאת כדי לבחון את תכנית העבודה שנבנתה בהתאם לכל כיתה , על סמך נתוני המבחן הראשון.
האם עמדנו ביעדים שהצבנו לעצמנו? האם הכיתה התקדמה בתחום השפה? האם כל ילד התקדם ביחס לעצמו? כיצד שיפרנו את הקריאה, הבנת הטקסט והכתיבה? הם הוקנו מיומנויות שנדרשו לשם כך?
בכיתות ה', התקיים מיצ"ב פנימי בשפה, שהינו זהה מבחינת הרכבו למבחן המיפוי שהתקיים בתחילת שנה והוא משלב בתוכו טקסט מידעי, טקסט סיפורי ופרק בהבעה בכתב.
במהלך השנה, תרגלנו ועבדנו על טקסטים מסוגים שונים וחיזקנו את מיומנויות הקריאה והכתיבה.

  • צרכנות נבונה ב"שוק קח תן"

חברת הילדים "צרכנות נבונה" ארגנה לילדי כיתות ב' יום שוק. ביום זה מכרו הילדים מוצרים, שהם הכינו או מוצרים יד שנייה, שהם הביאו מהבית. הילדים למדו להתנהל עם כסף אמיתי, גם כמוכרים וגם כקונים ולהפעיל שיקולים שקשורים לצרכנות נבונה. את ההכנסות מיום זה נתרום לעמותת "יד עזר לחבר" שמפעילה את הבית לניצולי שואה, בקרבת ביה"ס.

  • גילגולו של שטר

לקראת יום העצמאות ה-69 של מדינת ישראל, חקרו ילדי כיתה ג1 שטרות מקום המדינה ועד ימינו
הם אפיינו שטרות, השוו והסיקו מסקנות – מה משותף לכל השטרות שהונפקו בתקופת זמן מסוימת, ומהן התמורות שחלו בשטרות במהלך השנים. לבסוף תכננו והכינו שטר חדש לכבוד יום העצמאות ה-69 של מדינתנו.

  • ילדי כיתות ד' כותבים סיפור קצר

במסגרת פרויקט "האוצר שבמילים", התנסו ילדי כיתות ד' בכתיבת סיפור קצר.
טרם כתיבת הסיפור, התלמידים למדו ותרגלו את חלקי הדיבר העיקריים: הפועל, התואר ושם העצם.
כמו כן, הם חקרו את מבנה הסיפור הקצר, אודותיו למדו בעזרת סיפורי עם אתיופיים.
הסיפור אותו כתבו, נסב סביב ערך הנתינה.
תהליך כתיבת הסיפור היה ממושך, ובמהלכו למדו התלמידים כיצד לשפר את אוצר המילים ולהעשיר את שפתם.
הם עשו זאת, תוך שימוש במשלב שפה גבוה, ובהתאמה לחוקים הדקדוקיים שנלמדו עד כה.
את התוצר: סיפור קצר פרי עטם, קראו תלמידי כיתות ד' לחניכיהם- תלמידי כיתות א', בשעת סיפור מיוחדת שיזמו.
בעקבות הסיפור הם יצרו איורים, התואמים את תכני כל סיפור וסיפור.
כעת מחכים התלמידים להוצאת חוברת סיפורים פרי עטם, מאוירת בציוריהם המשותפים עם ילדי כיתות א'.

  • יחידת לימוד בתנ"ך, שתוכננה על פי מודל "מעגל הלמידה ההתנסותי"
    מלכים ב ' פרק י"ז :פסוקים א'- כ"ד- חורבן ממלכת ישראל

מטרת יחידת הלימוד: התלמידים נחשפו לנרטיב בתולדות עמנו.
במסגרת לימודי התנ"ך עסקו תלמידי כיתה ו' בגורמים לחורבן ממלכת ישראל ובמשמעות אירוע זה.
כגירוי לתחילת לימוד הנושא, פוזרו בכיתה תמונות של שבטי ישראל להן חוברו כפות רגלים והתלמידים התבקשו לשער מהו הקשר בין הציורים לנושא השיעור.
*במהלך השיעורים התמקדנו בתכנים הבאים:
-סיבתיות כפולה: הסיבות ההיסטוריות לחורבן, והסיבה הדתית לחורבן.
-מטרת שיטת ההגליה אותה הנהיגה ממלכת אשור.
-משמעות החורבן.
-מגמתיות הסופר המקראי בציון הסיבות לחורבן.
*ביחידת הלימוד הודגשו המושגים הבאים: מרד, חורבן, הגליה, גמול לדורות, סיבתיות כפולה.
* במהלך לימוד היחידה נעשה שימוש במיומנויות הלמידה הבאות: הפקת מידע מטקסט מקראי ברובד הגלוי וברובד סמוי, ארגון מידע, זיהוי הקשרים במפת מושגים, הפקת מידע ממקור היסטורי.
במהלך לימוד הנושא התלמידים הפגינו ידע, הבנה וגילו חשיבה ביקורתית בהתייחסותם לטקסט המקראי.

לכבוד ל"ג בעומר עבדנו בטכניקות מגוונות – שימוש בשבלונות, גזירה, עבודה בצבעי פנדה ובטושים. ולבסוף, יצרנו מדורה תלת ממדית עם דמויות שרוקדות סביב המדורה. הילדים חיברו דמויות ומדורות יחד ויצרו חגיגת ל"ג בעומר "ירוקה" בכיתה.

  • ילדי כיתות ב' לומדים תיאטרון צלליות: שיעור מלאכת יד

במסגרת שיעורי מלאכת יד לכיתות ב', למדו התלמידים את עקרונותיו ואת סוגיו של תיאטרון הצלליות.
התלמידים התנסו ביצירת צלליות בדמות בעלי חיים, אנשים ויצורים דמיוניים.
האפשרות להתנסות בסוג זה של תיאטרון, מעוררת אצל התלמידים ריגוש והפתעה בעקבות ההשתנות הצורנית של הצל. כמו כן, היחסים המופלאים בין האור והצל מעוררים התעניינות רבה ומסקרנת המובילה לדמיון ויצירתיות.
תיאטרון צלליות הינו סוג של תיאטרון בובות המתקיים אלפי שנים במסורות עתיקות שמקורן במזרח. בתיאטרון הצלליות המסורתי, מופיעות הבובות מאחורי מסך, כאשר אור מטיל את הצללים שלהן הנראים על המסך מלפנים.

 

פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *