משולחנו של המנהל הכללי

לא סוגרים את הריאלי

משפחת הריאלי,

מיום הקמתו של בית הספר הריאלי העברי בחיפה היה ייעודו וחזונו לשמש מוסד מוביל בתחומי החינוך, ההוראה והלמידה. העצמאות הפדגוגית היא זו שאפשרה את ההתמקדות בטיפוח ופיתוח התלמידים, המורים והעובדים ואפשרה את צמיחתו של בית הספר ושגשוגו. כל זה הושג באמצעות שילוב של מסורת ארוכת שנים, ופריצת דרכים חדשות שחלקן אף אומצו ע"י בתי ספר אחרים בישראל.
אלו ימים קשים. בתום שלוש שנות משא ומתן מייגע שלא צלח עד כה, מרחף סימן שאלה גדול מעל קיומו של בית הספר הריאלי במתכונתו הנוכחית. המאבק הממושך להבטחת המשך קיומו הגיע השבוע לנקודת שפל נוספת, לאחר שמשרד החינוך דחה, בצורה מפתיעה ומקוממת, את הצעתו של בית המשפט העליון לפנות להליך גישור – הצעה אותה אמצנו, בברכה כמובן.
בית הספר הגיע אל שולחן המו"מ בידיעה ומתוך הבנה, כי יהיה עליו לבצע ויתורים כואבים על מנת להבטיח את המשך פעילותו, בכללם ויתורים בנושאים שרבים מאתנו רואים כ- "פרות קדושות". בשל כך היה מאכזב כל-כך לגלות, כי בצדו השני של השולחן אין שותף המעוניין להגיע לפתרון, אשר ישמר את התמהיל הייחודי של בית הספר.
המחשבה שאפשר ליישם את השינויים שדורש משרד החינוך מבלי לפגוע באופן ממשי ברמת הלימודים ובהישגי התלמידים, היא זריית חול בעיני הציבור. כך, למשל, כחלק מגזרותיו דרש מאתנו משרד החינוך לפגוע בשכר המורים בחטיבות היסוד והביניים, להקטין את אפשרויות הבחירה הפרושות בפני התלמידים, להגדיל את מספרם בכיתות, לבטל את החונכות ולוותר על פעילויות העשרה כמו גדנ"ע, סמינרים וכיתות מועשרות. כל אלו נוספו לדרישות כלכליות בלתי סבירות, אשר אינן מעוגנות בקרקע המציאות, קל וחומר כאשר בית הספר אינו זוכה לתקצוב ציבורי בהיקף הניתן למוסדות חינוכיים אחרים. רעיונות אלו משמעותם ברורה – ביטול ייחודיותו של בית הספר והריסת מרקמו.
לכל אלה חברותי וחברי היקרים – לא נסכים.
אין לנו כוונה לאפשר פגיעה בתלמידים, לא נסכים שיכפו עלינו פיטורי מורים ובוודאי שלא נשליך מנגד למעלה מ-100 שנות מצוינות והישגיות בשל דרישה ל"קידוש" חוזר המנכ"ל. והעיקר: לא נוותר על הערכים שהובילו וממשיכים להנחות את כולנו בעשייה החשובה מכל: חינוך דור העתיד של מדינת ישראל.
רבים שואלים אותנו על "תכנית המגירה" לגבי עתידו של בית הספר. הגם שחשוב תמיד להיות ערוכים להצעות אלטרנטיביות, אני מבקש להבטיח לכם כי נעשה כל שביכולתנו, ונשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותנו, על מנת להבטיח שבית הספר ימשיך להתקיים באותה מתכונת שבה פעל לאורך עשרות שנים. לשם כך אנו זקוקים לתמיכתכם.
זו השעה שבה על כולנו להתאחד. הימים והשבועות הקרובים יכריעו את עתידנו. ברור לי שבקהילה גדולה כמו קהילת הריאלי יש מגוון רחב של דעות. קיומן הוא עדות מנצחת לתחושת האחריות העמוקה של רבים כל כך לעתיד בית הספר. יחד עם זאת, זו השעה שעל כולנו להתאחד – קהילת הריאלי, רחבה , מגובשת וחוצת דורות. קהילה שכולנו חברים בה – תלמידים, הורים, סגל הוראה, עובדים ובוגרים – עשרות אלפים שחינכו והתחנכו בבית הספר הריאלי ומבינים טוב יותר מכל אחד אחר עד כמה חיוני המשך קיומו .
בימים הקרובים תקבלו פרטים נוספים על דרכי הפעולה שננקוט. כמובן שנזמין אתכם לקחת חלק ולהיות שותפים, ובינתיים אתם מוזמנים להיכנס אל עמוד הפייסבוק שלנו – "לא סוגרים את הריאלי", ולצרף חברים ובני משפחה.
שלכם,
יוסי בן-דב, המנהל הכללי

להאזנה לראיון (02.04.2017) של המנהל הכללי של בית הספר, ד"ר יוסי בן-דב עם רינו צרור בגלי צה"ל, בנוגע למשבר מול משרד החינוך (6:30 דקות):

פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

13 תגובות על משולחנו של המנהל הכללי

  1. מאת Zvia weinstein‏:

    די המומה מהחדשות המכאיבות. כמובן קשה לעכל ולהבין את דרישות משרד החינוך. בית הספר הריאלי במשך קיומו חינך והוסיף לחברה הישראלית ומדינת ישראל את עלית החברה ומנהיגיה. קשה להבין מדוע המשרדים הממשלתיים רוצים ״ להשמיד״ תרומה כה חשובה לחברה הישראלית ולעתיד המדינה. מקוה שהמאמץ להמשך קיומו ותרומתו של בית הספר יעלה פרות וכמובן אני מוסיפה את תמיכתי במאבק לקיומו של הריאלי במתכונת העכשווית ומוסיפה את שמי לרשימת התמיכה.
    חזק ואימץ צביה

  2. מאת דר׳ חנה קמינר‏:

    מאחלת הצלחה במאבק!

  3. מאת דני שטיינר‏:

    בהצלחה רבה יוסי היקר. אינני בוגר בית הספר ולא עבדתי בו אך בשנים האחרונות כשכן קרוב למדתי להכיר ולהעריך את החינוך המעולה שאתה וכלל הצוות מעניקים. מדהים שהמדינה כשכבר יש לה פנינה כזו רוצה להרוס אותו. אין לי ספק שבסוף הטוב ינצח. חיזקו ואימצו.

  4. מאת עקיבא שחר‏:

    ליוסי ולצוות ביה"ס,
    אני מאחל הצלחה מלאה. רבות מהחלטות משרד החינוך נבעו , לצערי מחוסר מחשבה מעמיקה או צרות עין. כך גם נאבקו בארגוני המורים הפסידו ימי עבודה ולבסוף חויבו לשלם אף יותר ממה שהתבקשו בתחילה . ברוח זו וכנראה מתוך פופוליזם כלשהוא בחרו במשרד לפגוע בביה"ס הריאלי. דבר לא יועיל לאלו שהחליטו. כפי שבית הספר התגבר על המשבר בשנת 1996 ומ- 2700 תלמידים צמח לכ- 4000 תלמידים, כך תתגברו על המשבר הזה. אני מאמין בזה. חיזקו ואימצו.

  5. מאת נעמי ברזילי‏:

    הגיע הזמן לנהל מאבק יותר תקשורתי גם בכלי התקשורת כי זו השפה היחידה שמבינים כאן.
    כבוגרת בית הספר בו התחנכו גם ילדי וכעת נכדותי אסור לוותר על מוסד ייחודי זה שהוציא מכתליו בוגרים מצויינים בכל תחום.
    אנא, מובילי המאבק, צאו למאבק ציבורי ואנו נתמוך בכל דרך אפשרית. לא יתכן שמאה שנות השגים יבוטלו בגלל פוליטיקה

  6. מאת נצה מובשוביץ-הדר‏:

    אם משרד החינוך מסרב להמלצת ביה"ש העליון אפשר לחזור לשם, וברור שה לא בדיוק ימצא חן בעיני השופט/ת, ולבקש מכבוד השופטים לחזור ולדון ולקבל החלטות. יישר כוח.

  7. לא סוגרים את הריאלי!
    מבחינתה של מדינת ישראל ושל העיר חיפה, תהיה זו בכייה לדורות, אם לא תימצא דרך להמשיך לקיים את המתכון המצליח למצויינות ולשירות החברה.
    במלאת 50 שנה לסיום בית הספר, ארגנו בבית בירם מפגש בוגרים (סיימו 130 בוגרים, 14% נהרגו או נפטרו). לקראת המפגש, קיבלנו מידע מכ-80% מבוגרי המחזור שלנו וזיהינו שני מאפיינים עיקריים:
    האחד – השכלה גבוהה – כרבע בעלי תואר אקדמי ראשון, כמחצית בעלי תואר שני, וכרבע בעלי תאר דוקטור או פרופסור (רק 3% ללא תעודה אקדמית);
    השני – מקצועות שיש בם מרכיב בולט של שירות לחברה – המקצוע הנפוץ ביותר בין בוגרי המחזור שלי הוא מחקר והוראה במוסדות להשכלה גבוהה; אחריו – תפקידי חינוך בבתי ספר ומתנ"סים; הבא בתור – רפואה; מחצית מן הבוגרים שירתו כקצינים בצה"ל, אחדים בדרגות גבוהות; גם שני חברי כנסת צמחו מן המחזור.
    בית הספר הריאלי מצליח לחנך מחזור אחר מחזור של "אליטה משרתת", במובן הלא-ציני, המלא והחיובי ביותר של המונח הזה.
    לא סוגרים את הריאלי!

  8. מאת מאיר חת‏:

    יש לגייס את בוגרי בית הספר לחתימה על עצומה שתציג את השרירותיות של דרישות משרד החינוך. הממשלה מדברת עכשיו על הפחתת ההתערבות הרגולטורית בפעילות המשקית. דרישות משרד החינוך הן ההיפך הגמור מן המדיניות המוצהרת. מפתיע ששר החינוך המדבר על קידום המצוינות ודוגל בשוק חופשי תומך בדרישות משרדו שהן, כאמור, היפוך העקרונות שהוא מטיף להם. לעניות דעתי , דרישות משרד החינוך פוגעות בחוקי יסוד של מדינת ישראל.

  9. מאת נירה אורפז‏:

    צודק הכותב. יש לארגן את הבוגרים לפי מחזורים ושכל מחזור יתגייס למשימה. לא נוותר!

  10. מאת מיכל רועי דביר‏:

    חובה לגייס למאבק את התקשורת הכתובה והאלקטרונית ולכתוב עצומה לשר החינוך נפתלי בנט מהורי התלמידים והבוגרים לדורותיהם. אפשר לגייס את רון כתרי למאבק ובוגרים שהיו והינם בתפקידי מפתח בעבר ובהווה..
    חיזקו ואימצו
    בברכה מיכל רועי דביר (אמא של תלמידים בבית בירם) עמית וגיל דביר

  11. מאת אלה פודה‏:

    סבתי למדה במחזור ו, אימי בוגרת מחזור כ"ה. דודי ודודתי ובני הזוג שלהם, בוגרי ביה"ס. אני ממשיכה ללמד בביה"ס למרות שפרשתי לגמלאות. ניהלתי את בית בירם. ילדי ובני זוגם בוגרי ביה"ס. שלושה מנכדי לומדים בביה"ס והרביעית מצטרפת לכיתה ז בשנה הבאה. ייחודו של ביה"ס בשילוב בין חדשנות ומסורת. אסור שייעלם מוסד כה איכותי.

  12. מאת אלון דיסקין‏:

    מעצבן את השלטון לגלות שיש אי ירוק בים, על אף הבינוניות הנדרשת, כדי להתאים לעליבות הכללית האופפת אותנו. הטעמת בורות, והאדרת ידיעונים, הם מגמה פוליטית להבטחת עדר עיוור בדרך לקלפיות.., כששליחי הצבור מחפשים מנעמים, חלף חובתם לשרת, יש להתעלם מתוצאות אמפיריות של 100 שנות דרך, ולסמוך על חוזר מנכ"ל ממונה פוליטית. פטרנליזם כופה הוא רעה חולה. נראה שיש לבקש להכיר במוסד כסוג של ישיבה, איש לא מתערב בדרכי החינוך של מרכז הרב, וטוב יעשו פקידי החינוך, אם יותירו , את החינוך בפועל בידי מי שבאמת יודעים… מי צריך הארווארד כשיש מכללת קרית אונו..

  13. מאת חיים מי-רז‏:

    הפור נפל, המאבק הוכרע, משרד החינוך דחף להפוך את כיתות א'-ח' לציבוריות רוב מוחלט של ההורים, המורים והנהלת בית הספר צידדו בהשארת המצב הקיים. שלוש שנים של מאבק הגיעו לסיום: ביום חמישי 26 במאי 2017, הודיעו יו"ר "הועד המנהל" ד"ר אדרס, יו"ר "חבר הנאמנים" מר גרידינגר ו-ד"ר יוסי בן דב מנכ"ל בית הספר על השגת סיכום המסדיר את מעמדו של בית הספר החל משנת הלימודים הקרובה. בבית הספר כיתות היסוד א'-ח' יהיו במעמד "עצמאי" משמע "מוכר שאינו רישמי" בלתי ממומן ע"י המדינה אלה ע"י ההורים בלבד וכיתות התיכון ט'-יב' תשארנה באותה מתכונת כבעבר. בפני בית הספר נפתחה דלת רחבה לאופק חדש, אמנם ייחלנו שמשרד החינוך יעתר לפניית קהילת בית הספר, הנהלה, מורים והורים להמשיך באותה מתכונת, כהורה לתלמיד צידדתי בהמשך העצמאות הפדגוגית, הערכית והכלכלית של בית הספר, ככל יתר אלפי ההורים בחרתי בריאלי כבית החינוך של ילדי, אני כפי שרוב רובם של ההורים בחרנו לרשום את ילדינו לשנת הלימודים הקרובה כפי שעשו גם ההורים אשר צידדו בחלופה הציבורית. המאבק הארוך הותיר צלקות על גופה של קהילת בית הספר, אך זו העת להתאחד ולעמוד כתף לכתף ויחד עם מוריו הנפלאים של בית הספר המקדישים ומשקיעים הרבה יותר מחבריהם במסגרות הציבוריות להמשיך את המפעל החינוכי המצוין והמיוחד הס: "בית הספר הריאלי העברי בחיפה" מאז 1913.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *