בית הספר למדע, טבע וסביבה<br/>(מטו

בית הספר הריאלי העברי בחיפה
מרכז הכרמל (גן חובה – ט') – ביה"ס למדע, טבע וסביבה (מטו"ס)
רח' דרך הים 10, חיפה 3474107
טל: 04-8381321 פקס: 04-8383067
[email protected]

בית הספר למדע, טבע וסביבה
(מטו"ס) במרכז הכרמל

מנהלת: זהבית זליג

אני מאמין

הטיפול בפרט

כדי שתלמיד יוכל ללמוד, ליהנות מהלמידה ולהפיק מכך סיפוק, עלינו לדאוג לבסס עבורו סביבה משמעותית ומיטיבה. בסביבה משמעותית אין הכוונה לסביבה נקייה מאתגרים ומהתמודדויות, אלא לסביבה שמקדמת את יכולתו של התלמיד להתמודד עם מצבים שונים. סביבה שבה התלמיד מרגיש, בין היתר, תחושת שייכות בסיסית גם במצבים של מריבות עם חברים, חווה תחושת מסוגלות והערכה בסיסית גם כאשר הוא נכשל במבחן או חווה קושי בלימודים, וחש תחושת אוטונומיה בסיסית גם במצבים שבהם לא ניתנת לו אפשרות בחירה.

חשיבות המענה על הצרכים הללו בולטת דווקא בביה"ס מעצם היותו מקום שבו התלמיד משיג מטרות התפתחותיות משמעותיות ומבסס את הדימוי העצמי שלו בתחומים שונים, בהם – התחום החברתי, הרגשי והלימודי. אחד התפקידים המרכזיים שלנו, כאנשי חינוך, בהיותנו גורם משמעותי בסביבתם של הילדים, הוא לעצב את תחושת הביטחון הבסיסית שלהם ולקדם טיפוח דימוי עצמי חיובי.

כמנהלת ביה"ס למדע, טבע וסביבה (מטו"ס), ה"אני מאמין" שלי בנוי על שלושה יסודות:
א. המורשת הפדגוגית והחינוכית של ביה"ס הריאלי, אשר תובעת מכולנו חתירה בלתי מתפשרת למצוינות בכל, לצד "והצנע לכת" – הצנעה וצניעות.
ב. ייחודו של מטו"ס – בי"ס תשע שנתי, שמטפח בתלמידיו, מכיתה א' עד ט', את הזהות היהודית והציונית; את הזיקה העמוקה, העיונית והמעשית, למדעים, לטבע ולסביבה (האנושית והטבעית); ואת המחויבות הפעילה לקהילה הקרובה והרחוקה.
ג. תפיסתי האישית את מקומו ואת תפקידו של ביה"ס בחייהם של כל השותפים בקהילה – התלמידים והוריהם, המורים והעובדים. תפיסה זו נשענת על ארבע תובנות:
1. תפקידו של ביה"ס הוא להבטיח את התפתחותם המיטבית של תלמידיו: עליו לפעול, על מנת שכל חניכיו ימצו את איכויותיהם ואת כישוריהם האישיים, ישאפו למצוינות, בכלל, ול"מצוינות מטו"סית", בפרט; כל זאת – תוך שמירה על דמותם כבני אדם מעורבים, תורמים ומשפיעים בחברה (ברוח חזון ביה"ס הריאלי).
2. מימוש מטלה מורכבת זו מונח על כתפיו של הצוות החינוכי כולו. בלי מעורבותו העמוקה והמקצועית עלולה התפתחותם המיטבית של התלמידים להיפגע.
3. כדי להבטיח את הצלחתו של הצוות במילוי המשימה, מוטלת על המנהל החובה לדאוג להתפתחותם של המורים – עליו לטפחם כצוות בעל גאוות יחידה אמיתית. כלומר, צוות יציב, מגובש ומלוכד; צוות, אשר מאמין בחניכיו וביכולותיהם, ומוכן ללמוד ולהתפתח; ומעל לכל – צוות, שמרגיש עצמו מגויס ומחויב למטרה.
4. את כל המטרות הללו ניתן להשיג רק באמצעות שיתוף פעולה בונה של כל חברי הקהילה – מורים, עובדים, הורים ותלמידים. שיתוף פעולה כזה אומר: ראשית, ביה"ס הוא הכתובת לכל נושא, כבד כקל, חשוב או שולי; שנית, כדי להגיע לשיתוף פעולה אמיתי, כולנו חייבים, לפני הכול, בהקשבה הדדית (גם במצב של היעדר הסכמה); ובהמשכה – בדיאלוג פתוח וכן עד למיצוי הנושא וקבלת החלטות.
אני מאמינה, שהגשמה של מכלול תפיסתי זו, תיצור במטו"ס אווירה טובה ונעימה, אשר תסייע, אף היא, במימושן של המטרות, ומעל לכל – תגרום לילדים, לצד התפתחותם המיטבית, לאהוב את ביה"ס, ולבוא אליו יום יום בשמחה.

ילדי מטוס בית הספר הריאלי העברי בחיפה