בית הספר למדע, טבע וסביבה<br/>(מטו

בית הספר הריאלי העברי בחיפה
מרכז הכרמל (גן חובה – ט') – ביה"ס למדע, טבע וסביבה (מטו"ס)
רח' דרך הים 10, חיפה 3474107
טל: 04-8381321 פקס: 04-8383067
[email protected]

בית הספר למדע, טבע וסביבה
(מטו"ס) במרכז הכרמל

מנהלת: זהבית זליג

מסגרות חינוכיות

מסגרות חינוכיות-ערכיות

חניכה בכיתות ד' – ט'
בכיתות ז'-ט' – לב תהליך החניכה מתרחש במפגש הקבוצתי, המתקיים פעמיים בשבוע. לכל מפגש מוגדר נושא מרכזי, אולם סביבו מתרחשת עבודה קבוצתית "סמי-דינאמית". הכיתה המסורתית מחולקת לשתי קבוצות. לכל קבוצה חונך משלה ובמקום שיעור חינוך שבועי מתקיימים שני מפגשי חונכות קבוצתיים מקבילים שבהם משמשים החונכים כמנחים.  החונך הוא מבוגר משמעותי המלווה את הלומד במסע הלמידה האישי שלו. הוא תומך בלומדים בדרכם להגיע לאזורי החוזקה והצמיחה שלהם. חלק מרכזי מתפקידו של החונך הוא "עבודה פרטנית" המתקיימת גם במסגרת שיחה אישית המאפשרת התבוננות על המיקום העצמי של התלמיד, על תהליכי הלמידה שלו, על היכולות האישיות שלו ועל נושאים ואתגרים להמשך.
בכיתות ד'-ו' בנוסף לשיעורי החינוך מתקיימים שני מעגלי שיח בשבוע במסגרת קבוצתית.

חממ"ה – חברה מוסרית מובילה
במטו“ס אנו מאמינים כי תלמיד הלומד להיות ער ורגיש לסביבתו, יצמח להיות אדם מוסרי המגלה סובלנות לזולת. לכן עוסקים תלמידינו, החל מכיתה א‘, בהתנדבות קבועה ומתמשכת בקהילת ביה“ס ומחוצה לה. אנו תופסים את תלמידינו כגלעין מנהיגותי צומח אשר עתיד להנהיג, להשפיע ולהוביל אנשים אחרים. אנו פועלים להעלאת מודעותם של התלמידים ומידת מעורבותם במתרחש סביבם, במעגלים האנושיים והטבעיים, תוך מציאת האיזון בין צרכי הפרט לקהילה. אנו מטפחים את ערכי הדמוקרטיה ההומניסטיקה ומורשת ישראל.
נאמנים לחזון בית הספר הריאלי "להיות בני אדם מעורבים ומשפיעים בחברה הישראלית", במטו"ס מפנים מרחב זמן על-מנת לאפשר תרומה לחברה הישראלית במסגרת מפגשי החממ“ה. במסגרת זו אנו מממשים מגוון פעילויות שעניינן טיפוח חברת תלמידים עצמאית ומוסרית הפועלת למען החברה בקהילה בה אנו חיים.
כיתות א‘-ד‘ מטפחות את סביבתן הקרובה בחדרי הכיתות ובמסדרונות בית הספר, מטפחות את ואדי לוטם הסמוך לבית הספר וכיתות ד‘ מאמצות בתי אבות.
חממ“ה בכיתות ה‘-ו‘ פעילות בחברה רב גילית על פי תחום העניין של התלמידים: גישור, טיפוח הספריה ועידוד הקריאה בבית הספר, פעילות לטובת שמירה על כללי זהירות בדרכים בקרב התלמידים הצעירים, מועצת תלמידים צעירה, מדענים צעירים, נאמני מרכז החי בשיתוף עם ”גן הילד“, מקהלה ועוד
חממ“ה בכיתות החטיבה ז'-ט' פעילות לטובת בתי ספר לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים, לטובת קבוצות מוחלשות בעיר, פעילות במועדוניות נוער ובעמותת ”לקראת שבת“ -עמותה לחלוקת מזון לנזקקים, הנגשת משחקים לעיוורים, טיפוח רווחת התלמידים במסגרת מועצת תלמידים, טיפוח הספריה ועידוד הקריאה, טיפוח חזות בית הספר, פעילות בקבוצה העורכת עיתון תלמידים ”בקולנו“, יזמים צעירים ועוד.

ניצני פרויקטים– מסגרות למידה פעילה המקנות לתלמידים מיומנויות חשובות בהתאם לגילם במטרה לחשוף אותם לדרכי חשיבה, תהליכי חקר, עבודה קבוצתית ושימוש במיומנויות טכנולוגיות תקשוב מתקדמות. בין הניצנים נמצא שיעורים כגון קסמי כימיה, יישומי מחשב, פלאש – תוכנה לעיצוב גרפי, אסטרופיזיקה וחלל.

לימודי אומנויות – תלמידי מטו"ס לומדים אמנות מכיתה א'-ט'. תלמידי החטיבה התיכונית מתנסים באומנויות מהתחומים תקשורת חזותית ציור ופיסול.

מפגשים עם האקדמיה – מפגשים עם חוקרים המזמנים לתלמידינו הדרכה במחקר מדעי וכתיבה מדעית.

מהלכים פדגוגיים ומפעלים מיוחדים

כיתה פיזיקלית מחקרית
התכנית של הכיתה הפיזיקלית מחקרית במטו"ס, מהווה תכנית לטיפוח חשיבה מדעית מחקרית בקרב תלמידים מצויינים המגלים עניין, סקרנות ומוטיבציה להעמיק במדע. התכנית מהווה הרחבה של תכנית הלימודים הקיימת בפיזיקה.
התכנית מתמקדת בגישה המדעית ובאופני יישומה במחקר של תופעות יסוד, תוך ביסוס ידע בתחום הפיזיקה והמתמטיקה.
התכנית תחל במחצית השניה של כיתה ז', לאחר איתור התלמידים המתאימים, ותימשך עד כיתה ט'. התכנית מכוונת את הלומדים בה למסלול של 10 יחידות לימוד בפיזיקה בחטיבה העליונה. מסלול זה מורכב מ- 5 יח"ל עיוניות ועוד 5 יח"ל מחקריות.
התכנית עתידה לפתח בקרב התלמידים את הגישה המדעית להתבוננות על העולם ולהבנתו, תוך כדי עיסוק בשאלות מחקר המכוונות להבנה של תופעות בסיס בנושא מוגדר. המחקר יהיה המניע ללמידה של מושגים פיסיקליים, כלים וידע מתמטי ומיומנויות חשיבה במדע. התכנית תמומש במסגרת כיתה ייחודית שתלמד יחד רק את תכנית הפיזיקה המחקרית. בשאר הזמן התלמידים ישתלבו בכיתות האם הסדירות.
בין יתר הנושאים שיילמדו במסגרת התכנית–אופטיקה גיאומטרית, תופעות בזורמים, גלים, תנועה בשני ממדים. התכנית נבנית בייעוצם האקדמי של פרופ' אמריטוס יצחק יעקבי ופרופ' עמיר יעקבי. יצחק יעקבי הוא פרופסור אמריטוס לפיזיקה במכון חקר לפיזיקה באוניברסיטה העברית. עמיר יעקבי הוא פרופ' לפיזיקה ולפיזיקה שימושית באוניברסיטת הרווארד שבארה"ב
את התכנית מובילה דר' עירית אהרון בעלת דוקטורט בחינוך מאוניברסיטת חיפה. מתמחה בתחום של קוגניציה בתהליכי חשיבה עם ייצוגים חזותיים. מרצה בהוראת הפיסיקה במכללת אורנים. בביה"ס עירית מובילה את אשכול מדעי הטבע מכתות א'-י"ב במהלך שבע השנים האחרונות. עירית היא גם מורה לפיסיקה בבי"ס בעלת ותק של 24 שנים. היא בוגרת תואר BSc בפיסיקה ולימודי MSc בפיסיקה.

לימודי הטכנולוגיה
הטכנולוגיה מהווה חלק בלתי נפרד ממציאות חיינו, מתפתחת ומשתנה דרך קבע, והיא מספקת פתרונות לבעיות ולצרכים. ההבנה בתחום מקדמת את יכולתו של הפרט לנצל את הטכנולוגיה לתועלתו. העיסוק בתחום הטכנולוגיה מפתח את היצירתיות, החשיבה הלוגית – אלגוריתמית ואת היכולת להתמודד עם בעיות מורכבות ולהמציא להן פתרונות. הלמידה בתחום הטכנולוגיה מכוונת להתמודדות מעשית מוחשית המושתתת על תהליכים של חקר, ניסוי וטעיה ועבודת כפיים. הזיהוי של בעיות וצרכים לפתרון בהקשרי מציאות מגוונים מהווה גירוי משמעותי ללמידה. העיסוק בפתרונם מאפשר יישום של ידע מתחומי דעת שונים תוך מעורבות בעלת ערך בחברה. התכנית הטכנולוגית במטו"ס הינה תכנית רב שנתית, מגן הילדים ועד לכיתה ט'.
הנושאים הנלמדים : פיתוח חשיבה יצירתית –טינקרינג ,קסמי כימיה, אור ומכשירים אופטיים, המצאות וממציאים, תכנות ואנימציה, מידול בתלת מימד, רובוטיקה, בניית דגמים בכימיה ובפיזיקה ועוד. המרחבים הפיסיים: מעבדות הפיזיקה והכימיה – מאובזרות בציוד מגוון על פי דרישות אקדמיות. מתחם המייקרים – מרחב דינמי שבו מערכות טכנולוגיות מתקדמות. המרחב מצויד במדפסות תלת מימד, ערכות ארדווינו, ערכות אלקטרוניקה, מכונת חיתוך לייזר. המרחב מאפשר ליצור קבוצות למידה קטנות יותר על מנת לעודד שיח מועיל בין התלמידים, יצירתיות של חברי הקבוצה, ועבודה מיטבית על הפרויקט. מתחם טינקרינג – פיתוח חשיבהיצירתית –מרחב המשלב את עקרונות המדע והיצירה. במקום, פוגשים התלמידים הצעירים חומרי יצירה, כלים, צעצועים ואביזרים שונים אשר תוך כדי פירוק, הרכבה, משחק ואילתור, לומדים התלמידים על עקרונות פיסיקליים טכנולוגיים שונים.

לימודי עמיות יהודית– התכנית לעמיות יהודית עוסקת בלימודים בנושאי תרבות ישראל ציונות ותקשורת החל בפרשת השבוע בכיתות היסוד וכלה בזהות משפחתית ולאומית בכיתות התיכוניות.

לימודים ב'מרכז החי' ע"ש אביגיל לייטל ז"ל – לימודי זואולוגיה והתנהגות בעלי חיים, נחל לוטם משמש "מעבדה אקולוגית" חיה ללימודי בוטניקה, ביולוגיה סביבה ניווט ועוד. "נחל לוטם שלנו" היא תכנית מיוחדת להשבת נחל לוטם למרכז הכרמל.

סלע המחלוקת – אתר טבע המשמש בית לדיון בסוגיות ערכיות ברוח הסנהדרין.

גן החיות הלימודי בחיפה פתוח לתלמידינו, שיעורים נלמדים בתוך הגן במגוון תחומים.

תשתיות תומכות

חדר "חי-דע" להוראת מקצועות הטבע והמדע לגיל הצעיר (כיתות א'-ב'). החדר מעוצב כסביבה טבעית.

החדר "הירוק" – להוראת מקצועות הטבע והמדע לגיל הצעיר (כיתות ג'-ד') ולעריכת חוגים וסדנאות, החדר בנוי כמעבדה משולבת.

מעבדות מדע, לתלמידי החטיבה הבוגרת והתיכונית – מעבדות מצוידות וחדישות לפעילות בתחומי הפיזיקה, הכימיה, הביולוגיה והגיאוגרפיה.

צוות לבורנטים – שתי לבורנטיות עומדות לרשותנו במתן שרות לעבודת המעבדה.

מחשוב – במטו"ס כל חדרי הלמידה מתוקשבים.

בניין 1 – בן כ- 70 שנים, בו ממוקמות כיתות א' וב', מרכז החי, חדר "חי דע", המרפאה, חדר מוסיקה ומשרדה של ראש החטיבה הצעירה (כתות א'-ג'). בחצר ממוקם מרכז החי ע"ש אביגיל לייטל.

בניין 2 – בן כ- 45 שנים, בו ממוקמות כיתות ג' וד', אולם הכנסים, סדנאות לאומנות ויצירה, משרדי המזכירות וההנהלה (מנהל, סגנית), חדר מחשבים, חדר מורים, חדר יועצת כיתות א'-ד', חדרי התחזוקה.

בניין 3 – בן כ- 35 שנים. בו ממוקמים כיתות ה' עד ט', אולם הספורט, מעבדת הצילום, מעבדות חדישות למדע, חדר הלבורנטיות, האודיטוריום, מעבדת מחשבים, חדר מורים, מזכירות, חדר פגישות, חדר היועצת, משרדי ראש החטיבה הבוגרת (כיתות ד'-ו') ורכזי השכבות בחטיבה הבוגרת (כיתות ז'-ט') וחדר הרכזת הפדגוגית הסניפית ורכז לימודי הבחירה.

בניין בית הכנסת – בו ממוקמים המועדונית, חדר הטבע לכיתות ד'-ו' והספרייה.

בבית הספר מגרש לתלמידי כיתות א'-ד', מגרש משחקים וכדורסל לכיתות ה'-ו' ומגרש ספורט רחב ידיים הכולל מגרשי כדורגל, כדורסל, מסלולי ריצה וקפיצה. שלושת המגרשים נבנו מחדש בשנים האחרונות.