בית הספר למדע, טבע וסביבה<br/>(מטו

בית הספר הריאלי העברי בחיפה
מרכז הכרמל (גן חובה – ט') – ביה"ס למדע, טבע וסביבה (מטו"ס)
רח' דרך הים 10, חיפה 3474107
טל: 04-8381321 פקס: 04-8383067
[email protected]

בית הספר למדע, טבע וסביבה
(מטו"ס) במרכז הכרמל

מנהלת: זהבית זליג

תוצרי פרויקטים

פרויקט בספרות לתלמידי כיתות ז' - "קולותיהם של מתבגרים"

מורים מנחים: גילה אייזלר ומירב סגל

שם הפרויקט– "קולותיהם של מתבגרים"

שאלה פורייה– כיצד המבע הספרותי מעצב את תקופת ההתבגרות שלנו?

הפרויקט – התלמידים יצרו מפרי עטם שירים וסיפורים המבטאים את נקודת מבטם האישית על תקופת ההתבגרות שהם חווים. יצירותיהם יסייעו להם להכין "מעגלי שיח" בשיתוף הוריהם, בהם יעלו נושאים הקשורים לתקופת ההתבגרות. את מעגלי השיח ינחו בקבוצות שונות. בנוסף התלמידים יכינו תיק עבודות שישקף את תהליך התפתחותם בפרויקט.

הרציונל – כלל המבעים האנושיים בתחומי הדעת של מדעי הרוח ממוקדים בזהות האישית והקולקטיבית. לפיכך, יש לבנות את הלימוד בתחום דעת זה, על בסיס ההבנה שיש להכיר את המסורות הקיימות מצד אחד ולקיים עמן דיאלוג ביקורתי ומפרה מצד שני. זאת כדי לעצב את הזהות האישית והקולקטיבית מתוך מודעות ואחריות כאחד. בהתפתחות האדם נחשב גיל ההתבגרות לתקופה מעצבת, המלווה בתהיות רבות. רצף השינויים בגוף ובנפש מלווים בדילמות המשפיעות על אופני ההתנהגות, ערעור של הזהות העצמית והמינית, מצבי רוח משתנים, חוסר ביטחון עצמי וכו'. גיל ההתבגרות, מוגדר כתקופה בה נמצא האדם בתהליך מעבר מילדות לבגרות. מרבית בני האדם חווים אותו במשך מספר שנים בגילאי העשרה. (מתוך אנציקלופדיה ynet).
בפרוייקט זה תוזמנו ליצור מפרי עטכם בנושא גיל ההתבגרות, שכן לצד המעבר לחטיבת הביניים, עבודת השורשים וגילכם, מצאנו לנכון לעסוק בנושא המלווה והמעסיק אתכם. במסגרת שיעורי הספרות נחשף דרך מגוון יצירות למאפייני הגיל, נתבונן מנקודות מבט שונות, מצבים, קונפליקטים ועוד.
ההתמקדות בשתי סוגות ספרותיות: פרוזה ושירה, בעלות היצע גדול ומגוון, נועדה לאפשר לכם את יכולת הבחירה בהתאם להעדפותיכם. דרך הקריאה הביקורתית, מרחיבת הדעת והמחשבה על הגיל והיבטיו, בשילוב עם הטקסטים הספרותיים, תוכלו לבחור ערוצי ביטוי המתאימים לכם להצגת עולם הרגשות והמחשבות.
ולסיום, מצאנו שדבריה של אלה בר ( מתוך: סקירת יום עיון שעסק בתהליך ההתבגרות במשפחה) משקפים היטב את אחת הדילמות המרכזיות בגיל ההתבגרות: "…ואני חושבת לעצמי שגם גוזל שמרהיב במעופו, זקוק לפעמים שיבינו אותו, ושיכניסוהו תחת כנף."

פרויקט בתנ"ך לתלמידי כיתות ז' - "סיפורי האבות והאימהות בעין המצלמה"

מורים מנחים: אביטל פרי רבינוביץ, עמר בן ארי

שם הפרויקט – "סיפורי האבות והאימהות בעין המצלמה"

שאלה פורייה – באיזה אופן עוצבו ופורשו סיפוריהם וקולותיהם של האבות והאימהות לאורך הדורות?

הפרויקט – התלמידים יפיקו, יצלמו ויערכו סרט על אחד מסיפורי האבות והאימהות שמביא לידי ביטוי את המשמעויות של הסיפור כפי שהוא מעוצב על ידי הסופר המקראי, חכמי ישראל בדיאלוג עם השקפתם האישית של התלמידים. את תוצרי למידתם יציגו בפני קהלים שונים וייקמו איתם שיח העולה מתוך עולם הפרשנויות שבא לידי ביטוי בסרט שהפיקו.

הרציונל – סיפורי האבות והאימהות הינם סיפורים מכוננים והעיסוק בהם מהווה תשתית לבחינת הזהות הקולקטיבית שלנו כעם, שכן לפי האמונה הרווחת בתקופה זו התגבשנו כאומה. חשוב לפיכך לאפשר לתלמידים את ההזדמנות לחקור סיפורים אלה, להבינם על הרקע בהם נוצרו ואת משמעותם אז והיום. ההתבוננות בסיפורי האבות והאימהות דרך פרשנים מתקופות שונות בתולדות עם ישראל, מאפשרת ליצור רלוונטיזציה של הסיפורים מתוך ההבנה שכל דור נותן לסיפורים הללו את ההקשרים, ההסברים והמשמעויות המתאימות לו, ומזמין את התלמידים לבטא את הפרשנות שלהם לטקסט מתוך מחשבה על הטקסט בהקשרו היום ובהלימה לחייכם האישיים.

פרויקט בהיסטוריה ואזרחות לכיתות ח' - "מהפכות ושינויים"

מורה מנחה: מיכל ישראלי

שם הפרויקט: "מהפכות ושינויים"

שאלה פורייה: מה יקרה אם אחולל שינוי?

הפרויקט: התלמידים יפרסמו עיתון שבו יתוארו תהליכי שינוי משמעותיים הנדרשים לדעתם בחברה כיום על סמך עקרונות שנלמדו מהדגמים ההיסטוריים. התלמידים יציגו את הצעותיהם בעיתון שיתאר בדרך מילולית ויצירתית את מהלך השינוי ותוצאותיו מנקודות מבט שונות. את העיתון יחלקו לאזרחים שונים ברחבי העיר חיפה ויקיימו עימם שיח המעלה למודעות את חשיבות הנושאים בהם עסקו.

רציונל:
מתוך חזון בית בספר: " להיות מוסד חינוכי איכותי, מוביל ומתווה דרך, המכוון את תלמידיו להיות בני אדם מעורבים ומשפיעים בחברה הישראלית".

המציאות בה חיים תלמידינו מעלה על סדר היום שאלות באשר לשינויים המתחוללים סביבנו. התלמידים, החיים בעידן הגלובליזציה מקבלים מידע רב עוצמה והופכים להיות דעתניים יותר, פעילים יותר ואקטיביסטים יותר כבר בגיל צעיר.
לא תמיד נעשים תהליכי השינוי מתוך ידע והבנה של הנעשה, לעתים יש תחושה שהמציאות ותנועת סחף ההמונים היא שמובילה תהליכים בלא שנעשית מחשבה לגבי מכלול התוצאות וההשלכות של הנעשה.
לאורך ההיסטוריה ניתן לזהות ארועים ותהליכי שינוי משמעותיים שחלקם אף הוגדרו כמהפכות. לרבים מהתהליכים הללו מכנים משותפים שונים. בכולם, ניתן לזהות נרטיבים שונים, לעתים מנוגדים. רבים מהשינויים הללו, מהווים קרש קפיצה על העידן המודרני הממשיך להתקדם ולהשתנות גם כיום.
אין די בחזון על מנת להפוך את תלמידינו לבני אדם מעורבים ומשפיעים. במהלך הפרויקט ינסו התלמידים להציע הצעה לשינוי אשר תלווה בחשיבה מעמיקה על ההיבטים השונים העולים מהצעתם ומהשינוי שיתחולל, ותוך הסתכלות רב מימדית, מנקודות מבט שונות.

פרויקט בהיסטוריה ובאזרחות לתלמידי כיתות ח' - "לטייל בעולם עם מכונת הזמן"

מורה מנחה: יניטה גולדשטיין

שם הפרויקט: "לטייל בעולם עם מכונת הזמן"

השאלה הפורייה: איזה סיפור מתקבל אודות האתר ההיסטורי כאשר הוא מסופר על רקע תהליכי שינוי משמעותיים ומנקודת מבטו של נרטיב מסוים?

הפרויקט – התלמידים יכתבו סיפור היסטורי המשלב בין תהליכי שינוי לבין האתר ההיסטורי מנקודת מבטו של נרטיב מסוים. בנוסף יכינו תוצר אומנותי המבטא את השילוב בין האתר ההיסטורי לבין משמעות הנרטיב הנבחר עבורם כיום. את תוצרי למידתם יציגו בפני קהלים שונים בעלי עניין.

רציונל – היסטוריה מתוארת, בין היתר, כרקמת הקיום הרוחני אשר חיבר את הפרטים בינם לבין עצמם ומדור לדור כשותפות של חוויה ושל זיכרון . אתרים שונים ברחבי העולם אכן משמשים כחיבור בין הדורות. התבוננות מעמיקה בכל אתר עשויה לחשוף נרטיבים שונים המשתלבים אלה באלה ויוצרים סיפור גדול של שינויים היסטוריים . העולם פתוח היום יותר מבעבר על כל תרבויותיו גם מבחינה וירטואלית וגם מבחינה פיזית. הנגישות למקומות השונים רבה ונוחה יותר. אתם, תלמידינו – אזרחי העולם, במובן מסוים, ומטיילים בו הרבה. מכאן נוצרה השאיפה להעלות את רמת המודעות שלכם למשמעויות הרחבות של מסעותיכם בהקשר של מפגשים עם 'אחרים' הן בהווה והן בעבר, ש"נוכחים" באתרים היסטוריים שונים. מודעות זו תזמן לכם אפשרות להיות מעורבים בתכנון הטיול המשפחתי ואף הדריך את בני משפחותיכם וחבריכם. היכרות עם התכנים ופיתוח המיומנויות בתחום ההיסטוריה יאפשרו לכם להעביר את חווית הביקור באתר ההיסטורי גם לתלמידי היסוד ולחשוף אותם לשיטות העבודה בתחום דעת זה.

פרויקט בתנ"ך ותרבות ישראל לתלמידי כיתות ח' - "סוגות וסוגיות - משוחחים בתנ"ך ובמסכת אבות?"

מורה מנחה – עמר בן ארי

שם הפרויקט – "סוגות וסוגיות משוחחים בתנ"ך ובמסכת אבות?"

שאלה פורייה – מדוע ולשם מה מושקע מאמץ פרשני רב קולי וממושך המתכתב ללא הפסק עם הטקסט הקאנוני?

הפרויקט – בפרויקט זה נדרשים התלמידים להפיק תערוכה ובמסגרתה יופיעו תוצרים שונים. תוצרים אלו ישקפו את הבנתם ויקיימו דיאלוג פרשני עם התנ"ך על סוגותיו השונות מחד גיסא ועם מסכת אבות מאידך גיסא. את התוצרים יציגו בתערוכה מודרכת למורים ותלמידים העוסקים בתחום הדעת.

רציונל – באלף הראשון לפני הספירה נוסח במקרא הרעיון המונותאיסטי (אמונה באל אחד). רעיון זה עומד בבסיס שלוש הדתות הגדולות: היהדות, הנצרות והאסלאם. התנ"ך כטקסט הקאנוני של היהדות מאופיין בצורות מבע רבות ומגוונות אשר מאפשרות לאדם מגוון ערוצי ביטוי במסגרת האמונה המונותאיסטית, כגון: היסטוריוגרפיה, חוק, מזמורים, חכמה ונבואה. במשך הדורות היווה התנ"ך תשתית ליצירה יהודית ענפה שמרכיבה את ארונות הספרים היהודי. כל דור התכתב וניהל דיאלוג פרשני עם הדור שקדם לו. דיאלוג זה מתרחש עם כל הדורות שקדמו לו ומתנהל במקביל לקולות פרשניים נוספים בסביבתו של הפרשן. המיוחד בדיאלוג שנוצר הוא הרלוונטיות המתחדשת בכל דור ודור בעקבות העיסוק ברעיונות מוסרים אנושיים על זמניים. על ידי יצירה טקסטואלית וחזותית נצטרף גם אנחנו לשרשרת היצירה התרבותית ובעזרת חשיפה וחיבור לחיים האישים של הנוער בימינו, ננכיח במציאות חיינו את הרלוונטיות של הטקסטים הקאנונים העומדים בבסיס תרבותנו.

פרויקט בתנ"ך לכיתות ח' - "ספורי ילדים – פרשנות רצינית לתנ"ך"

מורה מנחה – אביטל פרי רבינוביץ

שם הפרויקט – "ספורי ילדים – פרשנות רצינית לתנ"ך"

שאלה פורייה – את מי ומה משרתת הפרשנות?

הפרויקט – התלמידים יעבדו סיפור תנ"ך ו"יתרגמו" אותו לקהל יעד של ילדים. את הספר שכתבו, ערכו ואיירו, יקריאו לתלמידים בכיתות הצעירות בליווי פעילות מתאימה כדוגמת "שעת סיפור".

רציונל – פרשנות תחליף טוענת דבר מה מהותי על מושאה בכך שהיא יוצרת לו תחליף. התחליף והמושא המקורי אינם זהים. התחליף מיועד להדגיש היבטים מסוימים שהפרשן מזהה במקור ומייחס להם חשיבות. התנסות בפרשנות תחליף מעשירה את יכולת ההתבוננות ביצירה ומאפשרת בחירה מודעת במוקדי הפרשנות. בחירה זו מהווה הכרעה ערכית.
לפיכך אנו מזמינים אתכם, תלמידים יקרים, להצטרף לקהילת הפרשנים כדי שתוכלו להעשיר את עולמכם. הנגשת סיפורי התנ"ך לילדים מהווה אתגר מורכב בו נבחנות פרשנויות שונות ועל בסיסן, תוך התאמה לקהל יעד מסויים מתעצבת הפרשנות שלכם.

פרויקט בהיסטוריה לתלמידי כיתות ט' - "על כנפי הזיכרון"

מורה מנחה – יניטה גולדשטיין

שם הפרויקט – "על כנפי הזיכרון"

שאלה פורייה – כיצד מוצא אירוע היסטורי את דרכו לזיכרון הקולקטיבי?
הפרויקט: התלמידים יכינו תכנית לשילובו של אירוע היסטורי או אישיות ההיסטורית בזיכרון הקולקטיבי במדינת ישראל באמצעות דרכים מגוונות של ההנצחה.

רציונל – מה זוכרים ומדוע?
בפרויקט זה תעסקו בנושא הזיכרון ובדרכים להנצחתו.
משום שזיכרון קולקטיבי הוא תמיד זיכרון של משהו, והוא תמיד גם זיכרון לשם משהו,
הוא שילוב של העבר שאותו אנו זוכרים, ושל העתיד שאותו אנו רוצים לעצב לאור זיכרון
העבר.
תכלית הזיכרון מכוונת להווה ולעתיד, והיא הקובעת את ה'איך' – כיצד זוכרים וכיצד מעצבים את הזיכרון. התכלית נותנת משמעות לזיכרון. התשובות לשאלות מה זוכרים ומהי מטרת הזיכרון אינן פשוטות ואינן מובנות-מאליהן. תמיד קיימת הבניה של הזיכרון, המשקפת את הערכים, תפיסת המציאות, התקוות והאמונות שאותם רוצה החברה לחזק. (אלירז שור סטודנטית לספרות עברית
באוניברסיטה העברית בירושלים, מנחה ומדריכה קבוצות נוער מהארץ ומהתפוצות). כאזרחים במדינת ישראל אתם שותפים פעילים להמשך הנצחת הזיכרון ובפרויקט זה תוכלו להתבונן על הנושאים שאותם אנו זוכרים והדרכים לכך ולעצב את אופן ההנצחה שאתם מוצאים לנכון.

ההיסטוריה האנושית מתאפיינת בתהליכים היסטוריים הנעים בין גלובליות לבין פרטיקולריות. במאה העשרים בלטה התנודה בין הקטבים בתדירותה, בעצמתה ובמספר אירועיה. לכן בפרויקט הנוכחי אנו נתמקד בהנצחת אירועים היסטוריים ואישים מן המאה ה – 20, תוך הבחנה בין הנצחה אישית לבין הנצחה
ממסדית.

פרויקט בספרות לתלמידי כיתות ט' - "אנו מוחים בזאת!"

מורה מנחה – כרמלה כץ

שם הפרויקט – אנו מוחים בזאת!

שאלה פורייה – מה כוחה של המחאה בספרות?

הפרויקט – התלמידים יבחנו מקומות ואירועים שהתרחשו ומתרחשים בארץ ובעולם בעלי אופי המצביע על מחאה, יבצעו חקר עליהם. יכתבו מחזה, יתנסו בכתיבת שיר וסיפור ולקראת הצגת הלמידה יוכלו לבחור לכתוב שיר או סיפור, אותם יציגו במסגרת של הוראה חווייתית בפני שכבת כיתות ח'.

רציונל – בפרויקט זה תתפתחו כקוראים מיומנים המודעים לסביבה בה אתם חיים, תעסקו בשאלות ערכיות המופיעות ביצירות הספרותיות ותעמדו על ההבדלים באופן בו הן מוצגות בסוגות השונות. תגבשו עמדות אישיות המבוססות על ידע וחקר ותבטאו אותן באופן יצירתי באחד מערוצי הביטוי.

פרויקט בספרות לתלמידי כיתות ט' - "מה הם יחסי הגומלין ביצירה בין "האומנות" לבין "האמת"? "

מורה מנחה – גילה אייזלר

שם הפרויקט – מה הם יחסי הגומלין ביצירה בין "האומנות" לבין "האמת"?

שאלה פורייה – כמה מקום יש ליוצר בין המרחב ההיסטורי למרחב הבדיוני בספרות ההיסטורית?

הפרויקט – לפניכם תפריט פרויקטים המתייחס לערוצי ביטוי שונים. בתוך כל ערוץ, תוכלו לבחור את הסגנון המתאים עבורכם ליצור בו מפרי עטכם:
כתיבת שירים, העוסקים באירוע היסטורי, קונפליקט או אישיות היסטורית.

כתיבת סיפור קצר ,העוסק באירוע היסטורי, קונפליקט או אישיות היסטורית.
כתיבת מחזה קצר (מספר תמונות) , העוסק באירוע היסטורי, קונפליקט או אישיות היסטורית.

רציונל – להיסטוריה ולספרות מכנה משותף רחב ביותר משום שסגנון הדיווח, הסיפור, הוא העיקר בשתי הדיסציפלינות. שילוב יצירות הספרותיות בהוראה תורם לממד הלמידה ובניית השקפת העולם של התלמיד. פרויקט זה בוחן את הכלים הספרותיים, בהם נעשה שימוש לצרכי הבניית המציאות והדמייתה, ולהראות את הקרבה שבין התיאור הספרותי לתיאור ההיסטורי.

ההיסטוריון והסופר מספרים סיפור, ומשתמשים בכלים שונים של ביטוי על מנת להפוך את הסיפור לאמין, מסקרן ומשכנע, ועל מנת לגרום לקורא לקבל את מה שהמחבר רצה להעביר אליו, כידע, כחוויה וכתחושה אסתטית. הסופר ממלא בפרטים קטעים מהסיפור ההיסטורי שאותם הוא בודה מדמיונו, דיאלוגים, רגשות, סיפורים אנושיים, תיאורי טבע ועוד.
"דומה הדבר להבדל שבין שרטוטי בניין, שמכין אדריכל לבין ציור של אותו בניין בידי אומן. שרטוטי
האדריכל עשויים להיות גדושי מידע, ובאופן זה לייצג את הממשות במידה מרבית, עם זאת
הם, כמובן, סכמאטים ומופשטים, ולפיכך דמויי מציאות במידה מזערית" (פרופסור אליעזר וינריב "חשיבה היסטורית", 1985 עמ' 415).