תיכון הדר למדעים ולאמנויות

בית הספר הריאלי העברי בחיפה
תיכון הדר (ז'-ט') – בי"ס למדעים ולאמנויות
הרצל 16, חיפה 3312103
טל: 04-6105100 פקס: 04-8640622
[email protected]

תיכון הדר למדעים ולאמנויות

מנהל: אורן בן ג'ויה

מסגרות חינוכיות

מסגרות חינוכיות-ערכיות

חניכה ריאלית

החניכה הריאלית היא תהליך שבעיקרו שני מוקדים – הפרט והקבוצה. לחניכה שני תחומי עיסוק – הרגשי והאינטלקטואלי. החניכה עוסקת הן בתלמיד עצמו והן בתהליך הקבוצתי שהוא חלק ממנו, תומכת ומכוונת את המתבגר ביחס להתנהלותו ולהישגיו בכל התחומים כאחד – לימודים, אינטלקט, רגשי וחברתי.

  • בכיתות ז' – עיסוק בתכנים מעולמו של התלמיד בנושאים: מעברים, קליטה והשתלבות;  הפרט כחלק מקבוצה, הקבוצה כמכלול של אינדיווידואלים; תרבות שיח, קשב, כבוד וסבלנות; אחריות אישית.
  • בכיתות ח' –  עיסוק בתכנים מעולמו של התלמיד בנושאים: גיל ההתבגרות; מניעת שימוש באלכוהול, עישון.
  • בכיתות ט' – עיסוק בתכנים מעולמו של התלמיד בנושאים: בחירה וקבלת החלטות – שיפור המיומנות של התלמידים בעת קבלת החלטות באופן עצמאי, מהי "בחירה נבונה" ומהם הגורמים שעלינו להתחשב בהם בבואנו לקבל החלטות ולהכריע במצבים שונים; תקשורת בין-אישית ופתרון קונפליקטים.

פרויקט מרחב חברה

"הקבוצה והיחיד מגלים ומוציאים אל הפועל את הכוחות הטמונים בהם כיחידים וכקבוצה. יצירת מרחב של חברת תלמידים, קבוצה שמבצעת משימה ערכית בהובלה עצמית, המעצימה את היחיד ומאפשרת לו לגלות את כוחותיו ולהרגיש משמעותי "

כל תלמידי בית הספר מתחלקים אחת לשבוע לקבוצות רב גילאיות שאינן קשורות לחונכות או לכיתה במטרה "לעשות טוב", לעשות למען האחר, לתרום לחברה ולסביבה.
לכל קבוצה יש מטרה ותחום עניין משלה. השנה קיימות 23 קבוצות, לדוגמה: "חוט הקסם"- קבוצה אשר מתמחה בסריגה וחושבת ביחד כיצד לתעל אמנות זו למען הכלל, החל מסריגת כובעים לחולי סרטן, סריגת אפים מצחיקים לפורים, מכירה ותרומת הכספים לעמותה כלשהיא; "יוצרים שינוי"- קבוצה שמטרתה לחשוב וליזום פעולה בתחום שבו הם רוצים לשנות ולהשפיע; "תרופות סבתא ומה שבינם"- קבוצה שהציבה לה למטרה לגדל צמחי מרפא ולהביא את הידע המשפחתי העובר מדור לדור לרווחת תלמידי בית הספר.

חינוך חברתי-ערכי בתוך מסגרות חברתיות

אחד מיעדיו של החינוך החברתי-ערכי הוא הגברה של תחושת השייכות של התלמידים לקהילת ביה"ס. סניפנו קולט אוכלוסייה ממקומות מגורים שונים ומרוחקים זה מזה, ואנו מודעים לצורך של התלמידים בפתיחת מסגרות שתאפשרנה קיומם של מפגשים חברתיים-חווייתיים.

חינוך לסובלנות ולדו-קיום

מסגרת זו באה לידי ביטוי במגוון פעילויות ותחומים: באמנויות – בסדנאות האמנות השונות (מוסיקה, דרמה, מחול, אמנות פלסטית) מתקיים שיח מתמיד על קבלת האחר, ייחודו של הפרט סובלנות וסבלנות. בית הספר משתף פעולה בפעילויות, מפגשים (תלמידים ומורים) עם בית הספר השכן "חיוואר".
בתחומי הלימוד – לימודי השפה הערבית, במפגשי החניכה מושתת מודל לשיח הדוגל בכבוד וסובלנות.

מהלכים פדגוגיים ומפעלים מיוחדים

הכיתה המתמטית

תכנית ייחודית לסניף תיכון הדר, מיועדת לתלמידים בעלי יכולות מתמטיות גבוהות ומוטיבציה לימודית המעוניינים להעשיר ולהעמיק את הבנתם וידיעותיהם במתמטיקה וללמוד במסגרת מצומצמת ואיכותית.

התכנית פותחה בבית הספר הריאלי ע"י ד"ר יעל זפקוביץ'-מלאכי מאוניברסיטת חיפה, היועץ האקדמי של התכנית הוא פרופ' אבי ברמן מהטכניון.

הכיתה המתמטית  מציבה אתגר אינטלקטואלי ומאפשרת לתלמיד לסיים את לימודי המתמטיקה עוד בהיותו בכיתה י'. התכנית מציעה פתרון ייחודי לתלמידים שיכולותיהם גבוהות באופן ניכר מהתלמיד הממוצע, ומאפשרת להם להגיע ללימודים אקדמיים כאשר ברשותם בסיס ידע רחב, הבנה מתמטית עמוקה וכלים  מעולים למחשבה ולמחקר. תלמידי התכנית יכולים להשתתף במגוון תכניות העשרה או לימודים אקדמיים בטכניון, באוניברסיטת חיפה ובאוניברסיטה הפתוחה בהמשך לימודיהם התלמידים לוקחים חלק בתכנית המצטיינים של בית בירם.

שגרירים צעירים

תכנית העשרה חינוכית ערכית כחלק מתכנית בית ספרית ע"ש אבנר גרשון.
התוכנית לשגרירים צעירים נקראת על שמו של גרשון אבנר הירש ז”ל, בוגר מחזור י”ט (1938) של ביה”ס הריאלי ומבכירי הדיפלומטים של ישראל. בין תפקידיו הרבים כיהן כדובר הסוכנות היהודית, שגריר ישראל בנורבגיה ובקנדה, סמנכ”ל משרד החוץ, נציב תלונות הציבור, מזכיר הממשלה ונשיא אוניברסיטת חיפה.
התכנית תחל בשנה"ל תשע"ח את שנת הפעילות האחת עשרה.

מטרות התכנית:
הכרות עם נוער יהודי בתפוצות, הדומה והשונה באורחות החיים.
הבנת חשיבות הקשר בין בני נוער  החיים בישראל לעמיתיהם  בתפוצות.
העמקת ההבנה של משימות ה"זהות היהודית" עבור תלמידינו הישראלים ועבור עמיתיהם בתפוצות.
העצמה אישית של התלמידים, בהיותם חלק מקבוצה נבחרת ואיכותית – חיזוק הביטחון העצמי, יכולת דיבור בפני קבוצה או קהל, יכולת ביסוס עמדות, התנסות בדיונים, העשרת הידע הכללי, פיתוח מיומנויות לעבודת צוות, לתקשורת בין-אישית ולמנהיגות.
הכרות עם מעגלי השייכות השונים: האני, המשפחה, הקהילה העם והמדינה.

יזמים צעירים

בתוכנית "יזמים צעירים" פעילים תלמידים המתנסים בהקמת מחזור חיים מלא של חברה עסקית. התלמידים נפגשים אחת לשבוע לאחר שעות הלימודים. בליווי של מנחה עסקי מעולם התעשייה, מנחה סטודנט בהכשרת "יזמים צעירים" ומנחה מורה.
העשייה מלאת עניין והתנסויות. החל מאירוע פתיחת השנה שהתקיים בטכניון עם התנסות ראשונה בהמצאת רעיון ושיווקו, דרך מבצעי מכירות לגיוס הון ראשוני לחברה, העלאת רעיונות למוצר בסיעור מוחות ראשוני, צמצום לרעיונות בודדים ולבסוף ייצור אב-טיפוס של המוצר הנבחר. אב-הטיפוס מוצג בפני חבר יועצים שנותנים עצות לפיתוח וקידום המוצר ומשם החברה עוברת לייצור כמות מוצרים שיימכרו ביריד מכירות. בסיום השנה מתקיימת תחרות בה שופטים את המוצרים ואת התהליך שהצוות עבר.
בשלבי העבודה היזמים חופשיים ליצור, להמציא, להוביל, להתרגש בכל תחומי העשייה של החברה. חלק מהעשייה היא בגיוס הון, עבודת צוות, שיווק, כתיבה, עיצוב מוצר, קשר עם ספקים ויצרנים, ניהול הכספים ומכירות.
מניסיון היזמים בשנים הקודמות הם מעידים על תהליך מעשיר, מהנה, מרתק ומשכיל בעולם העסקים.

 

תכנית לפיתוח מנהיגות טכנולוגית וניהול ידע

השנה נפתחה בסניף תיכון הדר תכנית לפיתוח מנהיגות טכנולוגית וניהול ידע Ed-CTM  – נס טכנולוגיה.
תכנית פיתוח מנהיגות טכנולוגית וניהול ידע Management Technology Certification – Ed-CTM הינה שיתוף פעולה ייחודי בין חברת נס טכנולוגיות ישראל ורשויות מקומיות.
ייחודיות שיתוף הפעולה בא לידי ביטוי ב:

  1. מיסוד של יצירה, מחקר ופיתוח, המשלב בין ייחודיות האוכלוסייה וההון האנושי העתידי של המדינה.
  2. חיבור ייחודי וחדשני בין חברה טכנולוגית וקהילה.
  3. ידע האגור בחברה טכנולוגית מהמובילות בארץ, משמש משאב ייחודי העומד לרשות המוסד החינוכי.

מהות התוכנית Ed-CTM הינה לטפח מנהיגות בקרב בני נוער בעלי כישורים ויכולות גבוהות בסביבה טכנולוגית מתקדמת במגמה להוביל את עולמות הפיתוח והמחקר של ההיי-טק הישראלי.
במסגרת הלימודים, התלמידים מפתחים מיומנויות מנהיגות ועבודת צוות תוך חשיפה לעולמות תוכן מתחום הביוטכנולוגיה, ננוטכנולוגיה, בינה מלאכותית והנדסת תוכנה. בוגרי התוכנית מצטרפים לדור המוביל חזון ומחויבות ערכית מוסרית, הנעת מערכות יחסים, יכולת תפקוד בסביבה ובתנאים מורכבים ומידת הגמישות המאפשרת יכולת שינוי.
מנהיגות טכנולוגית וניהול ידע Ed-CTM הנה תכנית דו-שנתית. המפגשים מתנהלים אחת לשבוע, משך כל מפגש 3 שעות אקדמיות.  התוכנית נעה על שני מסלולים עיקריים: מסלול פדגוגי ומסלול טכנולוגי.

תשתיות תומכות

ספריית בית הספר

ספריית בית הספר היא פינה שקטה ורגועה שבה התלמידים יכולים להגיע לקרוא, לשאול ספרים, להכין שיעורי בית ולהיעזר במחשבים ובספרים לצורכי למידה. במתחם הספרייה ישנו חדר מנוחה המכיל "פופים" אליו התלמידים מגיעים כשרוצים לנוח ולהירגע.
הספרייה תומכת בפרויקטים שבהם מעורבים תלמידי בית הספר ומשרתת את הבאים למחקר וללימוד. כמו כן, בספרייה ניתן למצוא מקורות מידע רבים.

חדר אומנות

פעילויות בחדרי אומנות: סדנאות וחזרות מוזיקה מתקיימות בחדר המוסיקה ובמועדוני התלמידים. מחול ותנועה מתקיימים באולם הספורט. קולנוע ותקשורת חזותית במתחם היוצרנים ("מייקרים") ובמעבדות. שיעורי ציור, פיסול ואומנות בין תחומית בסדנה שבצריף האומנויות. כמו כן, אחת מכיתות ז' הינה כיתה משולבת המתאימה את עצמה פעם בשבוע לסדנת ציור, רישום ואיחזור.

אולם ספורט

אולם הספורט משמש לשיעורי חינוך גופני בבית הספר, הפסקות ספורט, משחקי כדורעף, כדורסל ומחניים. כמו כן, משמש האולם לכנסים, מפגשים והרצאות לתלמידים ולהורים. בסוף כל מחצית משמש אולם להצגת תוצרי למידה- תערוכות אומנות והצגת פרויקטים.

מעבדות מייקרים (יוצרנים)

במתחם תיכון הדר הוקם השנה מתחם טכנולוגי כפול. מטרתו היא להטמיע שימוש בטכנולוגיות חדשות וישנות כדי להעשיר את חווית הלמידה וגם כדי לחשוף את הבוגרים לטכנולוגיות שימושיות וחדשניות.
במסגרת זו נחנכו חדרי יצירה שבהם ניתן לעבוד בעץ, בד, פלסטיק ומתכת באמצעות מגוון כלי עבודה ידניים וחשמליים (מקדחות נטענות, מקדחת עמוד ומלטשת סרט), מכונות תפירה ועוד.
כמו כן נחנך חדר טכנולוגיות חדשניות ובו מדפסות תלת מימד משוכללות (הדפסת חלקי פלסטיק פרי תכנון התלמידים), מכשיר לחיתוך וצריבה בלייזר, מחשבים עם תוכנות גרפיות, פלוטר לחיתוך גליל רציף, עמדת הלחמה, ציוד להרכבה ותכנות בארדואינו ושולחן המשמש את חוגי FLL של התיכון והיסוד הסמוך, עליו התלמידים בונים רובוט אוטונומי ומתחרים בתחרות ארצית.
השנה כבר יושמו רוב הטכנולוגיות הללו בפרויקטים בהיסטוריה, ספרות, תנ"ך, ביולוגיה ופיסיקה.

פינת אלעד

אלעד ריבן ז"ל, תלמיד בית הספר הריאלי, בוגר סניף "תיכון הדר" ומתנדב ב'לוחמי האש', דרך מחויבת אישית בבית בירם.
באירוע השריפה בכרמל שאירע בשנת 2010, במהלך שיעור בביה"ס, יצא אלעד מהכיתה להתקשר לאמו וביקש ממנה שתביא אליו את ציוד ההצלה אשר היה בביתו, כדי שיוכל לחבור אל כוחות ההצלה שכבר החלו בנסיונות להשתלט על האש. הוא יצא מביה"ס והצטרף לנסיעה עם שני לוחמי אש מבוגרים.
כשהיו בדרכם לחילוץ האוטובוס שנתקע בעליות בכביש בית אורן, רכבם נלכד בלהבות והפך למלכודת אש קטלנית. אלעד ושני חבריו לרכב נספו.
מספר שנים לאחר האסון, הוקמה בבית הספר, ביוזמת המשפחה ובסיועה, "פינת אלעד".
בפינת חמד זו מתקיימות פעילויות בלתי פורמאליות כמו: מעגלי שיח, מפגשי חונכות, שיחות אישיות, ישיבות צוות ופינת מנוחה לתלמידים.
אנחנו זוכרים את אלעד – את דרכו השקטה, הצנועה, את אהבת האדם ואת ערך ההתנדבות.

 

מתחם המדעים

במתחם המדעים בתיכון הדר ישנם שני חדרי מעבדה הפעילים בכל תחומי הידע המדעיים – כימיה, פיזיקה, ביולוגיה וגיאוגרפיה. להלן מספר דוגמאות משיעורי המעבדות בתחומים השונים:

פיזיקה
במסגרת לימודי אנרגיה, תלמידי כיתות ט' מבצעים במעבדה מגוון שיעורים וניסויים המבטאים צורות אנרגיה. התלמידים צופים בתופעות אשר חום גורם לחומר: שינוי טמפרטורה, שינוי מצב צבירה, התפשטות (התרחבות) תרמית, שינוי צבע (כגון ברזל מלובן) והשפעה כימית – העלאת קצב התגובות הכימיות.

במסגרת לימודי קינמטיקה, התלמידים פוגשים תופעות רבות העוסקות בחוק הראשון של ניוטון, חוק ההתמדה. במסגרת לימוד ההבדל בין מסה ומשקל – התלמידים חשו בהבדל שבין ההצלחה בדחיפת מכונית – כאשר מתגברים על מידת ההתמדה שלה שהיא המסה – לבין חוסר ההצלחה בניסיון להרים מכונית – כיוון וזהו ניסיון לפעול כנגד משקל המכונית הנובע מכוח הכבידה שכדור הארץ מפעיל על המכונית בכיוון מרכזו.

כימיה
כיתות ז' וט' נהנו השנה ממגוון שיעורי מעבדה בתחום הכימיה. בכיתות ז' בצעו שיעור מעבדה שעסק בהפרדה של תערובת. באמצעות תכונות שונות של המרכיבים, כגון מגנטיות ומסיסות, התלמידים הפרידו בין המרכיבים וניתחו את יעילות השיטות. אח"כ בצעו שיעור מעבדה בו קיבלו מספר נוזלים שקופים לא ידועים ואחרי שערכו בהם מספר מדידות וניסויים יכלו לזהות מי הוא מי.
בכיתות ט' נערכים שיעורי מעבדה רבים. שיעור מעבדה העוסק בניתוח הרכב מתכתי של פחיות והבנת הקשר שבין הצורה והנפח לבין התכולה. שיעור מעבדה העוסק בהשפעת מלח על שינוי נקודת הרתיחה של נוזל ושיעור מעבדה העוסק בניסיון לגרום ליסודות כימיים להתערער, דבר שגורם לפליטת אנרגיה בצורת אור בגוונים שונים. הבנה של מבנה האטום אפשר לתלמידים להסביר כיצד מתרחשת התופעה ומדוע היא שונה בכל יסוד. מעבדת כרומטוגרפיה – פרוק תערובת לגורמים באמצעות חומר נוסף שמושך אתו כל מרכיב במידה שונה, ושיעור מעבדה בו חוקרים 8 יסודות שונים, תוך דגש על חשיבות לאדם, הן ביולוגית והן שימושים שהאדם עושה בהם בתעשייה.
כל שיעורי המעבדה מלוים בהגשת דו"חות בהם יש צורך לשאול שאלות חקר, לתאר את המרכיבים, המהלך ולהסיק מסקנות.

ביולוגיה
תלמידי כיתות ז' וט' מבצעים שיעורי מעבדה בתחומים שונים. תלמידי כיתות ז' מבצעים שיעורים העוסקים במבנה התא ושיעורי מעבדה העוסקים בהיכרות המיקרוסקופ ולאחר מכן מבצעים תצפית בתאים חיים. התלמידים מתנסים בהכנת פרפרטים של תאי בצל וצופים בהתנהגותם של תאים חיים שונים כמו עינן ירוק וסנדלית. בנושא האקולוגיה התלמידים חווים מהלך חקר בו הם בודקים את השפעת גורם אביוטי (סביבתי) על גורמים ביוטים (חיים) ומבצעים את הניסויים בהתאם לשאלות החקר שלהם (על צמחי יבשה או אצות).

בכיתות ט' כחלק מלמידת מערכות גוף האדם התלמידים מבצעים מעבדת ניתוח לב, מעבדת ריאות ונשימה ועוד.

גיאוגרפיה
במסגרת לימודי הגיאוגרפיה התלמידים נעזרים רבות במתחם המעבדות בו יש תוכנות ייחודיות כמו "SIMCITY" ועוד. התלמידים מתנסים בקריאת מפות ו – "GOOGLE MAPS" ותוכנות נוספות רבות.

כחלק משילוב הטכנולוגיה במקצועות המדעיים השונים, אנו נעזרים רבות באמצעים הטכנולוגים הרבים העומדים לרשותנו כמו – הדפסה בתלת מימד (יצירת דגם של התא על אברוניו השונים, יצירת חלקים ממערכות הגוף השונות ויצירת אזורי אקלים שונים), שימוש בצריבה בלייזר, שימוש בבקרי ארדואינו המודדים את שינוי ערכי מזג אויר, שימוש בנגרות ועץ בבניית דגמי מכוניות, שימוש בתוכנות לתכנון ערים ועוד.