דבר המנהלת – יסוד הדר

תלמידים, הורים ומורים יקרים,
כבר יותר ממאה שנים, בית הספר הריאלי העברי מוביל ומתווה דרך. לשם אנו מכוונים כל העת …
בשנים האחרונות ישבנו על המדוכה בהקשר למישור הדעת. אימצנו את מודל למידה משולבת פרויקטים, מתוך הבנה שלמידה מיטבית מתרחשת כאשר תלמיד פעיל בתהליכי למידה ומגלה הבנה בתוצר. לשם כך אנו גם מכוונים השנה לתכנן את מהלכי ההוראה – למידה על פי מודל 'מעגל למידה'.
בד בבד שאלנו את עצמנו איך נוכל לתת מענה טוב לצרכים של הילדים גם למישור הפרט והחברה. איך נזמן להם פרקי זמן ארוכים של הפוגה, כדי לאפשר להם לפתח שיח מעמיק, ליזום, לשחק, לעבד מה שלמדו? איך ניתן מענה טוב יותר לשונות של התלמידים בסגנונות הלמידה ובקצב הלמידה? איך נאפשר להם לבטא את עצמם בתדירות רבה יותר וליצור קשר אישי טוב יותר עם המורים?
לשם כך הארכנו את יום הלימודים בכל שכבות הגיל. ריווח מערכת השעות אפשר לנו ליצור מסגרות חדשות שמכוונות לתת מענה לצרכים שציינו:
'זמן חִבְרוּת' – לכל כיתה שעות חברות במערכת השבועית. ככל שהשכבה צעירה יותר- יותר שעות חברות: כיתות א'- 6 שעות, כיתות ב' – 5 שעות, כיתות ג'-ד'- 3 שעות, כיתות ה'-ו'- שעתיים. בזמן זה הילדים בוחרים מה הם רוצים לעשות- לשחק ובאיזה משחק, ללמוד בקבוצה, לקיים מפגשים של חונכים-חניכים, לקיים פעילות חברתית אותה יזמו….
'חֶבְרוֹת תלמידים' – חברות ילדים רב גילאיות של תלמידי כיתות ד'-ו'. הילדים בוחרים להיות בחברה בעלת אג'נדה מסוימת, ומנהלים את עצמם כחברה שמכוונת לפעול גם למען הקהילה.
משעת מחנך למעגל שיח – עד כה שעת המחנך השבועית התקיימה בפורום של כיתה שלמה. מעתה, כל אחת מכיתות ד'-ו' מחולקת לשתי קבוצות. קבוצה אחת מנחה המחנכת וקבוצה שנייה יועץ חינוכי- דורון או יועצת חינוכית- מיטל. השיח הוא בנושאים שהילדים מעלים או בנושאים שמעסיקים אותם. מעגלי שיח מתקיימים גם בכיתות א'-ג'.
'שעות תגבור והעשרה' – בכיתות ד'-ו', בשפה, מדעים, אנגלית ובמתמטיקה. הלימודים מתקיימים בפורום של חצי כיתה.
'שעות העשרה' – בכיתות א'-ג' בנושאים מגוונים שלא נלמדים בתכנית הלימודים. התלמיד בוחר נושא העשרה ללמידה, לומד בפורום של חצי כיתה עם תלמידים מכיתתו ומכיתה מקבילה.
אמנויות ביסוד הדר, גוונים חדשים – הוספנו שעת לימוד לכיתות ב' ולכיתות ה'. כיתות א'-ה' ילמדו בנוסף לאומנות הפלסטית, מלאכת יד-רקמה ונגרות. אנו ממשיכים לזמן לילדים להתנסות באמנויות מגוונות- תאטרון בובות (כיתות א'-ב'), צילום ודרמה (כיתות ו') ומוסיקה (כיתות א'-ה').
ומה עוד?
אנגלית – הוספנו עוד שעת לימוד אנגלית בכיתות ג' ובכיתות ה'.
מדעים – המדעטק שכן שלנו. בשנה שחלפה מספר הביקורים הלימודיים במדעטק היה רב יותר. השנה, בנוסף למעבדות ולביקורים בתערוכות, מורי המדעים ילמדו שיעורי מדעים במדעטק. במשך חודש – חודשיים רצופים, כיתה תגיע למדעטק מידי שבוע – שבועיים לשיעור בנושא הנלמד, בין השעות 8:00-9:10. הלמידה תתקיים גם בגן החיות- לכל כיתה מנוי חצי שנתי בגן החיות.
חשוב לי לציין שהארכת יום הלימודים מהווה פתרון לאתגרים נוספים שעמדו בפנינו. עד השנה, ילדים רבים שסיימו את יום הלימודים שלהם בשעה 12:30 או בשעה 13:15, היו צריכים להמתין להסעות עד השעה 13:15 או עד השעה 14:00. מורה אחד היה צריך להשגיח על מספר רב של ילדים שהיו בחצר. בנוסף, הפיזור הגיאוגרפי של הילדים, מהווה עבורם אתגר יום-יומי כאשר הם מבקשים להיפגש זה עם זה. מסגרות הזמן שיצרנו מזמנים לילדים זמן רב יותר למפגש חברתי.
שבוע לימודים אח"ד, מאפשר לנו לתת מענה טוב יותר לכל ילד במישור האישי (פרט), במישור החברתי ובמישור הדעת.
אנו בתחילת הדרך, במהלך השנה נלמד, תלמידים ומורים, להתנהל טוב יותר בסדר היום החדש.

שלכם,

ליאת

פורסם בקטגוריה מתוך המידעון שלנו, עם התגים . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.