מסעות, אורחים ומשלחות במטו"ס

מסעות וטיולים.
מסע כיתות ז'
לירושלים הינו אבן דרך משמעותית בתוכנית החינוכית הערכית השנה, ומהווה את אחד ממעגלי השייכות אליהם נחשפים תלמידינו במסגרת העבודה השנתית – "שערים לזהות".
תלמידי כיתות ז' יצאו למסע לירושלים ומבואותיה, במסגרתו נחשפו להיסטוריה היהודית ארוכת השנים בעיר הקודש, הכירו דמויות שונות שעברו בירושלים ועיצבו אותה מדוד המלך ועד לימינו עכשיו.

תלמידי כיתות ה' יצאו לסיור לימודי בהרי הגלבוע ומרגלותיו. נקודת ציון זו בעלת ערך היסטורי, ערך התיישבותי וערך טבעי. ההר וסביבתו הם מקומות מתויירים וכל אבן, ישוב ושיח בעלי סיפור משלהם. הסיור החל בתצפית ומסלול קצר בהר ברקן ולאחר מכן צעידה בנחל יצפור.
התלמידים ביקרו במקומות בהם התרחשו אירועים עליהם למדו בשיעורי תנ"ך, ערכו תצפית גיאוגרפית על העמקים ותרגלו את מיומנות קריאת המפה.

במסגרת העצמת לימודי המדעים, יצאו תלמידי כיתות ג' לסיור ברמת הנדיב ובגני הנדיב.
התלמידים עסקו בענייני שמירת-הטבע, התנסו בהגדרת צמחים, למדו על סוגי קרקעות, הביטו במערכת היחסים בין האדם לטבע ופגשו ריחות, צבעים ומרקמים מתוך ההוויה של המקום הקסום, הנמצא על רכס הכרמל.
תלמידי כיתות א' יצאו לטיול טבע בנושא "החי והצומח בעונתו" בנחל השופט.
מדריכי הגדנ"ע של בית הספר הריאלי,הובילו את הטיול, הדריכו ולימדו את הילדים על החי הצומח במקום.

סיורים  וביקורים לימודיים.
תלמידי כיתות ח'
יצאו לסיור בחיפה, במסגרת לימודי הגיאוגרפיה ועסקו בנושא אקלים ומזג האוויר. התלמידים  עוסקים בפרויקט "על אש קטנה בקצה הקרחון", אשר בו הם מתמקדים בנושא ההתחממות הגלובלית והיבטיו באקלים ובמזג האוויר.
מטרת הסיור הייתה להרחיב את הבנת התלמידים בנושאים הללו ולאפשר להם להתנסות במדידות מזג אוויר.

תלמידי כיתות ג'-ד' צפו בהצגת התיאטרון "המצחיקה עם העגילים", בהפקת התיאטרון הארצי לנוער. המחזה נכתב על פי ספרה של יעל רוזמן ובבימוי שלומית ארנון ויפעת זנדני.
בהצגה פגשו הילדים את מריאנה שעלתה לארץ עם אביה מברית המועצות (שנת 1970), לאחר שנים רבות בהן הם היו מסורבי עלייה, וליוו אותם בחיפושיהם אחר האם אשר עלתה לארץ תשע שנים לפניהם ומאז נעלמו עקבותיה
.

תלמידי כיתות ב' יצאו במסגרת לימודי המדעים, לפעילות העשרה במוזיאון "מדעטק", בו עסקו בנושא "פעלולי חומרים". במהלך הפעילויות הילדים הכירו תכונות חומרים וגופים מעולם החי ומעולם הדומם, מיינו ואיפיינו אותם על פי תכונותיהם והקפידו על כללי בטיחות בשימוש בחומרים.

תלמידי כיתות ג' ביקרו במוזיאון טיקוטין לאומנות יפנית ועסקו בנושא "יפני ליום אחד".
הביקור כלל סיור בחדר יפני מסורתי, פעילות בתערוכות "ארץ הזהב", "גיבורי תרבות" ו"הדפסים יפניים מודרניים" המשלבת דיון מונחה על מוצגים, משחקי גלריה הדגמות ועוד.
במהלך הפעילות במוזיאון הילדים התנסו בשאילת שאלות ובפענוח השפה החזותית של מוצגי מקור ויצירות אמנות מהתרבות היפנית.

תלמידי כיתה ה'5 יצאו לביקור בתערוכה במוזיאון "מוניו גיתאי" בנושא "הבית", שנלמד במסגרת שיעורי האומנות. התלמידים למדו לעצב בית בתלת ממד ויצרו "מיני" בית עם חדרים בתוכנת תלת ממד .TinkerCad.

תלמידי כיתה ט'5 ערכו ביקור  ב"בית לוחמי הגטאות" בקיבוץ לוחמי הגטאות.
הביקור כלל פעילות המתקשרת לפרויקט בהיסטוריה "הארת שוליים", סיור מודרך בתערוכות המוזיאון, סדנאות עבודה עם טקסטים, עדויות ומסמכים השמורים בארכיון בית לוחמי הגטאות ובפעילות אינטראקטיבית עם טאבלטים. דרך פעילויות אלו נחשפו התלמידים למאורעות מתקופת השואה ולסיפורים אישיים של נשים וגברים שחיו בשנים אלה.

שגרת לימודים: הצגות למידה, חדר בריחה, רובוטיקה ויזמים.
הצגת למידה מיוחדת במינה נערכה במסגרת לימודי האנגלית בכיתות ט'. התלמידים העלו את המחזה  "אותלו" מאת וויליאם שייקספיר. המחזה סוקר את סיפור עלייתו ונפילתו הטראגית של אותלו, מצביא מוכשר ונערץ. ועוסק בין היתר, ביחסים בין גזעיים, אהבות, יצרים, קנאות ונקמות.
במסגרת קריאת המחזה, התלמידים דנו בתכנים הייחודיים לתקופה, תוך מציאת ההקשרים גם לתקופתנו.

תלמידי כיתות ח' הציגו פרויקט למידה משותף בערבית ואומנות.
בפרויקט, שנקרא "השכונה שלנו", הוצגו תוצרים אומנותיים שנבנו במתחם המייקרים, לאחר מחקר ומחשבה בנושא 70 שנה. התלמידים בחרו להציג את ה"שכונה", כמייצגת שילוב פוליטי, דתי וחברתי, במציאות הישראלית היומיומית.
פרויקט נוסף בערבית לתלמידי כיתות ח' היו פתגמים בערבית וכללו שיח בנושא הפתגם ככלי לשוני ותרבותי.

חדר בריחה בסימן יום הפאי, נפתח במתחם המייקרים. תלמידי הכיתות ז'-ט' חולקו מראש לקבוצות ולמשך שיעור אחד התמודדו עם חידות מאתגרות.
בסוף הפעילות המתינה הפתעה קטנה לכל תלמיד.

במסגרת אירוע הגמר ל"נוער שותה מים ודעת", אשר התקיים במכון המים בטכניון, חבורת הרובוטיקה של שכבת כיתות ה' "חגורת אוריון", הציגו את עבודת החקר שלהם.
במהלך התחרות צפו התלמידים בהרצאות מרתקות מפי עמי אילון, יושב ראש חברת "נטפים", חברת השקיה ישראלית המיועדת לחקלאות בת-קיימא, שהציג בפני הנוער את נושא המים והשלום וסיפר על מגוון רחב של פתרונות השקייה חכמים.

במסגרת פעילות ה"יזמים הצעירים", התלמידים פיתחו כרית אשר נלבשת על משענת המושב ברכב. שימוש בכרית זו משפרת את נוחות הנוסע בנסיעות ארוכות.
תוצר זה הוצג ביריד היזמים הצעירים שנערך בגרנד קניון וזכה לביקורות נלהבות מפי מבקרי הקניון.

יום המעשים הטובים במטו"ס – אף פעם איננו מסתכם ביום אחד.
עם זאת הוא תמיד הזדמנות טובה לתת קצת יותר. לדוגמה: תלמידי שכבת כיתות ה’ עסקו בהכנת משלוחי מנות וחלוקתם במחלקת ילדים בביה”ח רמב”ם, אריזה וחלוקת סלי מזון במסגרת הפרויקט “לקראת שבת” למען משפחחות נזקקות, ביקור וקיום פעילויות בגן הילד, שכלל תרומת משחקים למחלקת ילדים בביה”ח בני ציון.
תלמידי כיתה ט'8 שיפצו וסידרו מחדש את "מרכז הפעוט" בטירת הכרמל.
בחממ"ת "מנגישים משחקים ללקויי ראייה" תלמידים מכיתות ח' וט' הכינו משחקים מותאמים עבור לקויי ראייה ועיוורים.
הורים וילדים לקויי ראייה הוזמנו למשחק משותף, שהסב הנאה מרובה לכולם.

ארועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה במטו"ס כללו השנה מפגש של תלמידי כיתות ח' עם ניצולי שואה מבית ההורים "ראשוני הכרמל", אשר סיפרו ברגש ובדמעות את זכרונות ילדותם בשואה.
במהלך המפגש ערכו התלמידים טקס זיכרון והעניקו פרחים לדיירי הבית.

בערב יום השואה התכנס צוות מטו“ס לערב של זיכרון בהובלת עמר בן ארי. במהלך הערב הוקראו טקסטים שונים, והועלו זכרונות משפחותינו והקהילות מהן הגענו.

תלמידי כיתה ז' ציירו "משואה לתקומה" במסגרת שיעור האומנות. הנושא השנה היה החיבור משואה  לתקומה, משמעות הזיכרון הקשור במעשים במישור הבינלאומי וגם במישור הלאומי.

בטקס יום הזיכרון בהובלת "השגרירים הצעירים" תלמידי כיתות ח', הועלתה הצגה המבוססת על חייו של פרימו לוי ז"ל, הכמיאי והסופר, אשר נולד, גדל והתחנך באיטליה, הגיע למחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ והצליח להינצל מן התופת.

תלמידי כיתות ז'-ט' שמעו הרצאה מרתקת מאת עו"ד שרית ארז, שסיפרה את סיפור חייו של ד"ר פליקס זנדמן – מדען, ממציא ותעשיין דגול, שנפטר לפני מספר שנים. הוא שרד את השואה כנער, כשהסתתר בבור מתחת לבית של פולנים במשך כשנה וחצי, ביחד עם דודו ושני יהודים נוספים בבור, שהיה מעין קבר.

טיול אביב לזכרם של יובל מנדלביץ ואביגיל לייטל ז"ל, בסימן 70 שנה לעצמאות ישראל במתכונת של צעדה.
כל משפחת מטו"ס צעדה במסלול מעגלי באזור מגדל העמק, לאורכו הפעילו תלמידי כיתות ט' תחנות שונות בנושא החי, הצומח ושבעים שנה לישראל.
בסיום המסלול התכנסו כולם לטקס מרגש לזכרם של אביגייל ויובל, האזינו לנגינתו היפה של אמן כלי הנשיפה – אריה דוידוב, וסיימו בברכה משותפת של סבתא ונכדים וריקוד הורה משותף ומרגש במיוחד, המורכב משלושה דורות של ישראלים.

 

אורחים במטו"ס: יום הורים מלמדים, משלחות וביקור סופרת 

כמיטב המסורת במהלך חודש פברואר התקיים "יום הורים מלמדים", בו זכו התלמידים לשיעורים מאתרגים וחוויתיים יוצאי דופן.
בכיתה ב'5 פתחו בשיעור אווירונאוטיקה ותעופה, שלימד על ראשית התעופה – עפיפונים, פנסים מעופפים והכדורים אשר פורחים בעקבות מנגנון חימום האוויר בבלון.
בכיתה ד"3 נערך שעור בנושא "נטפים" – חברת ההשקייה והמצאת הטפטפות של קיבוץ חצרים.
הוצג לתלמידים מתקן הדגמה.
בכיתה בכיתה ו'4 העבירו שיעור באומנות בנושא טכניקת הקולאז'.

  

מפגש מעורר השראה התקיים בין תלמידי כיתות ח' עם הגב' חולדה גורביץ׳, כלת פרס ישראל, המכונה גם ״המלאך בלבן״ ו״אם הפצועים״.
במפגש גורביץ סיפרה לתלמידים על מפעל חייה בהתנדבותה ארוכת השנים עם פצועי צה״ל ומשפחותיהם. עוד שיתפה גורביץ את התלמידים בשורשיה המשפחתיים, שהם אלו שנטעו בה את רוח ההתנדבות והמסירות.

במהלך החודשיים האחרונים התארחו בביקור גומלין שתי משלחות נוער במטו"ס:
משלחת מבית הספר וורניק שבסן – פרנסיסקו, איתו מקיים בית הספר קשר במשך כ-13 שנים של חילופי משלחות, ותלמידים מבית הספר "התחייה" שבמוסקבה, אשר מקיים גם הוא קשר של חילופי משלחות מזה כ -9 שנים.
במהלך חופשת הפסח נערך הביקור הראשון של תלמידינו במוסקבה היפה והמושלגת, ממנו חזרו התלמידים מלאי חוויות; ולקראת יום העצמאות התארחה אצלנו המשלחת ממוסקבה לביקור גומלין.
המארחים הישראלים התרגשו מאד להיפגש שוב עם חבריהם מעבר ליים. חברי המשלחות סיירו ברחבי העיר חיפה, בדלית אל-כרמל, והכירו את חווית יום הלימודים במטו"ס.
הפרידה כמו תמיד השאירה אחריה זכרונות וחוויות מהנים והמון געגועים.

  

הסופרת תמי שם-טוב נפגשה עם תלמידי שכבת כיתות ד'- ו'. במהלך המפגש סיפרה שם-טוב לתלמידים על חלק ממקורות ההשראה שהביאו לכתיבת ספריה. עוד סיפרה על תהליך הכתיבה ואיך ספר נולד.
בסיום המפגש התלמידים התענינו בדמותו של יאנוש קורצאק, באחד מספריה ושאלו שאלות נוספות.

פורסם בקטגוריה מתוך המידעון שלנו, עם התגים . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.