פדגוגיה בבית הספר

יום העשרה לתלמידים המחוננים

במסגרת יום ההעשרה השבועי לתלמידים מחוננים ומצטיינים מכיתות היסוד, המתקיים בבית בירם, נפגשו תלמידי כיתות ו' עם ד"ר יעל זפקוביץ', מרכזת הכיתה המתמטית של ביה"ס. מטרת הפגישה הייתה לחשוף תלמידים מוכשרים אלו, עם תכני הכיתה המתמטית ולהציג את האתגר שבלמידה בה.
במסגרת המפגש פתרו התלמידים אתגרים מתמטיים ונחשפו לנושא: "אסטרטגיות לפתרון בעיות של עיבוד מידע" (בעיות אופטימיזציה) וכן שיטות שונות לפתרון בעיות בנושא התחלקות מספרים.
התלמידים נכחו בהרצאה בה הוצגו בפניהם שיטות שונות לפתרון בעיות מתמטיות מתוך אולימפיאדות המתמטיקה שהתקיימו בשנים האחרונות ובהם גם שאלות מן השנה האחרונה. ד"ר זפקוביץ הסבירה להם את הדרכים והשיטות לגשת לכל אחת מן הבעיות האולימפיות.
התלמידים קיבלו גיליון ובו מגוון תרגילים, כדי שיוכלו לפתח נושאים אלו גם באופן עצמאי. הנאתם מחשיפה זו הייתה רבה. כעת מוזמנים הילדים לקחת חלק בכיתה המתמטית בתיכון הדר.

עתודה ניהולית

בתחילת חודש ינואר 2016 החלו מורים נבחרים מבית הספר מכל הסניפים להשתתף בקורס ייחודי – עתודה ניהולית.
הלימודים נֶהגו והובלו על ידי המכלול הפדגוגי ואנשי בית מורשה, במטרה לייצר מסגרת להכשרת מורים יוזמים ומורים שמעוניינים להשתלב בתפקידי רוחב ותפקידי ניהול בבית הספר. הלימודים התקיימו בבית הספר ומחוצה לו וכללו הרצאות, סדנאות, סיורים, מפגשים עם אנשים מעוררי השראה ובחירת יוזמה שכל אחד מהמשתתפים מפתח.
כחלק מתהליך ההערכה של הלימודים בעתודה הניהולית פיתחנו במחלקת המדידה וההערכה של בית הספר, בשיתוף עם אנשי בית מורשה, שאלון ייעודי למשתתפי התכנית. השאלון כלל היגדים סגורים שמתייחסים ליעדים שהוצבו לצד שאלות פתוחות.
בתום הלימודים הוזמנו המשתתפים להשיב, באופן אנונימי, על השאלון המקוון. 83% מבוגרי העתודה השיבו על השאלון. הממצאים עובדו, נותחו והוצגו בדוח ממצאים שכלל את עמדות המשתתפים באשר לתרומת הלימודים להיכרות העצמית שלהם, לתחושת השייכות שלהם לבית הספר, לתפיסות החינוכיות ולהובלת יוזמות ושינויים.

אנשים טובים באמצע הדרך

פתחנו החודש מסגרת נוספת של הכשרת מורים מכלל סניפי בית הספר תחת הכותרת: "אנשים טובים באמצע הדרך".

'אמצע הדרך" היא סדרת מפגשים למורים איכותיים הנמצאים שנים לא מעטות במערכת, שדרת מורים מקצועיים טובים בתחומם.
מטרת התוכנית להעצים את המורים, לחזק את תחושת השייכות והמחויבות הכלל בית ספרית, להביע הערכה לפועלם ולייצר מרחב בו מתאפשר להם לבחון את הערכים והתפיסות החינוכיות שלהם ואת הביטוי שלהם בתוך תחום הידע.
המורים יוזמנו לנסח מחדש את תפיסת התפקיד שלהם, לבחון מה מניע אותם וכיצד בתפקידם הם מניעים תלמידים ללמידה. עד כמה הם מרגישים משפיעים ומעצבים בעשייתם ועוד.
כל אלו כדי לחדד את המוטיבציה ואת תחושת השליחות שלהם בהוראה.
הלמידה בתוכנית מתבצעת במתודולוגית שונות:
– סיורים ומפגשים סביב הוראה וחינוך: בבתי ספר מיוחדים כמו: דמוקרטיים, הוראה מאחורי- הסורגים, בית ספר יהודי- ערבי ועוד.
– למידה רפלקטיבית על זהות אישית וחינוכית: הרצאות על סמכות הורית וחינוכית, עולם הדיגיטל, בית הספר עוד 20 שנה ועוד.
– עיבוד, שיתוף ולמידה קבוצתיים.
– מפגש עם פורום מנהלים.
– כשהמשתתפים עצמם שותפים באחריות לתכנים ולהעברתם.

פורסם בקטגוריה מתוך המידעון שלנו, עם התגים . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.