About the budding and flowering domains in Beit Biram:
החטיבה העליונה “בית בירם” של בית הספר הריאלי, הינה מהגדולות ביותר בישראל בה לומדים כ- 1800 תלמידות ותלמידים מכיתה ט’ ועד י”ב, ובה מלמדים כ 180 מורות ומורים. העושר האנושי ומגוון הפעילויות שבה, מעניקות לקמפוס צביון של “עיר צעירים” שוקקת ותוססת. ייחודיותו של בית בירם מתבטאת בהיבטים הבאים:
- חתירה למצוינות אקדמית – אנו מאמינים בשילוב של למידה חוויתית המביאה את משתתפיה להישגים מצוינים. אנו חותרים ליישום שיטות הוראה והערכה חדשות ורלוונטיות, כמו גם מגוון דרכי לימוד . אנו מפלסים נתיבים אל תוך עולמות הדעת ואל עולמם של הצעירים כאחד מתוך מגמה לחבר בין שניהם. אנו פועלים להנחלה מתמדת של מיומנויות המאה ה- 21, בראשן – חקר עצמאי, ברירת ידע מתוך מידע. יעדנו המרכזי בתחום הפדגוגי – עיצוב בוגרינו כלומדים עצמאיים המסוגלים להתמודד עם כל אתגר לימודי, בעלי כישורים חברתיים מפותחים ושברשותם כלים לפיתוח חוסן רגשי.
- הכוונת תלמידינו למעורבות והשפעה בחברה הישראלית – אנו שוקדים על טיפוח רוח האדם ומידותיו, לצד חשיפה מתמדת של תלמידינו לאתגרי החברה הישראלית והצלחותיה, מתוך כוונה לעורר בהם תחושה של סולידריות חברתית, רגישות אנושית ותודעה אקטיביסטית לחולל שינוי היכן שדרוש. אנו מעודדים את תלמידינו למעורבות חברתית פעילה כבר בזמן לימודיהם, תוך הדגשת המחויבות לביסוסה על ידע מוצק, כושר עיצוב עמדה כלפי המציאות ומסוגלות ליציאה לפעולה לשינוי ותיקון.
- יחס אישי לכל תלמיד – אנו לא משאירים אף תלמיד מאחור. אנו מעניקים לכל תלמיד בבית בירם כתובת זמינה של אדם בוגר, “מישהו לרוץ איתו”, להיפגש להחליף דעות ולמצוא מענה להתחבטויות אישיות. איננו מאמינים בריצוי התלמידים אלא בחינוך לאחריות אישית ויכולת מנהיגות פרסונלית ומעצבת.
במסגרת יישומה של תכנית “הריאלי 2030” החל משנת תשפ”ג (קיץ 2022) הפך בית – בירם לקמפוס ארבע-שנתי, ובו שני מרחבי לימוד – מרחב ההנצה – כיתות ט’-י’, ומרחב הפריחה עבור כיתות י”א וי”ב.
History at a glance
בית בירם נקרא על שם ד”ר ארתור בירם, מייסדו של בית הספר הריאלי ומנהלו הראשון. בשנת 1933 נרכש המגרש במעלה שכונת אחוזה שעליו עתיד להיבנות הקמפוס. על המגרש, בן 70 דונם, הוקם בניין שאמור היה לשמש כפנימייה אזרחית, אך הוחרם על ידי הצבא הבריטי והפך לבית ספר לצניחה בתקופת המנדט הבריטי. באחד מהבניינים הבריטיים שעומדים עד היום בפנימייה הצבאית לפיקוד למדו צניחה חביבה רייך וחנה סנש. לאחר הקמת המדינה הפך הקמפוס לבית ספר לצניחה של צה”ל, עם הקמתו בזמן מלחמת השחרור.
בשנת 1952 רוכזו כל כיתות י”א-י”ב בבית בירם ורק לקראת שנת 2000 רוכזו בו גם כל כיתות י’, לאחר שהיו מחולקות בין סניפי הכיתות התיכוניות לבין בית בירם. בשנת 1953 נחנכה הפנימייה הצבאית לפיקוד, שבמסגרתה לומדים כיום בבית בירם 170 חניכי הפנימייה, כשבחלק מהימים הם מגיעים לבית הספר לבושים במדים. החניכים מחולקים בין הכיתות באופן שוויוני בדיוק כמו תלמידים אזרחים של בית הספר, אולם מחויבים ללמוד כמקצוע מוגבר את תחום הצבאיות, מגמת לימוד עיונית וייחודית לחניכים.
Beit Biram team
Mendi Rabinovitz
מנהל בית בירם בביה”ס הריאלי העברי בחיפה משנת 2010. בן 53, תושב קדימה-צורן שבשרון, נשוי לאורית ואב למאיה, שירה, ורון.
במהלך 27 השנים בעולם החינוך הבית ספרי צמח מנדי בשורת התפקידים ממורה לשל”ח, מרכז שכבה, מנהל תיכון לנוער בסיכון. בשנת 2010 החל תפקידו כמנהל בית בירם במטרה להגשים את חזון בית ספר להכוונת בוגריו להיות מעורבים ומשפיעים בחברה הישראלית.
מנדי הינו בוגר בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית (מחזור י’). בימים אלה משלים את כתיבת הדוקטורט בהיסטוריה יהודית אמריקאית: “היינו הפלמ”ח האמריקאי” – יהודים אמריקאים ותרומתם להקמת מדינת ישראל וביסוסה.
תפיסת העולם החינוכית
מאמין גדול בכוחם ובתפקידם של מנהלי בתי הספר בהובלת בתי הספר באופן עצמאי, תוך כדי לקיחת אחריות מלאה על רווחתם הנפשית של התלמידים, כישוריהם החברתיים והישגיהם האקדמאים במטרה להצמיח בוגרים שיקחו אחריות ויובילו בעמדות מנהיגות בתחומם.
מאמין גדול בתפקידם החברתי והמעצב של המורים כמחנכים באמצעות דוגמא אישית לצד מרכזיותם של תנועות הנוער והמסגרות הקדם צבאיות בהכשרת מנהיגות הצעירים של ישראל. רואה את ישראל כמדינתו של העם היהודי שבה מתקיים שוויון זכויות אזרחי מלא לכל תושביה ברוח מגילת העצמאות.
מוצא את האתגר הישראלי המרכזי היום במאבק בקיטוב והשיסוי החברתי והפוליטי ובצמצום הפערים הכלכליים בין אזרחי ישראל באמצעות חיזוק כישורי המסוגלות וטיפוח ערכי המצוינות והאחריות האישית לצד הגברת אחריות המדינה על טיפוח אוכלוסיות טעונות טיפוח.
בעברו ניהל במשך שש שנים את תיכון “הדסה נעורים” שם פיתח פדגוגיה המשלבת הוראה חינוך וטיפול להעצמת אוכלוסיית תלמידים מוחלשת ברוח “אף ילד לא נשאר מאחור”- מענה אישי מפולח ומותאם על בסיס מיפוי דינאמי של כל תלמיד על פי תכלול יכולותיו, מידת המוטיבציה ומצב התפתחות התקוותיות (hopefulness).
בין שני תפקידי ניהול בית ספר היה במשך שנה מדריך ארצי למניעת התנהגויות סיכוניות באגף קידום נוער במשרד החינוך וניהל פרויקט יזמות חברתית “זינוק למחר” בעמותת קו הזינוק, כחלק מהתוכנית הבינלאומית YouthActioNet של קרן הצעירים הבינלאומית IYF.
בין תפקידיו הציבוריים – התנדבותיים:
- בין השנים 2008-2013 כיהן כסגן (בתואר) ראש מועצת קדימה – צורן ומחזיק תיק החינוך ביישובו וקידם את הקמת בית הספר התיכון הראשון ביישוב “תיכון עודד”.
- חבר בועד המנהל של כפר הנוער “מנוף” המתמחה בטיפול בנוער בסיכון.
- בוגר “קולאב” – החממה לחדשנות חברתית של פדרציית ניו יורק: בין היוזמות החברתיות – חינוכיות : “תיאטרון המנהלים” – טיפוח ופיתוח מנהלי בתי ספר דרך משחק. “פרויקט 70” – הטמעת הסכמות קהילתיות בנושאי דת ומדינה. מכינת “הנני” המכינה הבית ספרית החלוצית בשנת י”ב.
Doron Aloni
מנהל מרחב ההנצה בבית בירם משנת תשפ”ד – 2023.
דורון הצטרף לביה”ס בשנת 2014 כמורה לתקשורת ומחנך, ומאז הספיק גם לרכז שתי שכבות (מחזור ק”א ומחזור ק”ד של ביה”ס) ולרכז את פיתוח “המכינה” במרחב הפריחה.
דורון הוא בוגר תואר ראשון בחינוך בלתי פורמאלי ותקשורת בהצטיינות יתרה מטעם מכללת אורנים, ובעל תואר שני בניהול מערכות חינוך מטעם אוניברסיטת חיפה.
דורון הוא גם בוגר תכניות הכשרת המנהלים של רשת “דרכא” וקרן עזריאלי ותכנית הכשרת המנהלים, “אבני ראשה”.
לפני הצטרפותו לביה”ס, הדריך דורון במסגרת תכנית “תל”ם”- התכנית הלאומית לצעירות וצעירים במצבי סיכון ועמד בראש צוות פיתוח מיזמים תעסוקתיים לנוער.
בשירותו הצבאי שירת דורון בגדוד 13 של חטיבת גולני, ועוד קודם לכן היה בשנת שירות בקהילת הנוער לטיפול בנפגעי התמכרויות, “מלכישוע”.