מרחב החריש – עוסק בריאליגן – גילאי 2-6 והוא מתייחס בראש ובראשונה למנעד הרחב של האפשרויות הנובעות מהיות הריאליגן להיות רשת בית-ספרית, הן בראי הפדגוגי והן בראי הארגוני תחת הנהלה אחודה, כבסיס וכמסגרת ראשונית להתפתחות התלמידים ברוח בית הספר.
במרחב החריש אנו מכינים את הקרקע הפורייה לבאות, הן באמצעות חשיפה רחבה של הילדים לגירויי למידה ולהתנסויות, והן באמצעות טיפוח הסקרנות וסימני השאלה במגוון רחב של נושאים. הפדגוגיה הקיימת כיום ברשת הריאליגן העוסקת בזרימת פעילות, בלמידה גמישה ובהוראה מותאמת פועלת ברוח זו, ואנו מתעתדים להעמיקה ולהרחיבה.
מאפייני גיל החריש – גילאי 2-6
איך נדע שהצלחנו במרחב החריש?
המרכיבים הבאים מהווים עבורנו אמת מידה חשובה במידת ההצלחה הפדגוגית שלנו במרחב החריש:
- סקרנות ללמידה: ילדים סקרנים פועלים במרחב הלמידה מתוך הנעה פנימית, חקר ועשייה. אנו מפתחים את הסקרנות הטבעית של הילדים, מעודדים אותם להעלות שאלות, ולהיות מעורבים בביצוע פעולות חקרנות. מרחב החריש מטפח בקרב הילדים מיומנוית חשיבה כגון העלאת השערות, חקר, הסקת מסקנות ועוד.
- נגישות לאוריינויות וחשיפה לתחומי דעת: חשיפה של הילדים למגוון אוריינויות ותחומי דעת, מאפשרת להם לפתח את העניין האישי, ואת הטעם האישי, שיהווה בסיס להבנה וידע בהמשך שנות לימודיהם בבית הספר.
- מיומנות הבחירה: אנו מאמינים בשוויון ערך הפעילות – לפיו מכל פעילות בה יבחר הילד בגן, הוא ייתרם. לאור זאת הילדים בגן בוחרים את הפעילות אותה הם רוצים לקיים ומעורבים בלמידה ובחוויות שהם צוברים במהלך היום. שאיפתנו שכל ילד יחוש מעורבות ואחריות לעצם ביצוע הפעילות כשותף ומקדם את הפעילות בה הוא בוחר.
- תחושת מסוגלות: אנו מזמנים לילדים התמודדויות עם אתגרים שונים, ומסייעים להם בהגשמתם, באמצעות מיומנויות וכלים שמקנה הגן. באופן זה, הילדים מפתחים תחושת מסוגלת להתמודד עם משימות חדשות, מעזים לנסות דברים חדשים גם כאשר אינם בטוחים שיצליחו, והם ניגשים אל הלא-מוכר מתוך סקרנות, ותחושת מסוגלת עצמית.
- מעורבות חברתית: גן הילדים מהווה מסגרת להתפתחות חברתית בה הילד מפתח כישורים חברתיים וקשרים בהם הוא שותף שווה: הוא מוביל וגם מובל. כך מפתח כל ילד יחסים הדדיים של קבלה ונתינה והוא חש עצמו מעורב גם במערך החברתי.
- קוד הכבוד: זרעיהם של ערכים אנושיים נדרשים להטמן באדמה הפורייה של הגילים הצעירים. היכולת של הילדים, לראות גם את האחר העומד מולם, על אף גילם הצעיר, מהווה את הבסיס לערכים ולהתנהגות של כבוד.
אז איך בעצם זה מתבצע?
להלן כמה מרכיבים שבהם מתאפיין מרחב החריש:
- "פסיפשפות" – רשת אוריינויות נודדת: לרשת הריאליגן משתייכים אנשי צוות מומחים בגיל הרך, בעלי כישורים ייחודיים, ואנו שואפים להיתרם מכישורים אישיים של אנשי הצוות כמשאב למידה לרשת כולה. בתוך כך, אנשי הצוות נודדים בין הגנים השונים ברשת ובכך יחשפו את הילדים לייחוד שלהם ולמגוון אורינויות. הרשת הנודדת הזו יוצרת מצב שבו בהצטרפותם של ילדים למרחב החריש, הם נחשפים למנעד הרחב של האוריינויות והשפות המייצגים כ 30 אנשי צוות, מעבר לסגל הגן שלהם. כך למשל, בין סגל הריאליגן ישנם דוברי אנגלית, רוסית, ערבית, פורטוגזית, ספרדית ועוד. אלה נודדים בין כלל גני הרשת וחושפים את הילדים להתנסויות בשירים, סיפורים ועוד בשפות אלה.
- זרימת פעילות והוראה גמישה ומותאמת: סדר היום בגן מאפשר זרימת פעילות, משמע מעבר של הילד בין המרכזים השונים בסביבות הלמידה באופן חופשי ועל פי נטיות הלב האישיות: למשחק, עבודה, למידה ויצירה. פעילות הילדים הינה חופשית על פי בחירה, לצד תיווך והשגחה של אנשי החינוך. הלמידה הגמישה שהינה גישה פדגוגית המאמינה במתן מענה לשונות בין הלומדים על ידי הקצאת מגוון של התנסויות למידה ואמצעים, לבחירה של הילד, באה לידי ביטוי בסדר היום הזורם. כמו כן, במהלך יום הפועל כל פי עקרונות אלה, אנשי החינוך יכולים להגשים את יעדי ההוראה המותאמת, ולהקצות זמנים להוראה פרטנית, על פי צרכיו האישיים של כל ילד.
- מרחב למידה שיתופי: אנו מאמינים שסביבת הלמידה בגן צריכה להיות רחבה ולאפשר לילדים בחירה גם במובן של המקום בו רוצים לשהות ולפעול. ולכן, זרימת הפעילות במרחב החריש מתבצעת בכל המרחבים הפיסיים: תוך הגן, החצר, ואף הגנים הסמוכים במתחם והחצר המשותפת.
מרחב החריש – תחומי מיקוד מרכזיים
- אוריינויות שפה: חשיפה לאוריינות שפה באמצעות "רשת אוריינויות נודדת" המזדמנת על ידי אנשי הצוות בעלי הכישורים הייחודיים, ובמקרה זה – דוברי השפה.
- אוריינות כמותית: העמקת האוריינות הכמותית, גם כמרכיב משמעותי במוכנות לכיתה א'. צוותי הגן יפתחו התנסויות על פי הנושאים הנלמדים בגן, אורינות פיננסית, ועוד.
- אוריינות טכנולוגית: חשיפה לשפת הטכנולוגיה – חומר, מוצר, טכנולוגיה, תהליך התיכון – פתרון בעיות יומיומיות. כשמטרת העל הינה פיתוח אוריינטציה ומיומנויות לתפקוד מיטבי בעולם עתיר טכנולוגיה.
- מנעד רחב של תחומי עניין: חשיפה למגוון תחומי דעת ועניין, בדרך של סקרנות וחקרנות – שאילת שאלות, שילוב תחומי עניין אישיים של הילדים, והעשרת המודעות לתחומים שונים.
- הכנת הקרקע לקוד הכבוד: עיצוב קוד הכבוד לעבודת צוות ברשת, ולאחר מכן עיצוב קוד כבוד משותף לכל הגנים, בהתאמה לגיל הילדים.
שאלות ותשובות ראשוניות הקשורות למרחב החריש
בפרק זה ננסה לציין מספר שאלות מרכזיות שהעלו הורים עד כה ביחס למרחב החריש.
כיצד מתבצע מעקב של אנשי החינוך על התקדמות הילד במהלך זרימת הפעילות והזמן הגמיש?
בעת שהילדים פועלים במרחבי הגן השונים, איש צוות החינוך הוא הגורם הצופה והמתווך. הוא צופה בילדים, ער לבחירתם, שותף לפעילות, מתווך בעת הצורך, אם בהכוונה ואם בסיוע בפתרון קונפליקטים. כמו כן זהו הזמן בו ניתן מענה לכל ילד על פי צרכיו, בהתאם לתכנית לימודים אישית שמעוצבת עבורו. בזמן הגמיש ניתן לתת מענה בהוראה מותאמת לכל ילד באופן אישי או בקבוצה קטנה. בכדי לממש את כל אלה, בכל גן שוהים בזמן הגמיש שלושה אנשי צוות לפחות, מה שמאפשר השגחה בכל המרחבים, לצד מעורבות ותיווך, והוראה מותאמת גם יחד.
באיזה אופן ניתן מענה לצרכים לימודיים אישיים של הילד?
בראשית השנה נערך מיפוי פנימי לכל ילד, על ידי הגנן/הגננת, בהתאם לשכבת הגיל. מיפוי זה מעריך את מקומו של הילד בתחילת שנה בכל תחומי התפתחות ובמרכיבים השונים. בהתאם, מעוצבת תכנית לימודים אישית ומותאמת לצרכיו של הילד. המענה יינתן בזמן ההוראה המותאמת באופן אישי או בקבוצה קטנה, כל זאת בנוסף לתכנית הלימודים הגנית.