פיתוח האוריינות הטכנולוגית בריאלי

האוריינות הטכנולוגית היא אבן יסוד  ההופכת לחיונית יותר ויותר בקרב בוגרי מערכת החינוך, בעולם בו הטכנולוגיה משחקת תפקיד מרכזי בכל תחומי החיים. בית הספר רואה את  הטכנולוגיה כשפה של ממש, הכוללת את הרחבת והעמקת "אוצר המלים"  שבה בראייה רב – ממדית, כמו גם את יכולת ההבנה ואת מיומנות השימוש במגוון טכנולוגיות להבעה של כל תלמיד ובוגר במנעד רחב של תחומים.

מהי טכנולוגיה?

בהיבט זה – בית הספר יוצא מהגדרתו הבסיסית של מושג הטכנולוגיה – תורת האומנות; בתוכה אנו רואים את הטכנולוגיה בגישה מרחיבה, הנוגעת בעולם הפיזי והדיגיטלי כאחד, ובראי אוריינות לפתרון בעיות כמניע בסיסי לעיסוק בעולם הטכנולוגי שליווה את המין האנושי לאורך כל שנות התפתחות הטכנולוגיה, עוד מימי המצאת הגלגל. זהו גם טבע האוריינות הטכנולוגית שאנו פועלים לפתח בקרב תלמידינו.

מדוע חשוב לפתח אוריינות טכנולוגית?

כבסיס לפיתוח תכנית האוריינות הטכנולוגית בבית הספר, עשינו שימוש במודל "מחומש האינטליגנציות". מתוכו  ניתן לראות חמש "משפחות" של מניעי יסוד, החל מהעיסוק בטכנולוגיה בממד הקוגניטיבי, דרך המימד היישומי, הממד האתי – חיסוני, הממד הרגשי והממד היצירתי.  להלן מפת המניעים שהוותה ה"מצפן" איתו יצאנו לדרך:

תפיסת היסוד של האוריינות הטכנולוגית בבית הספר הריאלי:

תפיסת היסוד של בית הספר רואה לנגד עיניה "מערכת אקולוגית" שלמה בת שלושה קודקודים הקשורים זה בזה, ומהווים את תנאי היסוד לצמיחתה של אוריינות טכנולוגית:

  • רכישת מיומנות טכנולוגית: "קודקוד" זה של התפיסה עוסק בלמידה של (ועל) טכנולוגיה. היא כוללת את כל מרכיבי המיומנות הטכנולוגית שרוכשים התלמידים, והיכולת לעמוד במבחני הביצוע שלהם. זהו הבסיס עליו נבנתה התכנית הספירלית של הבניית מיומנויות אלה בממדים שונים ובכל שכבות הגיל.
  • למידה באמצעות טכנולוגיה: הנחת היסוד בהגדרת מימד זה של התפיסה נובעת מההכרה כי במהלך השנים האחרונות התפתח מגוון כלים טכנולוגיה ללמידה, היוצרים מנעד רחב של אפשרויות לרכישת ידע ומיומנויות בכל תחומי הדעת עבור התלמידים, ומגוון עשיר של כלי הקניה. תרגול והערכה עבור המורים.
  • בית הספר כארגון טכנולוגי: היבט זה הוא תנאי יסוד ליצירת אקולוגיה פדגוגית בית-ספרית שתוודא המשך התפתחות כלי האוריינות הטכנולוגית. בתוכו נכללים היבטים כגון המעבר למערכות דיגיטליות לניהול למידה עבור מורים ותלמידים כאחד, מעבר התלמידים לBYOD ולילקוט ספרים דיגיטלי, ועוד.

צירי התכנית הפדגוגית לרכישת אוריינות טכנולוגית:

לצורך פיתוח תכנית הקניית האוריינות הטכנולוגית טבע בית הספר ארבעה מרכיבים מרכזיים, המהווים גם את צירי ההתפתחות של התלמידים לאורך השנים – מגילאי הגן ועד לתום גיל התיכון. הצירים האלה, שבכל אחד מהם פיתחנו תכנית ספירלית אורכית, הינם:

  • יישומיי המחשב וניהול מידע: ציר זה כולל את המיומנויות הבסיסיות של הפעלת המחשב, דרך הפעלת יישומי OFFICE, עבודה בענן ועד לישומים מתקדמים יותר ללמידה באמצעות מחשב.
  • תכנות וחשיבה אלגוריתמית: ציר התפתחות זה נע מהמרכיבים הבסיסיים של חשיבה אלגוריתמית שיטתית, ומתפתח דרך מיומנויות בסיסיות של "תכנות בלוקים" (כגון בתכנת "סקראץ'"), תכנות בקרים, ובחלק מהמקרים עד לרמה של תכנות בסיסי בשפת קוד כגון פייתון .
  • טכנולוגיה בעולם הפיזי: ציר זה מתייחס לכלל ממדי ה"עשיינות", החל מבנייה פשוטה של דגמים במתחמי ה"טינקרינג", דרך מיומנויות בסיסיות בתחומי הבישול, הנגרות, התפירה, ועד לבניית אובייקטים ממוחשבים בתלת-ממד והפקתם במתחמי המייקרים.
  • התנהלות במרחב הדיגיטלי: ציר זה קשור לכלל מרכיבי ההנהלות הבטוחה במרחב הדיגיטלי, כגון האתיקה ואמות המידה של הביטחון בשימוש ברשתות חברתיות, בשיח במרחב הדיגיטלי, בהיכרות עם תחום זכויות היוצרים וכד'.

התפתחות ספירלית של התכנית על פי הממדים לאורך השנים:

תוכנית הלימודים פותחה בראייה של התפתחות ספיראלית בכל אחד מצירי האוריינות הטכנולוגיות, ולאורך כל אחת משכבות הגיל. על מנת לוודא את רכישת המיומנויות הטכנולוגיות במסגרת התכנית, נקבעו גם מדדי ביצוע בכל אחד מהנושאים ובכל שכבת גיל.  להלן עיקרי התכנית:

דוגמאות לתהליכי הלמידה בכל אחד מצירי התכנית:

התנהלות במרחב הדיגטלי:

ציר זה קשור לכלל מרכיבי ההתנהלות הבטוחה במרחב הדיגיטלי, כגון האתיקה ואמות המידה של הביטחון בשימוש ברשתות חברתיות, בשיח במרחב הדיגיטלי, בתחום זכויות היוצרים וכד'. בהיבט זה בית הספר מקיים קשת רחבה של פעילויות, הכוללות את "קוד הכבוד" האישי והכיתתי של התנהלות במרחב הדיגיטלי, פעילויות שונות למען החברה בהקשרים אלה, ואף הכנת תוצרים במתחמי המייקרים להצגת הקוד האתי הזה.

יישומי מחשב וניהול מידע:

בציר זה התלמידים רוכשים מיומנויות בסיסיסות בתחומי יישומי ה OFFICE ועבודה בענן במסגרת הלמידה ובלמידה משולבת פרוייקטים. בנוסף, מתקיימים פרוייקטים שונים בסניפים המביאים לידי ביטוי יישומי מחשב מתקדמים יותר ללמידה, ובהם חומרי למידה ויישומים שפותחו על ידי מורים ותלמידים בתקופת הלמידה מרחוק.

טכנולוגיה פיזית ועשיינות:

מתחמי המייקרים (עשיינות) בכל סניפי בית הספר קיימים ופועלים כבר מאז שנת תשע"ט, והם שוקקי חיים. הם מהווים "אבן שואבת" לרכישת מיומנויות טכנולוגיות עבור התלמידים, וכמענה לפיתוח דגמים וללמידה במסגרת למידה משולבת פרוייקטים. לשמחתנו, מרבית המתחמים כוללים גם את התשתיות לרכישת מיומנויות חיים בסיסיות כגון בישול , נגרות ותפירה, ומהווים מקור להשראה לתלמידים ומורים כאחד.

תכנות וחשיבה אלגוריתמית:

אנו רואים את החשיבה האלגוריתמית ומיומנויות התכנות כמרכיבי יסוד בהתפתחות האוריינות הטכנולוגית, המתפתחים עוד מגיל הגן. התכנית מחילה את יסודות החשיבה האלגוריתמית על תכנון מטלות הנדסיות פשוטות (כגון הטלת ביצה מגובה מבלי שתישבר), ומתפתחת לתכנות בלוקים, תכנות בקרים לאובייקטים מלגו, למידת "קוד מאנקי" ועד ללימוד שפת תכנות  פייתון בגיל מתקדם יותר.

הקליקו לחזרה לפרטים על מרחבים נוספים בתכנית הריאלי 2030: