יישום Bring Your Own Device וספרים דיגיטליים בבית הספר הריאלי

כידוע, בית הספר פועל בכל שכבות הגיל מכיתה ז' ומעלה במסגרת גישת BYOD – Bring Your Own Device, המקובלת במערכות חינוך רבות בארץ ובעולם.

הגישה הזו מסתמכת על מצב בו לכל תלמיד מכיתה ז' ומעלה יש בביתו אמצעי מחשוב משלו אותו התלמידים מתבקשים להביא לבית הספר בחלק מימי הלימוד. בית הספר ערוך לכך מבחינה פדגוגית ובראי תשתיות הטעינה, ובכך נפתח שער רחב יותר ללמידה באמצעות לומדות בתחומי המתמטיקה והאוריינויות, שימוש באפליקציות שונות ללמידה ומנעד רחב של כלים דיגיטליים ללמידה עצמית ובקבוצות ועוד.

BYOD מאפשר גם לכלל התלמידים רכישה מוזלת (כ 50% מעלות ספרי נייר) של ספרי לימוד (המוגדרים לרכישה דיגיטלית), חוסך את משקל הנשיאה של מרבית הספרים על הגב, מסייע בשמירה על איכות הסביבה, חוסך את הצורך בהחלפת ספרים ועדכון מהדורות בכל שנה, מונע שכחת ספרים, ומאפשר עבודה עם סימניות והערות דיגיטליות בגוף הספרים.

להלן מספר השלכות של המהלך שחשוב לקחת בחשבון:

  1. אמצעי מחשוב אישי לכל תלמיד מכיתה ז' ומעלה: במידה ואין ברשות ילדכם אמצעי כזה עדיין, וילדכם עומד.ת ללמוד בכיתה ז' ומעלה בבית הספר בשנה הבאה, יידרש לרכוש מחשב נייד פשוט עבורם שישמש אותם עבור הספרים הדיגיטליים, ללמידת נושאי האוריינות הטכנולוגית, ללמידה באמצעות לומדות שונות בתחומי האוריינויות, ללמידה משולבת פרוייקטים ועוד.

חשוב לציין  כי אין צורך לרכוש מחשב יקר לצרכי הלמידה בבית הספר, ותוכלו לראות בטבלה מטה את דרישות המינימום לאמצעי קצה כזה בכל קבוצת גיל (*)

שכבת הגיל סוג אמצעי הקצה מעבד כונן קשיח זיכרון RAM גודל מסך שיקולים נוספים שמומלץ לקחת בחשבון
ז'-ט' מחשב נייד (ניתן גם CHROMBOOK) I3

או AMD

256 GB 8GB 14" – משך האחריות למכשיר (ככל שעלות המכשיר נמוכה יותר ניתן להסתפק במשך אחריות קצר יותר)

-משך חיי הסוללה

בית בירם מחשבים ניידים ללומדים בכלל מקצועות הבחירה I5 256 GB 8GB 14"
מחשבים ניידים לתלמידי מדעי המחשב, הנדסת מערכות ותקשורת I5 512 GB 16GB 14"

*)  חשוב לציין כי הטבלה מתארת את דרישות המינימום מאמצעי הקצה, בראי השימוש הנדרש מהם עבור הלמידה בבית הספר. במידה והתלמידים מעוניינים לעשות שימושים נוספים במחשבים אלה בביתם, הכוללים למשל הורדת תוכנות או משחקי מחשב "כבדים", מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע באשר למפרט הטכני הנדרש לצורך כך (בדגש איכות המעבד ונפח הזיכרון). כמו כן, ההצעות הינן עבור רכישת מחשב אישי או CHROMEBOOK שהינם מותאמים לכלל התוכנות והיישומים בהם עושים שימוש בבית הספר. במהלך השבועות האחרונים הבהירו לנו אנשי מט"ח (המרכז לטכנולוגיה חינוכית) כי התוכנות שלהן אינן תומכות בטאבלטים, ולכן טאבלטים לא הוכללו בהצעה. עדיין, במידה ויש למי מהילדים כבר טאבלט משלו, אין צורך לקנות מחשב נוסף ובכיתות ז' – ח' – בית הספר יסייע היכן שנדרש.

  1. מהלך רכישת "חבילת" הספרים הדיגיטליים: המהלך מאפשר כאמור מעבר לספרים דיגיטליים היכן שניתן, תוך שמירה על ספרים וחוברות עבודה פיזיות היכן שנדרש. בתוך כךבית הספר יעביר לידי ההורים בכל שנה את המידע הדרוש באשר לרכישת הספרים הדיגיטליים באופן פרטני עבור כל שכבת גיל. ככלל – כל אחד מהמתחמים (אחוזה, מטו"ס, הדר ושכבה ט' בבית בירם) מגבש רשימה מותאמת לכל שכבת גיל, המוצעת להורים כ"חבילה" דיגיטלית לרכישה מחברת CLASSOS . זאת במקביל לחומרי הלימוד הפיזיים (תנ"ך, חוברות עבודה ומעט ספרים נוספים) שיידרש לרכוש לכל שכבת גיל. דרישות המינימום לצורך הורדת האפליקציה של קלאסוס : מערכת הפעלה IOS 11 ומעלה, אנדרואיד 5 ומעלה.windows 10/11

שאלות ותשובות בנושא הספרים הדיגיטליים ו BYOD:

להלן מספר שאלות שהעלו הורים עד כה בנושא. ניתן לצפות בתשובות בהקלקה על כל שאלה:

ככלל, אנו נבצע הדרכה לתלמידים בתחילת השנה שתכלול את המרכיבים הבאים:

  1. היכרות בסיסית עם המחשב ויישומיו
  2. היכרות עם תוכנת CLASSOS והדרכים לעשות בה שימוש
  3. הגדרת הדרכים לשמירה על אמצעי המחשוב שלהם במהלך יום הלימודים
  4. הגדרת "קוד כבוד" לעבודה באמצעות מחשב בכיתה (כך שלא ישמש כהסחת דעת).

חשוב גם לציין כי ניכר מהנסיון הנצבר כי המהלך מאד טבעי עבור התלמידים ואינו דורש הרבה הדרכה.

 הנסיון עד כה מלמד שהתדירות המוגבלת של השימוש במחשבים מאפשרת מצב שבו הרוב המכריע של המחשבים לא ידרשו טעינה במהלך היום, והסוללה (שחשוב שהתלמידים יטעינו בבית) תספיק לשימוש בכיתה. עדיין – ישנו מספר מוגבל של עמדות טעינה בחלק מהכיתות במידה ויהיו תלמידים שיצטרכו לעשות בהן שימוש.

בתדירות מוגבלת,  זה יכול להיות בהיקף ממוצע מצטבר של כשתי יחידות לימוד ביום לימודים. הסיבה לכך היא שהשימוש במחשבים נעשה במקרים בהם היינו בעבר עושים שימוש בספר לימוד בכיתה (וככל שיש צורך בכך שהטקסט יהיה בפני כל תלמיד, ולא למשל מוקרן על המסך), או בשיעורים באמצעות לומדות – דוגמת "עת הדעת" , תוכנות מט"ח וכד'. מרבית השיעורים לא ידרשו מחשבים פתוחים בכיתה.

לשיקולכם כמובן, אך לאחרונה הודיעה לנו חברת מט"ח – האמונה על חלק מהתוכנות בהן אנו עושים שימוש בלמידה (למשל בשיעורי עברית), שהיא אינה תומכת בטאבלטים. הייתרון במחשב נייד הוא שהוא אמצעי נגיש יותר ליצירת תוכן (כתיבה, יצירת מצגות וכד'), בעוד שטאבלט בעיקר משמש לצריכת תוכן ( כגון קריאה בספרים דיגיטליים). החל מכיתה ז' ומעלה – נראה שמחשבים עדיפים. ללא ספק – בכיתות התיכוניות (ט' – י"ב) סביר שגם התלמידים עצמם יעדיפו מחשבים ניידים על טאבלטים. בנוסף – ישנם מקצועות ראשיים (כגון מדעי המחשב, הנדסת מערכות ותקשורת) מכיתה י' ומעלה, בהם ישנו צורך במחשבים ניידים בתצורה מעט יותר משופרת על מנת לשרת את התלמידים בלמידה במגמה.

הטבת חברת מיקרוסופט

כחלק משיתוף הפעולה של מרכז השלטון המקומי, משרד החינוך וחברת Microsoft ,   נכללת הטבת הסכם החינוך המשותף, בה כל תלמיד במדינה יכול להוריד ללא עלות את תוכנת ה- Office  בגרסה המתקדמת ביותר לעד 5 מכשירים ביתיים: מחשב נייד ונייח, טאבלט או טלפון חכם.

אנו מבקשים לוודא כי הנכם מודעים להטבה זו, שהינה חלק מההסכם, ולאפשרות לקבלת חבילת היישומים למכשירים האישיים והביתיים – בחינם.

מה צריך לעשות כדי לקבל את ההטבה ולהוריד Office ?     הכנסו לסרטון הסבר קצר http://bit.ly/2K7Z3FP ולקישור:

 https://students.education.gov.il/studiesgeneralinfo/studiesonline/office

  1. מקלידים בשורת החיפוש באינטרנט org
  2. מתחברים עם קוד משתמש וסיסמת ההזדהות האחידה )הזדהות משרד החינוך שקיבלו ילדיכם בבית-הספר(.
  3. הורים: פניה למוקד סיסמאות ותמיכה: 6552*.
  4. מורידים ומתקינים את האופיס על עד 5 מחשבים בבית, טאבלטים וטלפון חכם.

    חשוב! את ההורדה הראשונה צריך לעשות מהמחשב ולא מהטלפון.

  1. בסיום ההתקנה תתבקשו להפעיל Word/Excel ולהזין שוב את שם המשתמש שקיבלתם בתהליך )[email protected]( ולאחר מכן שוב את שם המשתמש והסיסמה ממשרד      החינוך לצורך השלמת הפעלת הרישיון.

כידוע – אין לכך תשובה אחת, אך כפי שציינו – ניתן בהחלט להסתפק במכשירים שאינם יקרים.

זה תלוי כמובן בתצורת האמצעי שתבחרו, בתנאי האחריות וגם במידה שבה התלמידים ישמרו עליו. הנסיון במספר רב של בתי ספר בארץ ובעולם הוא שלמול העלות השוטפת של רכישת ספרים (והעיסוק בכך), המעבר לספרים דיגיטליים הוא כדאי להורים גם מבחינה כלכלית. להלן קישור להצעת לרכישה מוזלת שקיבלנו מחברת MDS .  ישנה גם הצעה מחברת נין – נון שניתן לראות בקישור הבא.

היו הורים שגם שאלו האם לא ניתן להתאגד על מנת להשיג מחירים טובים יותר מאלה שהציעו הספקים עד כה. בהקשר זה יאמר שבמידה וישנם הורים שיכולים להשיג הצעות טובות יותר, הם כמובן מוזמנים לעשות זאת. בתוך כך מוצע לקחת בחשבון שמדובר בשוק תחרותי מאד עם מתח רווחים נמוך, וכח הקנייה של הורי הריאלי הוא לא מאד גדול:  מדובר רק בחלק משכבות הגיל, לחלק ניכר מהתלמידים כבר ישנם אמצעי קצה, ויהיו הורים שבכל מקרה יעדיפו רכישה עצמאית מסיבות שונות. עדיין, כאמור, אם יש הורים שרוצים לנסות לעשות זאת – זה כמובן מבורך. בית הספר הוא בכל מקרה איננו צד לעניין (גם בהצעות הקיימות).

בדומה לכלל הציוד של התלמידים (תיק גב, כלי כתיבה, טלפון נייד וכד') – האחריות הבלעדית על שלמות הציוד ותקינותו היא בידי התלמידים (והוריהם ככל שיידרשו תיקונים וכד'). בית הספר ידגיש בפני התלמידים את הצורך לשמור על שלמות המחשבים הניידים/טאבלטים שלהם, וידון איתם על הדרכים לעשות זאת – כגון אי השארת מחשבים על השולחן בהפסקה, הפרדת המחשבים מהמזון והמים ועוד. חשוב גם שאתם מצדכם תעשו זאת מולם. בנוסף – מומלץ מאד לרכוש מהספקים חבילת אחריות לאמצעי הקצה – בנוסף למכשיר עצמו.

כאמור – מידת השימוש באמצעי קצה ממוחשבים בכיתה תהיה מוגבלת, כך שלא יהיה מצב בו התלמידים ישבו בכל היום למול מחשב. בית הספר גם רואה ערך רב באינטראקציה הבין – אישית, בעבודה בקבוצות, וכמובן שגם בקשר שבין מורה לתלמיד – וימשיך לטפח זאת בצד הלמידה באמצעות מחשב. בצד זה, לא ניתן להתעלם מהעובדה שהטכנולוגיה תוספת מקום מרכזי יותר ויותר בעולמנו, והקניית האוריינות הטכנולוגית צריכה לתפוס מקום חשוב גם בבית הספר. יתר על כן – במהלך השנים האחרונות חל פיתוח מואץ של כלים ממוחשבים להוראה, המאפשרים גם למידה אדפטיבית (בקצב אישי המותאם לכל תלמיד), ורכישת מיומנויות שהכלים הממוחשבים יכולים מאד לסייע להן.  כאמור – בכך מצטרף בית הספר למרבית מוסדות החינוך המתקמים בארץ ובעולם שפועלים כך.

בהיבט זה קיימות תקנות ברורות במשרד החינוך, שהן גם הסיבה לכך שהטמעת המחשבים תחל מכיתה ה' ומעלה ולא בגילאים צעירים יותר. תקנות אלה נוגעות למקורות שונים לקרינה  כגון יישום WIFI במוסדות לימוד, מידת השימוש באמצעי קצה, ביצוע בדיקות קרינה סדירות ועוד. ביישום הפרוייקט בית הספר עומד בתקנות אלה.

בשל הסכמי חברת CLASSOS מול הוצאות הספרים, ניתן לעשות זאת רק במהלך חודש אוגוסט שלפני תחילת שנת הלימודים. הסיבה לכך היא שחוזי הזיכון לרכישת הספרים הדיגיטליים מתחדשים בכל שנה, וגם אם מדובר ברכישה חוזרת של אותו ספר לימוד – תוקף הרישיון (והתשלום עבורו) הוא שנה אחת בלבד. בית הספר יודיע להורים על המועד בו העמוד עבור בית הספר יהיה פתוח לרכישה. אין טעם לנסות לעשות זאת טרם המועד.

אנו מבינים כי מעבר ליתרונות המהלך, ועל אף העובדה שמדובר בהשקעה שמחזירה את עצמה על ציר הזמן (בשל הוזלת העלות השנתית של רכישת הספרים) ישנם מקרים בהם יקשה על משפחות תלמידים לעמוד בעלות החד-פעמית של רכישת מחשב. במקרים כאלה ניתן לפנות לוועדת הסיוע של בית הספר, שתשקול באמצעות קריטריונים שיוגדרו מתן סיוע כזה למשפחה.

קיימת  חסימה של תכנים לא ראויים בכל מתחם בבית הספר. החסימה נעשית באמצעות מערכת Firewall ובית הספר עבר ביקורות של משרד החינוך בנושא. חשוב לציין כי החסימות כוללות את הרשת הקווית ואת הרשת האלחוטית. עדיין – אין לבית הספר אפשרות לחסום את קישור האינטרנט של טלפונים חכמים (כמובן למעט חיבור לאינטרנט האלחוטי בבית הספר), ובאחריות ההורים לטפל בנושא מול ספקיות הסלולר.