הראשון מבין מרחבי החטיבה העליונה – ההנצה והפריחה, הוא מרחב ההנצה – המהווה חיבור של כיתות ט' ו – י'. תקופת ההנצה תאפשר מרחב משמעותי לבירור וגיבוש כיווני ההתפתחות האישיים של התלמידים לצד יצירת רוחב אופקים, המהווה מרכיב נדרש כל כך במציאות של ימינו.
במרחב ההנצה מקבלים התלמידים ההזדמנות להתנסות רחבה במנעד תחומי הדעת – טרם בחירת המקצועות הראשיים. התנסות כזו מאפשרת את הרחבת האופקים לצד העמקתם. ההיגיון הפדגוגי של מרחב ההנצה דומה במידה מסויימת לרעיון הקולג' בארה"ב – המאפשר חשיפה רחבה שתסייע בהמשך גם לטיוב הבחירה. בדרך זו מאפשר מרחב ההנצה מעבר חלק יותר בין מרחב הנביטה הממוקד בלמידה בינתחומית ורב-תחומית, לבין המעבר לעולם ההתמקדות וההעמקה בכל אחד מתחומי הדעת, המאפיין את הלימודים התיכוניים ואת הבגרויות.
תווך המעבר הזה מחזק את תחושת המסוגלות של התלמידים ומסייע להם לווסת את הלחץ הלימודי והרגשי של המעבר לעולם פדגוגי אחר. במצב החדש עוברים תלמידי מרחב ההנצה טעימה התנסותית מתוך מרבית התחומים המרכזיים, אשר מעניקה להם את הכלים לבצע בחירות יותר מושכלות בתחומי הדעת הראשיים, ולהעמיק את יכולתם של התלמידים ללמוד מתוך אחריות ולהתנהל במרחב של חירות גדולה יותר.
הערכים המרכזיים במרחב ההנצה:
ממודל I, למודל T ולמודל π:
אחד הערכים החשובים העומדים בבסיס מיסודו של מרחב ההנצה מגולם במעבר שחל בעשורים האחרונים בין גישה המקדמת מומחיות עומק דיסציפלינרית המגולמת באות האנגלית I כמטאפורה, לבין גישה המקדמת רוחב אופקים – הקו העליון המאוזן באות T, בצד יכולת העמקה;
בצד הביקורת על גישת ה I הקלאסית, שגורמת בראי המבקרים לצרות אופקים, גם הגישה המקדשת רוחב אופקים באופן בלעדי זוכה לביקורת בכך שהיא יוצרת מצב שבו האדם יודע "מעט על הרבה דברים", במקום לדעת הרבה על דבר אחד בגישת ה I הדיסציפלינרי. במצב זה – רוחב האופקים (הנעדר את ההעמקה התחומית) עלולה להוביל את האדם לשטחיות – Generalist .
על רקע זה, רווחת יותר ויותר בעולמות החינוך והתעסוקה גישה משולבת, הקרויה "מודל ה T". בגישה זו, חשוב מאד שלבוגר מערכת החינוך יהיה רוחב האופקים שיאפשר לו לקדם בין השאר חדשנות בראי החיבור הבין-תחומי, בצד מומחיות עומק, המעידה בעיקר על קיומה של היכולת להעמיק בתחום מסוים – גם אם בהמשך יידרש להעבירה לתחום אחר אותו ילמד לעומק כלומד לאורך החיים (Life Long Learner). בראי גישה זו – מודל המתאר יותר את הזיקה שבין מרחבי ההנצה והפריחה בבית הספר הוא מודל הפאי π– המתאפיין בשני תחומים ראשיים שבהם התלמיד בוחר להעמיק. גישת היסוד של מרחב ההנצה, נובעת מהצורך להרחיב את האופקים ולחזק את הבנת הזיקות בין התחומים השונים לצד ייחודו של כל תחום, כיסוד לשילוב המקצועות הראשיים בראייה רב-תחומית מכיתה י' והלאה.
מהן אמות המידה להצלחת התלמידים במרחב ההנצה?
ישנם מספר מרכיבים חשובים שיהוו עבורנו אמת מידה להצלחת המהלך במרחב ההנצה:
- למידה לבד ובקבוצה מתוך הנעה פנימית: כחלק ממרכיבי היסוד הדרושים לצמיחתם של בני אדם הלומדים לאורך החיים, מקדם מרחב ההנצה את ההנעה העצמית של התלמידים ללמידה המבוססת על מודעות עצמית וסביבתית רחבה.
- רוחב אופקים ויכולת הבחירה: לב ליבו של מרחב ההנצה הוא במנעד הרחב של התחומים אליהם ייחשף כל תלמיד במרחבי בחירה שונים, לצד ההיכרות עם מגוון זוויות המבט שהם מזמנים. רוחב האופקים המתהווה בדרך זו והתפתחותו, הוא חלק מאמת המידה להצלחת מרחב ההנצה.
- יכולת היצירה המשותפת בקבוצות: היכולת של התלמידים להיות שותפים ליצירה אישית וקבוצתית משותפת היא יסוד מרכזי שיבוא לידי ביטוי במרחב ההנצה. היכולת הזו מהווה גם אמת מידה להצלחתו.
- ממעורבים למשפיעים: המעבר מטיפוח המעורבות החברתית שבמרחב הנביטה, לטיפוח ההשפעה (אקטיביזם) החברתית במרחב ההנצה היא אמת מידה חשובה שאנו רוצים לפתח ולהעריך.
אז איך בעצם זה מתבצע?
להלן כמה מרכיבים שבהם מתאפיין מרחב ההנצה:
- המעון הבטוח של כיתות האם: בתחילת מרחב ההנצה משובצים התלמידים שהגיעו מהמתחמים השונים בכיתות-אם חדשות, כאשר בכל אחת מהן כ 29-30 תלמידים. זאת על מנת להשאיר מקום למספר תלמידי פנימייה שיצטרפו לכל כיתה בתחילת כיתה י' – מבלי שנידרש לערבב את הכיתות שוב. כך למעשה נשמרות כיתות האם האלה לאורך כל ארבע שנות בית-בירם, כאשר בכיתה ט' מקבלת כל כיתה כזו גם מרחב פיזי משלה בבניין וולפסון המרווח. מצב זה – של קליטת התלמידים בכיתת אם פיזית מסייע לתלמידי כיתה ט' בקליטתם במרחב הגדול והפתוח של בית – בירם.
- למידה רב-תחומית באשכולות בחירה: בכל תקופת לימוד נחשפים התלמידים לתחומים שונים בשלושה אשכולות מרכזיים – מדעי הרוח, מדעי הטבע, ומדעי החברה. בצד היסודות של הלמידה התחומית, הלמידה בכל אשכול מתבצעת ע"פ "תמות" – נושאים גדולים, המשלבים מספר תחומי דעת מרכזיים באשכול. הלמידה התמתית הזו מאפשרת להכיר נושא ממגוון זוויות מבט בראייה כולית הקושרת את הלמידה לחוויות החיים ולמורכבות המציאות בימינו, לצד ההזדמנות להכיר את הייחודיות של כל אחד מתחומי הדעת.
- שבוע מבעים ומשפיעים: בצד חשיפה לתחומי מבע שונים לבחירת התלמידים (צילום, אמנות, תיאטרון), מתקיים בכיתה ט' שבוע מרוכז בו נחשפים התלמידים לסוגיות חברתיות להן הם מוזמנים לתת ביטוי אקטיביסטי באמצעות אחת ממיומנויות המבע. שבוע זה מקנה לתלמידים כלים נוספים להבעת עמדתם או לחשיבה על יוזמות לפיתרון אתגרים חברתיים, ככר להתפתחותו של האקטיביזם החברתי. החשיפה למבעים משלימה את החשיפה למקצועות הראשיים העומדים לבחירת התלמידים.
- סדנאות: במהלך השנה תתקיימנה מספר סדנאות לפיתוח מיומנויות חיים; קבלת החלטות, ניהול זמן, התנהלות פיננסית, זוגיות, פרזנטציה אפקטיבית, עבודת צוות ועוד.
- ראשיים ברוח ההנצה: התלמידים יבחרו את המקצועות הראשיים בסוף כיתה ט', על יסוד ההתנסות הראשונית והחשיפה הרחבה לה הם זכו בכיתה ט'. תכנית הלימודים במקצועות הראשיים בכיתה י' תותאם לרוח מרחב ההנצה. בשנה זו הם יעמיקו את הבנת הסיבות ללמידת התחום, יחוו את ביטוייו המעשיים, ילמדו את מושגי היסוד שבו, ויבצעו פרויקט מעשי שיהווה בסיס ליצירה בתחום.
שאלות ותשובות הקשורות למרחב ההנצה
מהו מודל חינוך הכיתות?
עם ההגעה למרחב ההנצה נוצרות כיתות חדשות המכילות תלמידים מכלל מתחמי בית הספר. מספר התלמידים בכיתה ט' הוא מעט נמוך יותר (29-30 תלמידים) על מנת להשאיר מקום לתלמידי הפנימייה שיצטרפו בכיתה י'. כל כיתת אם כזו מלווה על ידי מחנכ/ת במשך שנתיים – קרי במהלך כל מרחב ההנצה. חלק מהמחנכים מתחלפים עם המעבר למרחב הפריחה (תחילת י"א) ובמקרים כאלה יוקצו לכיתות מחנכים חדשים. עדיין – גם במרחב הפריחה תשמרנה קבוצות התלמידים שנוסדו במרחב ההנצה.
האם התלמידים אינם צעירים מדי לעלות לבית בירם בכיתה ט? איך זה ישפיע על תלמידי כיתה י’?
שאלת הגיל הצעיר היא אופיינית לתקופות מעבר: לשמחתנו – לשאלה זו ישנה תשובה המתוקפת במספר רב מאד של מערכות חינוך בארץ ובעולם – הבנויות על מודל של קמפוסים ארבע – שנתיים כאלה. בישראל לומדים בקבוצות גיל כאלה מזה שנים רבות בחינוך ההתישבותי, בעיר רמת – גן, בקצרין ועוד. זוהי למעשה גם קבוצת הגיל (ט'-י"ב) אליה מתייחס משרד החינוך כ"תיכון".
מודל זה מקובל כמובן גם במדינות רבות בעולם, ואף יושם בבית הספר הריאלי במשך שנים ארוכות משחר היווסדו (טרם הקמת חטיבות הביניים). בצד זה – אנו מעצבים את מרחב ההנצה כך שיהווה כר חם ובטוח לקליטת תלמידי כיתה ט', ובכך גם ירכך עבורם את המעבר.