מתחם ריאלי מטו"ס: מדעים, טבע וסביבה מרכז הכרמל
רח' דרך הים 10, חיפה 3474107
טל: 04-8389288 פקס: 04-8383067
[email protected]
בפאתי ואדי לוטם שבמרכז הכרמל, טובל בירוק ועם שער מיוחד לגן החיות של חיפה, שוכן מתחם מטו"ס – מדע, טבע וסביבה של בית הספר הריאלי.
המתחם, המשלב תלמידים מגיל הגן ועד לסוף כיתה ח', מהווה מצע פורה להתפתחותם של ילדים ברוח הריאלי.
בבית הספר למדע, טבע וסביבה נבנתה תכנית לימודים המשקפת לתלמידים תמונה הוליסטית של עולם הטבע באמצעות:
במסגרת יישומה של תכנית "הריאלי 2030" מתחם מטו"ס מהווה בית לשני מרחבים פדגוגיים: מרחב הזריעה – עבור כיתות א'-ד', ומרחב הנביטה – עבור כיתות ה'-ח'. במסגרת התכנית גם מיושמת בכלל שכבות הגיל תכנית האוריינות הטכנולוגית, המקנה לתלמידים כישורים ומיומנויות בארבע מימדים שונים של העולם הטכנולוגי.
בשנת 1908 הקים המורה פנחס כהן, איש טבע, מדע וסביבה של תחילת המאה הקודמת את בית הספר "אבטליה", בית ספר עברי ראשון בחיפה. על יסודות "אבטליה" הוקם בית הספר הריאלי בשנת 1913 בהדר הכרמל. בשנת 1936 הוקמה "המכינה" (כיתות א'-ד') במרכז הכרמל. זה היה "הסניף" הראשון שנוסד בריאלי כהרחבה לביה"ס בהדר. בהמשך, התפתחה המכינה לחטיבת כיתות יסוד (א'-ו'). בשנת 1971 הוקמה חטיבת הביניים (כיתות ז'-ט') במרכז הכרמל. בשנת 1998 אוחדו סניפי היסוד והחטיבה במרכז הכרמל והוקם בית הספר למדע, טבע וסביבה (מטו"ס), ממש באותו מקום בו אותו פנחס כהן, מייסד "אבטליה", הקים פינת חי ומעבדת טבע כששים שנה קודם לכן.
ה"אני מאמין" של בית הספר הריאלי מטו"ס בנוי על שלושה יסודות:
א. המורשת הפדגוגית והחינוכית של ביה"ס הריאלי, אשר תובעת מכולנו חתירה בלתי מתפשרת למצוינות בכל, לצד רוח "והצנע לכת".
ב. ייחודו של מטו"ס – בי"ס שמונה שנתי, שמטפח בתלמידיו, מכיתה א' עד ח', את הזהות היהודית והציונית; את הזיקה העמוקה, העיונית והמעשית, למדעים, לטבע ולסביבה (האנושית והטבעית); ואת המחויבות הפעילה לקהילה הקרובה והרחוקה.
ג. חשיבות מקומו ותפקידו של ביה"ס בחייהם של כל השותפים בקהילה – התלמידים והוריהם, המורים והעובדים, הנשענת על ארבעה מרכיבים:
1. תפקידו של ביה"ס הוא להבטיח את התפתחותם המיטבית של תלמידיו: עליו לפעול, על מנת שכל תלמידיו ימצו את איכויותיהם ואת כישוריהם האישיים, ישאפו למצוינות – תוך שמירה על דמותם כבני אדם מעורבים, תורמים ומשפיעים בחברה (ברוח חזון ביה"ס הריאלי).
2. מימוש משימה מורכבת זו מונח על כתפיו של הצוות החינוכי כולו, הדורשת מעורבות ומחוייבות עמוקה להתפתחות התלמידים.
3. כדי להבטיח את הצלחתו של הצוות במילוי המשימה, עלינו לדאוג להתפתחותם של המורים כצוות יציב, מגובש ומלוכד; צוות, אשר מאמין בתלמידיו וביכולותיהם, ומוכן ללמוד ולהתפתח; ומעל לכל – צוות, שמרגיש עצמו מגויס ומחויב למטרה.
4. את כל המטרות הללו ניתן להשיג רק באמצעות שיתוף פעולה בונה של כל חברי הקהילה – מורים, עובדים, הורים ותלמידים. שיתוף פעולה כזה אומר: ראשית, ביה"ס הוא הכתובת לכל נושא, כבד כקל, חשוב או שולי; שנית, כדי להגיע לשיתוף פעולה אמיתי, אנו נקראים להקשבה הדדית (גם במצב של היעדר הסכמה) ודיאלוג פתוח.
הגשמה של מכלול תפיסתי זו, תיצור בבית הספר אווירה טובה ונעימה שתסייע במימוש מטרות התפתחות התלמידים ובעיקר – תגרום לילדים לאהוב את ביה"ס, ולבוא אליו יום יום בשמחה.
מנהל בית הספר למדע, טבע וסביבה (מטו"ס) משנת 2024.
בין השנים 2022-2019 ניהל את תיכון אחוזה, ובין השנים 2024-2022 שימש מנהל משותף של מתחם אחוזה ומנהל מרחב הנביטה (ה'-ח'). יליד הגולן, נשוי ואב לארבעה ילדים.
למידע נוסף